• 940126j

Matschema 6/7 mån

Hallå där alla föräldrar! Jag skulle vilja veta hur era matscheman ser ut för era 6-7mån bebisar.

Såhär ser det ut för oss just nu (min son är 6, snart 7mån)

Ca 05.00 - ersättning ca 150ml

08.00 en portion havregröt med päron/katrinplommon pure

11.00 ersättning ca 180ml

14.00 en 6mån burk (mat) och lite smoothie/klämmis/fruktpure

17.00 ersättning ca 180ml

19.00 ersättning ca 210ml.

Vill tillägga att han inte alltid äter upp det som serveras, det beror lite på dagsformen :)

Är lite kluven på hur vi ska gå vidare härifrån, byta plats på 14 och 11 målet känns som något jag vill göra för att sedan introducera mat runt 17 också. Hur ser det ut för er? Bomba mig med idéer! Tackar på förhand :)

• Svar på tråden Matschema 6/7 mån
  • LakritsMatte

Jag hittade en alldeles underbar bok om mat för barn upp till ett år, den heter "Bra barnmat" och är skriven av Annabel Karmel. Den följer Livsmedelsverkets rekommendationer och är granskad av svensk dietist. Här är ett exempel på menyförslag för varierad kost!(hoppas bilden kommer med...)

• 940126j
    LakritsMatte skrev 2016-10-13 14:57:11 följande:

Förlåt för dålig bild :)

Tusen tack, jag ser vad som står trots min ruggigt dåliga syn satt så dålig var inte bilden :)

Om man ska gå enligt det där så är jag åtminstone på rätt spår! :)
  • LakritsMatte
    940126j skrev 2016-10-13 22:21:02 följande:

Tusen tack, jag ser vad som står trots min ruggigt dåliga syn satt så dålig var inte bilden :)

Om man ska gå enligt det där så är jag åtminstone på rätt spår! :)

Helt klart! Alltid klurigt när man är i en sån "övergångsålder" men en bra tumregel tycker jag är att gå på vad barnet är intresserad av! Men jag rekommenderar verkligen den boken till alla, den är helt fantastiskt med massor av bra recept dessutom!
Svar på tråden Matschema 6/7 mån