• Anonym (at)

Hur klarar man en avtändning? Vill bara dö

Tänder av på amfetamin och benso och jag mår så fruktansvärt dåligt! Varje grej får mig att vilja ta livet av mig. Kommer inte klara detta om jag inte hittar nåt som gör mig glad, men det finns ju inget. Orkar knappt skriva här. Jag gör detta helt själv och psyk är INTE ett alternativ, då dör jag hellre.

• Svar på tråden Hur klarar man en avtändning? Vill bara dö
  • Anonym (Fia)

Stackars dig. Jag kan ingenting om detta mer än att jsg antar att orden "stå ut" får en annan dimension. Har du någon aning om hur lång tid det tar innan det värsta lägger sig?

• Anonym (Amanda)

Starkt av dig! Ett liv på amfetamin och benzo är inget liv.. Två vänner har dött av benzo, den ena 27 år gammal och den min nära vän endast 21 och hon hade hunnit få en son.. Jag har sett på nära håll vad dessa droger gör med människor. Människor man känner som vänner kan bli plötsligt paranodia och komma mot dig med ett tillhygge eller rycka i ens ytterdörr och när du frågar varför din vän rycker i din egen ytterdörr får du till svar "det finns en inbrottstjuv där inne"..

Du gör alla rätt! Det är skit du har i dina ådror som förgiftar ditt sinne och din kropp som ska ut, men tro inte att det vill ut självmant. Det kommer hålla fast dig som på nålar. Du undrar om livet kommer att bli bättre?Jag kan säga att ja, det kommer att bli bättre. Du kommer att känna lycka igen. Det mesta är kemi. Kan nog skriva en hel uppsats om hur droger påverkar det centrala nervsystemet, men du har säkert läst en hel del själv. Ju mer droger du använder, desto längre tid tar det för hjärnan att hitta en ny balans och känna lycka på egentillverkade hormoner helt enkelt. Av erfarenhet vet jag att många drogmissbrukare faktiskt är väldigt smarta, iallafall i sin början av missbruk (tonåren). Jag tar dig inte för ett undantag. Stå ut och gör dig själv och alla dina nära en stor björntjänst.

• Anonym (at)
    Anonym (Amanda) skrev 2016-10-14 21:23:36 följande:
    Starkt av dig! Ett liv på amfetamin och benzo är inget liv.. Två vänner har dött av benzo, den ena 27 år gammal och den min nära vän endast 21 och hon hade hunnit få en son.. Jag har sett på nära håll vad dessa droger gör med människor. Människor man känner som vänner kan bli plötsligt paranodia och komma mot dig med ett tillhygge eller rycka i ens ytterdörr och när du frågar varför din vän rycker i din egen ytterdörr får du till svar "det finns en inbrottstjuv där inne".. Du gör alla rätt! Det är skit du har i dina ådror som förgiftar ditt sinne och din kropp som ska ut, men tro inte att det vill ut självmant. Det kommer hålla fast dig som på nålar. Du undrar om livet kommer att bli bättre?Jag kan säga att ja, det kommer att bli bättre. Du kommer att känna lycka igen. Det mesta är kemi. Kan nog skriva en hel uppsats om hur droger påverkar det centrala nervsystemet, men du har säkert läst en hel del själv. Ju mer droger du använder, desto längre tid tar det för hjärnan att hitta en ny balans och känna lycka på egentillverkade hormoner helt enkelt. Av erfarenhet vet jag att många drogmissbrukare faktiskt är väldigt smarta, iallafall i sin början av missbruk (tonåren). Jag tar dig inte för ett undantag. Stå ut och gör dig själv och alla dina nära en stor björntjänst.

Tack för ett bra svar. Försöker intala mig att det går över snart men under tiden känns det så jävla jobbigt! Försöker sova bort hela dagarna så att jag slipper ångesten.
  • Anonym (at)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-14 21:00:31 följande:
    Stackars dig. Jag kan ingenting om detta mer än att jsg antar att orden "stå ut" får en annan dimension. Har du någon aning om hur lång tid det tar innan det värsta lägger sig?

Några dagar tror jag. Hoppas att jag är återställd om en vecka eller nåt sånt...
  • Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (at) skrev 2016-10-15 19:44:57 följande:

Några dagar tror jag. Hoppas att jag är återställd om en vecka eller nåt sånt...
    En vecka driver du?
    Vi pratar flera månader
  • Anonym (...)

Använd benzo när du slutar med amfetaminet. Sedan trappar du ner benzon långsamt.

• Anonym (at)
    Anonym (ofdrykkja) skrev 2016-10-15 19:47:05 följande:
    En vecka driver du? Vi pratar flera månader

Hur mycket och länge har du använt då? Jag var sabbad i nån vecka sist, men då var det inget tjack med i bilden.
  • Anonym (at)
    Anonym (...) skrev 2016-10-15 19:48:34 följande:
    Använd benzo när du slutar med amfetaminet. Sedan trappar du ner benzon långsamt.

Funderar nästan på det, så man slipper två avtändningar samtidigt... Men jag vill egentligen inte...
  • Anonym (ofdrykkja)
    Anonym (at) skrev 2016-10-15 19:50:26 följande:

Hur mycket och länge har du använt då? Jag var sabbad i nån vecka sist, men då var det inget tjack med i bilden.
    Jag har aldrig tänt av så länge. Finns liksom inte på kartan att jag ska bli nykter. Men har du gått på det i ett år så kan du i princip räkna med ett år tills du mår 100% igen.
  • Anonym (...)
    Anonym (at) skrev 2016-10-15 19:51:32 följande:

Funderar nästan på det, så man slipper två avtändningar samtidigt... Men jag vill egentligen inte...
    Sakta men säkert. Det finns ingen anledning att plåga sig själv i onödan. Dessutom minskar risken att misslyckas.
  • Anonym (Katt)

Det som hjälpt mig förr (många år sen nu) när jag tänt av på heroin eller metadon var att låsa in mig i ett mörkt rum. Oavsett hur dåligt man mår så stanna i rummet (utöver toalett vilket tyvärr blir många besök vid horseavvänjning) och drick vatten. Spy, skrik gråt. Det går över.

• Anonym (Katt)

Den akuta abstinensen är över om ca 10 dagar men du lär må dåligt länge efteråt iaf psykiskt.

Har även använt amfetamin och benso så jag vet vad jag pratar om.

• Anonym (Fldkd)

Har ingen (egen) erfarenhet alls av missbruk, men vet att den akuta avtändningen inte tar månader. "Herregud jag dör/spyr/bägge"-fasen handlar om dagar. Att sedan hitta tillbaka till normalitet där det känns helt och hållet bekvämt kanske tar månader.

Får jag fråga hur du kom in i missbruket? Det finns de som menar att beroendet inte bara är kemi utan också att om man är olycklig utan drogen så fastnar man just för att man för en gångs skull mår bra när man tar den. I så fall finns det ju en del att glra led att rigga livet så man mår bra av andra saker och människor.

Använder själv inte alkohol sedan 20 år för att jag vet att det skulle kunna urarta. Vet hur jag lätt kan äta upp mig 15kg på tröstmat.

Många självmedicinerar odiagnosticerad ADHD/ADD mm med droger o alkohol. Förstår varför efter att ha ätit centralstimulerande. Det är jävligt smutt att kunna fungera normalt. Min rekommendation är alltså att ta dig igenom dagarna men snabbt som tusan fråga dig hur du egentligen hamnade där och kolla om du behöver korrekt medicinering för något som depression/adhd osv.

Fullt möjligt att du bara ville prova något kul o inte har några problem alls men jag tror inte du hade fastnat då. Lycka till!

• Anonym (at)
    Anonym (Fldkd) skrev 2016-10-15 20:22:38 följande:
    Har ingen (egen) erfarenhet alls av missbruk, men vet att den akuta avtändningen inte tar månader. "Herregud jag dör/spyr/bägge"-fasen handlar om dagar. Att sedan hitta tillbaka till normalitet där det känns helt och hållet bekvämt kanske tar månader. Får jag fråga hur du kom in i missbruket? Det finns de som menar att beroendet inte bara är kemi utan också att om man är olycklig utan drogen så fastnar man just för att man för en gångs skull mår bra när man tar den. I så fall finns det ju en del att glra led att rigga livet så man mår bra av andra saker och människor. Använder själv inte alkohol sedan 20 år för att jag vet att det skulle kunna urarta. Vet hur jag lätt kan äta upp mig 15kg på tröstmat. Många självmedicinerar odiagnosticerad ADHD/ADD mm med droger o alkohol. Förstår varför efter att ha ätit centralstimulerande. Det är jävligt smutt att kunna fungera normalt. Min rekommendation är alltså att ta dig igenom dagarna men snabbt som tusan fråga dig hur du egentligen hamnade där och kolla om du behöver korrekt medicinering för något som depression/adhd osv. Fullt möjligt att du bara ville prova något kul o inte har några problem alls men jag tror inte du hade fastnat då. Lycka till!

Det var precis därför jag började. Ska få göra en utredning när jag varit helt ren i tre månader, men jag klarar knappt av att vara ren i en vecka! Jag har sån jäkla ångest varje dag. Och jag känner igen mig i det där med att fungera normalt på centralstimulerande, det är bara då jag mår bra typ... Har du någon sån diagnos?
  • Anonym (Samma)

Jag har varit där. Det är förjävligt! Lider med dig :( Jag kan inget annat säga än, håll ut! Det blir bättre. Även fast det inte känns så nu. Jag slutade med skiten i somras.

• Anonym (Fldkd)

Har ADHD/ADD och OCD. Samt mycket osynliga muskelryckningar och diskreta vokal tics som möjligen är Tourettes. Skall be att få testas för autism också.

I normalfallet så vaknar jag och ser solens vinkel genom fönstret, funderar på hur man kan motorisera solpanel att följa vinkeln under dagen för att optimera, läser på om paneltyper, blir intresserad av rymdsonder med solpaneler, funderar på att bygga något soldrivet själv, gör en överslagsberäkning på hur mycket av staden som kan försörjas om man har paneler på varje tak, funderar på moraliska överväganden kring att lagstifta om energislag osv osv. Hjärnan har fullt upp och jag får massor med idéer. Att ringa hantverkaren och fixa ett eluttag till diskmaskinen tar dock flera år.

På centralstimulerande så håller hjärnan klaffen och istället för att det tar 20 minuter att kliva ur duschen pga ska bara så gör kroppen det jag såger åt den. Det är rätt magiskt att kunna tänka "nu skall jag göra X" och kroppen lyder. Jag är van att det jag tänker tas emot lite mer som ett förslag av kroppen :)

Hoppas innerligt att du lyckas bli ren för att kunna göra utredning. Fattar att de inte kan ge aktiva missbrukare centralstimulerande, men eftersom det finns en stor grupp som behöver _rätt_ substans känns det också lite som princip för principens skull. Men får du rätt hjälp i slutändan är det väl värt det!

Svar på tråden Hur klarar man en avtändning? Vill bara dö