• Oktober23

Har aldrig förstått....

Jag har verkligen aldrig förstått mig på varför man som vuxen eller förälder köper pistolleksaker och andra vapenleksaker till barn? Är det någon som kan förklara det för mig? Uppmuntran? Eller vad kan det handla om? Någon som vet?

• Svar på tråden Har aldrig förstått....
  • Birgitta02

JAG köpte plastpistoler och platssvärd till mina ungar. De tyckte det var roligare än att använda pinnar som pistoler och svärd. Jag begriper inte varför man inte kan göra det?

• amia01

De och "skjutleksaker" vi köper är enbart till för att leka jakt och skjuta/sikta på djur. Att sikta på och låtsas skjuta människor är förbjudet.
    Har fått många kommentarer och frågor från barnens kompisar under åren, och även en och annan kompis som valt att åka hem, när krigslekar och skjutande på varandra förbjudits. Men för mig är det självklart att det inte är något jag vill att mina barn ska hålla på med.
    Vi har luftgevär, pilbågar, armborst, spjut och träbössa, men som sagt var så används de bara för att träna prickskjutning eller för jakt-lekar.
    Senast i går sköts en björn i vardagsrummet som släpades ut i köket och styckades av ett par glada killar )

• Klickerträna
    amia01 skrev 2016-10-13 15:09:19 följande:

De och "skjutleksaker" vi köper är enbart till för att leka jakt och skjuta/sikta på djur. Att sikta på och låtsas skjuta människor är förbjudet.
    Har fått många kommentarer och frågor från barnens kompisar under åren, och även en och annan kompis som valt att åka hem, när krigslekar och skjutande på varandra förbjudits. Men för mig är det självklart att det inte är något jag vill att mina barn ska hålla på med.
    Vi har luftgevär, pilbågar, armborst, spjut och träbössa, men som sagt var så används de bara för att träna prickskjutning eller för jakt-lekar.
    Senast i går sköts en björn i vardagsrummet som släpades ut i köket och styckades av ett par glada killar )

Jaha.
    Så djuren är inte lika värdefulla?
    De får man skjuta?
    Fint.
  • Dixie

För att mina barn tycker om att leka med tex Nerf-pistoler, ser inget konstigt med det!

• Anonym (?)
    Klickerträna skrev 2016-10-13 16:27:54 följande:

Jaha.

Så djuren är inte lika värdefulla?

De får man skjuta?

Fint.

Är du vegetarian? Inte alla är det.
  • Klickerträna
    Anonym (?) skrev 2016-10-13 16:40:58 följande:
    Är du vegetarian? Inte alla är det.
    Nej, det är jag inte, men jag UPPMANAR ingen att skjuta eller låtsas skjuta djur för det.
    Jag tycker att det kan minskas på jakt. Jag hade lätt klarat mig om köttproduktionen minskade.

Att bidra till sådana lekar där det är ok att skjuta djur känns lite osmakligt. Det är inte som att större delen av befolkningen skjuter djur. Några gör, men inte var och varannan människa sysslar med jakt, så det känns lite onödigt att lära dem det.

Jag hade tyckt det var bäst att inte leka skjutlekar. Särskilt inte i låg ålder.
  • Dixie

Vilken dubbelmoral - om du inte tycker det är ok att skjuta djur bör du inte heller äta kött!

Klickerträna skrev 2016-10-13 16:47:08 följande:

Nej, det är jag inte, men jag UPPMANAR ingen att skjuta eller låtsas skjuta djur för det.

Jag tycker att det kan minskas på jakt. Jag hade lätt klarat mig om köttproduktionen minskade.

Att bidra till sådana lekar där det är ok att skjuta djur känns lite osmakligt. Det är inte som att större delen av befolkningen skjuter djur. Några gör, men inte var och varannan människa sysslar med jakt, så det känns lite onödigt att lära dem det.

Jag hade tyckt det var bäst att inte leka skjutlekar. Särskilt inte i låg ålder.

• En glad tjej

Bra frågeställning TS. Jag förstår inte heller varför man köper leksaksvapen till sina barn. Men sedan förstår jag inte heller varför vissa föräldrar bara köper dockor till sina flickor men inte till sina pojkar. Eller leksaksbilar till sina pojkar men inte till sina flickor.

• Klickerträna
    Dixie skrev 2016-10-13 16:49:36 följande:

Vilken dubbelmoral - om du inte tycker det är ok att skjuta djur bör du inte heller äta kött!

Nej, jag kan tänka att nån skulle säga det. Men jag tycker inte det är fel att äta djur, utan det är mer en fråga om hur djurets liv ser ut. Har djuret levt bra och inte lidit så tycker jag det går bra att äta det. Men djur ska inte plågas bara för att vi ska äta dom.
    Och jag kan ärligt säga att jag beundrar vegetarianer och veganer, och önskar att jag kunde avstå massproducerat kött i större utsträckning.
    Men jag väljer att köpa mitt kött av en privat bonde när tillfälle ges.
    För den sakens skull hade jag ändå inte uppmuntrat eller bidragit till att mina (eventuella) barn skulle låtsas skjuta djur. Det känns onödigt för mig att leka att man tar livet av någonting över huvud taget. Människa som djur.
  • Froken Lokens

Här köps vattenpistoler och pilbågar, Barbie, Monster High, bilar och tågbanor. Leksaker helt enkelt som barnen leker med. Att de sedan väljer att krascha med sina bilar eller skjuta med sina vattenpistoler kommer inte att göra dem mer kriminella. Precis lika lite som att leka med Draculaura kommer att göra att de vill suga någons blod!

• StevenDiese

Vad är problemet med att leka med sånt? Finns det några undersökningar som visar att barn som leker krig oftare använder vapen att skada människor med som vuxen?

Ska jag gissa så är det barnen som inte fått leka krig som blir intresserade av sånt som äldre.

• Dixie

Ja, klart någon kommer att påpeka din dubbelmoral - du kan ju inte påpeka hur fel att skjuta djur när du själv äter kött! Då tycker jag det är bättre att barn är medvetna om var maten de äter kommer ifrån.

Jag förstår inte varför det skulle vara så hemskt att barn får skjuta skumgummi-skott eller med vattenpistoler.

Klickerträna skrev 2016-10-13 17:00:06 följande:

Nej, jag kan tänka att nån skulle säga det. Men jag tycker inte det är fel att äta djur, utan det är mer en fråga om hur djurets liv ser ut. Har djuret levt bra och inte lidit så tycker jag det går bra att äta det. Men djur ska inte plågas bara för att vi ska äta dom.

Och jag kan ärligt säga att jag beundrar vegetarianer och veganer, och önskar att jag kunde avstå massproducerat kött i större utsträckning.

För den sakens skull hade jag ändå inte uppmuntrat eller bidragit till att mina (eventuella) barn skulle låtsas skjuta djur. Det känns onödigt för mig att leka att man tar livet av någonting över huvud taget. Människa som djur.

• amia01
    Klickerträna skrev 2016-10-13 17:00:06 följande:
    Just därför, att djuren inte ska lida, väljer jag alla gånger vilt före tamt kött. 
    Att ta livet av djur är en del av mänsklighetens försörjning, och ett bra sätt att utnyttja jordklotets resurser på ett hållbart sätt. 
    Jag ser det som en given del av mina barns uppfostran att lära sig om ekologi och miljö, och då ingår jakten som en självklarhet.
    Dessutom är det ett bra sätt att "avdramatisera" vapen-lekarna. För som alla andra barn vill de givetvis också leka med skjutvapen. Jag tror inte på absolut förbud, eftersom det riskerar att göra det mer spännande, men genom jakten kan man ge dem ett naturligt förhållningssätt till vapen.
  • Birgitta02
    StevenDiese skrev 2016-10-13 17:19:45 följande:
    Vad är problemet med att leka med sånt? Finns det några undersökningar som visar att barn som leker krig oftare använder vapen att skada människor med som vuxen? Ska jag gissa så är det barnen som inte fått leka krig som blir intresserade av sånt som äldre.
    Nej, det är mycket märkligt det där. Min grabb gjorde visserligen lumpen och pysslade med riktiga vapen då. Han har aldrig varit hooked up vad gäller vapen. Hans giftigaste vapen är golfklubban nu när han är vuxen sen länge. Förbjuden frukt smakar bäst - ett ordspråk som är nog så aktuellt.

Det är ilska, frustration, kriminalitet etc som inbjuder till vapenhantering för att skada människor. En normalt funtad unge begriper fullt ut att man inte skjuter med skarpladdade vapen.
  • Birgitta02
    En glad tjej skrev 2016-10-13 16:49:45 följande:
    Bra frågeställning TS. Jag förstår inte heller varför man köper leksaksvapen till sina barn. Men sedan förstår jag inte heller varför vissa föräldrar bara köper dockor till sina flickor men inte till sina pojkar. Eller leksaksbilar till sina pojkar men inte till sina flickor.
    Finns det dockor i hemmet och låtsasvapen i hemmet så kan ju faktiskt barnen välja vad de vill leka med? Sonen var aldrig någonsin intresserad av dotterns dockor. Eller tvärtom. Trots att de delade både rum och leksaker.
  • Tow2Mater

För att Jag lekte med plastpistoler och platssvärd när jag var liten. (Men idag får inte plastpistolerna se för riktiga ut). Och min pojke 8 år var precis och sköt riktig pistol i helgen som var - det var tydligen mycket roligare än att leka med en i plast iallafall.

• Tow2Mater

Indianerna har pilbågar. Cowboysen har pistoler och gevär. Så såg lekarna ut då jag var liten, och det var inte såå länge sen, och det hoppas jag de fortfarande gör.

• Tow2Mater
    Dixie skrev 2016-10-13 16:38:40 följande:

För att mina barn tycker om att leka med tex Nerf-pistoler, ser inget konstigt med det!

Ja just det, de också, glömde dem; fast vi har en måltavla uppsatt i fönstret. :)
  • Anonym (Hmmm)
    Klickerträna skrev 2016-10-13 16:47:08 följande:

Du inte bara uppmuntrar folk till att döda djur, du till och med betalar folk för att göra det på löpande band genom din köttkonsumtion. Sedan att antyda att den som gör jobbet gör något skamligt som inte ska uppmuntras är ju motsägelsefullt. Och sen att man inte ska lära barn att man dödar djur för att få kött är ju ännu konstigare. Känns som vi nu för tiden har så lite närkontakt med maten vi äter att det blivit en onaturlig inställning till hela grejen. Vi äter ju kött precis som katter och hundar också, de är inte onda hela bunten.

Just jakt är nog det naturligaste sättet att anskaffa kött där djuren levt ett naturligt liv som sedan avslutas för att bli mat. Alla köttätande djur leker jakt när de är små för att lära sig. man kan ju låta bli att äta kött om man inte vill "uppmuntra" till att döda djur. Lite tankar bara. Moderna djurvänner pratar och tycker mycket men det omsätts ej i handling.
Svar på tråden Har aldrig förstått....