• ssa123

Kvällar/nätter från helvettet

Nu behöver jag hjälp att se objektivt på våran situation.

Våran dotter på 2.5 år har sedan start sovit själv i egen säng. Från ca 8 mån har hon somnat själv med flaska i eget rum.

Länge åt hon en flaska på natten också. Tills 1.5 år ungefär. Förutom nattmålet har hon sovit ca 12 h per natt.

I sommar nån gång började hon strula på natten och började återigen äta på natten.

Tyvärr lät vi henne göra det då hon alltid ätit dåligt dagtid.

Var bortresta 6 v i sommar och när vi kom hem bytte vi till storbarnsäng.

Då började läggningstrulet. Vi la henne med flaska och hon klev upp 5-10 ggr innan hon somnade.

Efter några dagar började hon komma in till vårat sovrum på natten. Vid ett. Då har hon fått sova vidare i våran säng.

Nu har den enda välling hon gillar slutat tillverkas och kaoset är ett faktum.

Hon har skrikit varje kväll sen vällingen tog slut i måndags. Vi har erbjudit andra sorter som hon inte vill ha.

Ikväll skrek hon så pass att jag tillslut lät henne somna i soffan.

Då somna hon direkt och jag la henne i sin säng. Vaknade efter en timme och ville till våran säng. Försökte få henne ligga kvar i sin säng men det var omöjligt. Bara skrik.

Bar henne tillslut till våran säng men då skrek hon ändå och ville jag skulle ligga där med henne. Där gick dock min gräns. Hon fick ligga själv och somnade tillslut.

Men såhär kan vi inte ha det!!!

Ursäkta långt inlägg men vill försöka beskriva allt så någon kanske kan se vart det går snet??

Råd och tips tack!

Har två stora barn som inte sovit en sekund i våran säng och snällt somnat själva varje kväll. Fasta rutiner och tider har vi.

Vad hände nu liksom??

Hjälp!

• Svar på tråden Kvällar/nätter från helvettet
  • Carambolan

Prova att natta henne direkt i eran säng ett tag? Hon kanske behöver extra närhet och trygghet just nu. Att få fungerande nätter borde vara viktigare än att hålla på rutiner och principer.

• Kerubmamman

Jag tror det är rätt vanligt att det strular i den åldern, särskilt när man byter säng. Min kollega har stora "problem" med dottern som är knappt 3 år. Min yngste började komma till vår säng i 2-årsåldern (och gör det fortfarande ibland vid 10)

Det har hänt mycket i hennes liv på sistone: först semester (vilket alltid innebär att rutiner går åt skogen), sen en ny säng, nu förvägrar ni henne vällingen (ur hennes perspektiv). Det kan vara ytterligare förändringar som ni inte tänkt på eller ens vet om. T ex förändringar bland personal, barn, rutiner på förskolan. Jag vet en pojke vars värld vändes upp och ned pga byte av hylla på förskolan. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ssa123
    Kerubmamman skrev 2016-10-13 23:01:30 följande:

Jag tror det är rätt vanligt att det strular i den åldern, särskilt när man byter säng. Min kollega har stora "problem" med dottern som är knappt 3 år. Min yngste började komma till vår säng i 2-årsåldern (och gör det fortfarande ibland vid 10)

Det har hänt mycket i hennes liv på sistone: först semester (vilket alltid innebär att rutiner går åt skogen), sen en ny säng, nu förvägrar ni henne vällingen (ur hennes perspektiv). Det kan vara ytterligare förändringar som ni inte tänkt på eller ens vet om. T ex förändringar bland personal, barn, rutiner på förskolan. Jag vet en pojke vars värld vändes upp och ned pga byte av hylla på förskolan. 

Talet har precis lossnat ordentligt också. Det är säkert omvälvande för henne.

Att hon kommer in till oss på natten är ändå ok.

Men jag vill verkligen att hon ska kunna somna gott och lugnt själv i sin säng.

Jag inbillar mig att barn som lär sig detta fåren stark trygghet i sig själva
  • Kattflickan

Varför var det hemskt att hon ville att du skulle ligga bredvid henne i er säng när hon somnade?

Jag tycker snarare det är lite märkligt med barn som lyckas somna själva i egen säng. Det finns väl inga bevis på att det ger barn som är trygga i sig själva?

Vår dotter är snart 4 år och somnar alltid i sällskap av mig eller min man, dock i egen säng och eget rum numera. För min del får hon gärna sova i vår säng men hon vill sova i eget rum. Sen hon var 14 månader har hon sovit hela nätter, vaknar aldrig utom om hon är sjuk. Vad gör det då att jag får ligga bredvid henne tills hon somnat? Ingenting, det är bara mysigt!

Din dotter går nog igenom en fas, var inte så hård med henne.

• ssa123
    Kattflickan skrev 2016-10-29 23:43:07 följande:

Varför var det hemskt att hon ville att du skulle ligga bredvid henne i er säng när hon somnade?

Jag tycker snarare det är lite märkligt med barn som lyckas somna själva i egen säng. Det finns väl inga bevis på att det ger barn som är trygga i sig själva?

Vår dotter är snart 4 år och somnar alltid i sällskap av mig eller min man, dock i egen säng och eget rum numera. För min del får hon gärna sova i vår säng men hon vill sova i eget rum. Sen hon var 14 månader har hon sovit hela nätter, vaknar aldrig utom om hon är sjuk. Vad gör det då att jag får ligga bredvid henne tills hon somnat? Ingenting, det är bara mysigt!

Din dotter går nog igenom en fas, var inte så hård med henne.

Vi har två äldre barn som får sin kvalitativa mammatid när lillsyrran somnat, varför jag upplever mig sakna tid om kvällarna att ligga och 'söva' henne. (Är oftast själv med barnen kvällstid)

De stora barnen lärde vi tidigt att somna själv vilket vi upplever gjort dem trygga i att sova borta, sovs hos kompisar sova på läger osv.

Nu är det ju såklart inte säkert att det funkar så bra bara för att vi tidigt lärde dem somna själv, men vi inbillar oss det iaf :)
Svar på tråden Kvällar/nätter från helvettet