• Anonym (Anna)

    Går det att bli sjukskriven som gravid?

    Hej

    Jag är i v 34. Jag mår skit. Har smärtor i nedre delen av ryggen, illamående, ont i magen. Känner mig också extremt skör, ledsen, svag och gråtig.

    Barnmorskan gav mig tid att träffa läkare. Nu undrar jag om jag kan bli sjukskriven? Isf för vad av ovanstående? Kan man vara sjukskriven tom v 40 eller barnet kommer? Alltså beviljar fk sjukskrivning. Är snart 40 år och jobbat hela mitt liv -aldrig behövt sjukskrivning - så jag har ingen aning. Jag har inte råd att ta ut föräldradagar om vi ska kunna vara hemma m barnet tills det börjar dagis.

  • Svar på tråden Går det att bli sjukskriven som gravid?
  • Ca_rr_o87

    Jag blev sjukskriven med min första från v 26 till dagen innan beräknad bf. Hade fruktansvärd foglossning. FK beviljade direkt, inga konstigheter

  • Anonym (FF)

    Det är klart du har rätt att bli sjukskriven!Och man får väl vara sjuk 5 dagar utan nån läkare.Om inte försäkringskassa godkänner sjukskrivning ,var sjuk ofta då.Din hälsa och bebis är viktigare nu,än ditt jobb!

  • Anonym (Topp)

    Ja du kan bli sjukskriven pga graviditet. Sen beror det helt på vilken handläggare du får på fk. För vissa är det enkelt. Min ringde och frågade om mina symptom berodde enbart på grav. Vilket jag svarade ja på. "Då är det ju sånt man får räkna med" fick jag till svar. Jag skulle alltså jobba tungt med värkande kropp, deprimerad och spydde 10 gånger om dagen. Som tur var hade jag en toppenläkare som skrev om intyget så det beviljades till slut. Man kan dock bara bli sjukskriven fram t.o.m. 14 dagar innan beräknat datum. Då får man ansöka fp istället. Lycka till!

  • Anonym (Anna)

    Jag är sjuk nu, utan läkare så att säga. Läkartid beställd. Ja, just nu har jag inget val. Måste vara hemma, har för ont. Undrar hur vanligt det är att läkaren inte beviljar? Tänker att om min smärta beror på förvärkar, kommer sjukskrivning verkligen beviljas efter v 36?

  • Anonym (Topp)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-12 20:51:41 följande:

    Jag är sjuk nu, utan läkare så att säga. Läkartid beställd. Ja, just nu har jag inget val. Måste vara hemma, har för ont. Undrar hur vanligt det är att läkaren inte beviljar? Tänker att om min smärta beror på förvärkar, kommer sjukskrivning verkligen beviljas efter v 36?


    Jag tror inte läkaren är problemet utan själva försäkringskassan. Men läkarna har ju varit med förr så dom vet nog hur dom ska skriva! Är du i v36 nu kan du få 2 veckors sjukskrivning. Alltid något! Lycka till med både sjukskrivning och bebis! <3
  • Anonym (FF)

    Du ska ju snart föda!Det är klart du ska ta hand om dig nu!Att jobba hinner du sen.

  • Anonym (?)

    Fast vad jobbar du med då? Kan du inte bli omplacerad?

  • Anonym (Sjukskriven alla tre)

    jag har varit tvungen att vara sjukskriven i princip heltid under alla mina tre graviditet. Anledningarna har varit Hyperemesis (extremt illamående) svårt foglossning, prematura sammandragningar, Blödning, Uvi med risk för barnet, karpaltunnelsyndrom, oror för förlossningsdepression pga, enorma smärtor. Jag har fått sjukskrivning veckovis/månadsvis och sen tillslut fram till BF, med försäkring om att jag skulle få vara fortsatt sjukriven efter bf om bebis ej kommit (men alla har kommit innan) 

  • Haiduchi

    Jag blev heltids sjukskriven från v.18 för foglossning. De första månaderna så gick jag till läkaren i gång i månaden, men de sista 2-3 månaderna så sjukskrev han mig helt fram till bf. Detta är dock 6 år sen så kan ha ändrats. FK var inget krångel. Efter 90 dagar ringde de min arbetsgivare, detta måste dom, för att dubbelkolla att jag verkligen inte kunde jobba eller bli omplaceras. Min her bara skrek, va?!?: hon hängde på sin krykor och grät av smärta!!! Så det var lugnt ;)

  • Anonym (Sjukskriven alla tre)

    mina graviditeter var 2010, 2013 och nu 2016 om det har någon betydelse för mitt svar  

  • Anonym (Anna)

    Ja. Självklart menar jag VAD försäkringskassan beviljar. Min man drar inte in mycket pengar (jag räknas nog däremot som höginkomsttagare och därför blir det ett sjukt stort glapp i kassan). Inte mycket sparade pengar men en hel del utgifter. Vi har andra barn i familjen också så jag måste få in pengar.

    Är det ngn som vet vad FK beviljar och inte?

    Kan man bara vara sjukskriven tom v 38??

  • Anonym (Topp)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-16 08:41:18 följande:

    Ja. Självklart menar jag VAD försäkringskassan beviljar. Min man drar inte in mycket pengar (jag räknas nog däremot som höginkomsttagare och därför blir det ett sjukt stort glapp i kassan). Inte mycket sparade pengar men en hel del utgifter. Vi har andra barn i familjen också så jag måste få in pengar.

    Är det ngn som vet vad FK beviljar och inte?

    Kan man bara vara sjukskriven tom v 38??


    Ja precis, fram t.o.m. 14 dagar innan bf. Därifrån får du ansöka om föräldrapenning.

    VAD dom beviljar törs jag inte svara på. Som jag skrev så fick jag nog den värsta handläggaren på fk som tyckte att "jag är ju bara gravid, inte sjuk" men min läkare sa att hon sjukskriven måånga utan problem med hälften av de åkommor jag fick.
  • Anonym (Anna)

    Topp

    Tack för svar. Vet du om det gäller alla diagnoser när det gäller sjukskrivning mellan v 38-40? Eller är det bara sammandragningar? För isf betyder det att man MÅSTE ta ut fp from två veckor innan bf.

  • Anonym (Topp)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-16 08:55:39 följande:

    Topp

    Tack för svar. Vet du om det gäller alla diagnoser när det gäller sjukskrivning mellan v 38-40? Eller är det bara sammandragningar? För isf betyder det att man MÅSTE ta ut fp from två veckor innan bf.


    Jag ska inte rista något i sten men jag är ganska säker på att om du är sjukskriven pga graviditeten så får inte läkare sjukskriva längre än så. Det var så min läkare sa, men hör för säkerhets skull med din läkare! Visst känns det lite surt att börja nalla på fp innan barnet ens kommit men man får försöka se det som att "tur man får något iaf".
  • Regne

    18 § En kvinnlig arbetstagare som väntar barn, nyligen fött barn eller ammar har rätt att bli omplacerad till ett annat arbete med bibehållna anställningsförmåner under förutsättning att hon har förbjudits att fortsätta sitt vanliga arbete enligt föreskrift som har meddelats med stöd av 4 kap. 6 § arbetsmiljölagen (1977:1160). Lag (2003:373).

    19 § En kvinnlig arbetstagare som väntar barn och som på grund av detta inte kan utföra fysiskt påfrestande arbetsuppgifter, har rätt att bli omplacerad till ett annat arbete med bibehållna anställningsförmåner.

    Denna rätt till omplacering gäller dock endast från och med den sextionde dagen före den beräknade tidpunkten för förlossningen.

    20 § Rätt till omplacering enligt 18 och 19 §§ gäller endast om det skäligen kan krävas att arbetsgivaren bereder kvinnan annat arbete i sin verksamhet.

    Är omplacering inte möjlig, har kvinnan enligt vad som föreskrivs i 18 och 19 §§ rätt till ledighet så länge det krävs för att skydda hennes hälsa och säkerhet, dock utan bibehållna anställningsförmåner under den tid som ledigheten avser.

    Om det uppkommer möjlighet till en omplacering som bedöms kunna avse minst en månad, skall arbetsgivaren erbjuda kvinnan arbetet.

    21 § Den som vill utnyttja sin rätt till omplacering enligt 18 eller 19 § skall anmäla detta till arbetsgivaren. Beror omplaceringsbehovet på att kvinnan på grund av sitt havandeskap inte kan utföra fysiskt påfrestande arbetsuppgifter, skall anmälan göras minst en månad i förväg. I övriga fall skall anmälan göras så snart det kan ske. Sedan anmälan har gjorts skall arbetsgivaren snarast möjligt lämna besked om möjligheten till omplacering. Kan omplacering inte ske, skall arbetsgivaren fortlöpande pröva möjligheten till omplacering.

    Skadestånd

    22 § En arbetsgivare som bryter mot denna lag skall betala skadestånd för den förlust som uppkommer och för den kränkning som har inträffat.

    Om det är skäligt, kan skadeståndet sättas ned eller helt falla bort.

    Det här står i lagen. Skriv gärna om vad som händer och om det här var till någon hjälp. Är så nyfiken om hur det går med jobbet och graviditeten ????????????????????

  • Anonym (Anna)

    Regne

    Det är ju jättebra att det går att bli omplacerad! Dock är detta inte applicerbart på min situation. Jag är höggravid och det skulle bara bli jättekonstigt om jag bad om att få arbetsuppgifter som är enklare. Jag är dessutom chef själv. Jag behöver vila för att hålla mig så smärtfri som möjligt.

    Hade män fött barn hade det inte sett ut såhär. Ändra lagarna för fan. Känns dubbelt surt när man i familjen annars är den som tjänar mycket pengar. Som kvinna ska man göra allt och när man behöver något från samhället då finns det inte. Så blir det när gubbar bestämmer.

  • Anonym (Ann)

    Jag vart sjukskriven i 6 månader pga hemsk illamående. fick vara till läkare varje månad och få ny sjukskrivning. Försäkringskassan godkände allt direkt. inga problem.

    de sista 2 veckorna däremot vägrade läkaren ge mig sjukskrivning. utan skulle söka föräldrarpenning. kände att jag inte ville använda dagar så tog semester från jobbet till beräknat datum.

  • Anonym (Tyvärr)

    Med dina symptom är det tyvärr svårt att sia om vad FK kommer att säga.
    Du har ju ganska normala problem
    För att vara höggravid och många på FK går ju tyvärr på mantrat: graviditet är ingen sjukdom.

    Blir du sjukskriven av läkaren får du ändå ha i bakhuvudet att du kanske inte får några pengar efter två veckor.

Svar på tråden Går det att bli sjukskriven som gravid?