• micjos

V.20+2

Hur mycket sparkar/buffar känner ni som är runt denna vecka? Har känt ett tag, kanske mån vecka eller två varje dag men väldigt svagt och inte speciellt ofta. Nån enstaka gång på morgonen, kanske nån gång efter lunch, på EM lite mer o nån enstaka gång på kvällen. Väldigt försiktigt. Blir lite orolig för minns inte att det var så med mina andra barn. Har moderkakan på vänstersida fram och nedåt men har känt där svagt också. Kanske är en försiktig kille där inne!?

• Svar på tråden V.20+2
  • Fru Ve

Är också i v.20 och känner av den lille ibland men inte så tydligt. Det är min tredje graviditet och kände vid förra graviditeten barnet både tydligare och tidigare. Men fick förklaring på RUL som jag var på häromdagen - moderkakan i framvägg. Detta gör att man har svårare att känna rörelser tidigt. TS du har ju också moderkakan fram så det är säkert förklaringen. Vid tidigare graviditeter har jag haft moderkakan i bakvägg.

• Fia 28

Jag har kännt enormt mycket sparkar flera veckor redan (är i v 24), men det verkar vara ovanligt. Min moderkaka är däremot i bakvägg.

• Céline Diogo

Hej, jag har precis gått in i V 22. Jag känner sparkar när jag sitter ner eller på kvällen när jag ligger ner på rygg. Var hos barnmorskan idag och hon sa att det känns mer tydligt och varje dag från och med V.25.

Om man från och med V.25 tycker att det är någon ändring i rörelserna eller om man oroar sig så ska man kontakta förlossningsenheten som man valt och förklara vad som känns fel. Då avgör dom om man ska åka in eller ej till dom för att kolla läget.

• HJohannesson

Det är nog olika med beroende på vad för barn man har i magen.

Jag kände aldrig det där "fladdret" i magen många känner i början.

Pang en spark i v18 sedan fortsatte det så. Helt vild och galen. Sparkade hårt och hela tiden. Ut kom en bastant tjej som även senare fortsatt att vara väldigt stark och lite vild. Hon satte helt enkelt ribban redan i magen.

Min vän fick också en dotter. Hon upplevde lätta små rörelser och bebisen rörde sig väldigt sällan. Man kunde inte ens i slutet på graviditeten känna sparkarna på utsidan av magen (om man inte hade väldigt tur)
    Ut kom en liten tjej som gillar att sova och fortfarande där väldigt lugn i sina rörelser.

Så det kan absolut vara så att det är en liten försiktig bebis i magen :) men samtidigt är du inte så långt gången ännu, det kan ju bli kraftigare rörelser snart!

Stort lycka till och grattis!

• Hallonsoda2016

För mig tog det till vecka 22-23 innan jag kände regelbundna rörelser. Hade moderkakan i framvägg. Nu i vecka 35 är det fullt ös och jag kan många gånger önska att han var lika lugn och försiktig som i vecka 22-23 :)

• micjos

Är i v.21+2 nu och sparkarna har ökat :) kände heller i get fladder utan en buff direkt, även på utsidan. Nu sparkar han oftare och lite hårdare men fortfarande försiktigt. Både min man och son har känt :) ganska regelbundet kan jag tycka redan nu.

Svar på tråden V.20+2