Klickerträna skrev 2016-10-13 17:00:06 följande:
Nej, jag kan tänka att nån skulle säga det. Men jag tycker inte det är fel att äta djur, utan det är mer en fråga om hur djurets liv ser ut. Har djuret levt bra och inte lidit så tycker jag det går bra att äta det. Men djur ska inte plågas bara för att vi ska äta dom.
Och jag kan ärligt säga att jag beundrar vegetarianer och veganer, och önskar att jag kunde avstå massproducerat kött i större utsträckning.
Men jag väljer att köpa mitt kött av en privat bonde när tillfälle ges.
För den sakens skull hade jag ändå inte uppmuntrat eller bidragit till att mina (eventuella) barn skulle låtsas skjuta djur. Det känns onödigt för mig att leka att man tar livet av någonting över huvud taget. Människa som djur.
Just därför, att djuren inte ska lida, väljer jag alla gånger vilt före tamt kött.
Att ta livet av djur är en del av mänsklighetens försörjning, och ett bra sätt att utnyttja jordklotets resurser på ett hållbart sätt.
Jag ser det som en given del av mina barns uppfostran att lära sig om ekologi och miljö, och då ingår jakten som en självklarhet.
Dessutom är det ett bra sätt att "avdramatisera" vapen-lekarna. För som alla andra barn vill de givetvis också leka med skjutvapen. Jag tror inte på absolut förbud, eftersom det riskerar att göra det mer spännande, men genom jakten kan man ge dem ett naturligt förhållningssätt till vapen.