• Sthlmsthlm

Dåliga erfarenheter i vården?

Hej,
    jag vill höra lite kring era erfarenheter i mötet med vården. Jag har varit igenom massa olika kliniken, i sverige och utomlands, och det känns som ett skämt emellanåt!

Ett exempel från verkligheten:

Vi ska göra äggdonation i Riga och enligt lag där måste man lämna in blodprover för HIV, syfilis etc Jag lyckades klämma in mina blodprover på ett på vårdcentralen i samband med ett annat ärende, där läkaren var lite schysst och fixade det. Min sambo gick till vårdcentralen, de vägrade hjälpa honom. Han blev hänvisad till Sesam. De vägrade också (sjukt otrevliga!). Efter övertalning gick det med på att ta proverna. När resultaten kom visade det sig att de struntat i hepatit C, vilket är lagkrav i Lettland. De vägrar ta det, trots förklaring. Vi köper ett äggdonationspaket för kvinnor (!) på werlabs för 1700 kr, som kräver två besök på provtagningscentral innan remissen är där. Där vägrar de först ta proverna, eftersom paketet vi tvingades köpa innehöll ett helt irrelevant prov som bara kan tas på sjukhus... Med övertalning och förklaring att det var ENDAST hepatit C vi behövde, gick det med på att ta testet.

Summa summarum: mitt sambo har lagt TVÅ arbetsdagar på ett jäkla blodprov. Helt sjukt! Vi kan ju tänka oss betala för det, men det är ju ingen som erbjuder det.

Vill gärna höra era erfarenheter. Tror det finns SÅ mycket att förbättra inom detta område.

Svar på tråden Dåliga erfarenheter i vården?