Ohållbar arbetssituation
Hej!
Jag har precis börjat ett nytt jobb och har jobbat i 3 månader. Innan nuvarande jobb arbetade jag på en arbetsplats med liknande arbetsuppgifter. Jag kände redan då att stressen påverkade mig negativt och jag bytte jobb för att jag hade en förhoppning om att det skulle bli bättre på en annan arbetsplats. Samtidigt anade jag dock att det inte skulle innebära någon större förändring, men jag hade inget annat val än att testa eftersom jag inte mådde bra så som situationen var på den gamla arbetsplatsen.
Till min besvikelse har jag inte känt att det blivit bättre utan snarare gått åt motsatt håll. Det är klart att mycket är nytt och att det tar energi att lära sig allt på den nya arbetsplatsen, men jag misstänker att arbetsplatsen jag kommit till nu är stressigare än den tidigare även när jag kommit in i rutinerna.
Jag har alltså under en längre tid, ca 2 år, känt att jag varit nära bristningsgränsen. Det började med att jag inte orkade vara så uppbokad på helgerna utan helst ville ta igen den sömn jag missat under veckorna. Jag kunde vakna rätt tidigt, runt 8, på helgerna och känna mig utvilad. Men om jag hittade på något så märkte jag att jag blev trött igen runt 14-15. Jag började även tappa orken till att träna. När jag gick och tränade kände jag att pulsen skenade iväg - jag hade ju under hela dagen varit så uppe i varv att det bara fortsatte om jag tränade högintensivt.
Jag har haft huvudvärk nästan varje helg under 2 års tid. Min tolkning av huvudvärken är att jag får den efter att en del av spänningarna släpper när det blir helg och jag får sova en natt utan att behöva gå upp till jobbet. Jag har också haft halsbränna till och från. Nu på senare tid har jag haft halsbränna varje dag i typ 2 veckors tid och då har jag börjat ta medicin som hämmar magsyran helt. Så fort jag slutar så kommer halsbrännan tillbaka. Jag har även börjat få ont i ryggen. Värst av allt är dock yrseln. Varje dag när jag är på väg hem från jobbet känner jag mig svimfärdig. Jag blir orolig för att jag bara ska ramla ihop på vägen hem. Väl hemma är jag som i en dimma. Min sambo har svårt att få kontakt med mig och jag glider iväg i tankarna. På nätterna vaknar jag ofta av att jag arbetar i sömnen. Jag halvdrömmer och tror att jag uträttar något viktigt i sömnen fastän jag samtidigt säger åt mig själv att sova vidare. Jag känner mig därför inte alls utvilad när jag vaknar, utan vaknar ofta vid 4-5 om jag ska upp vid 6. Jag tror inte alls det handlar om att jag är redo att gå upp vid den tiden utan jag tror att min hjärna kickar igång för att den vet att det finns så mycket att göra på jobbet.
Jag tror att jag ligger illa till när det gäller utmattningssyndrom. Det är dock svårt att veta när gränsen är nådd. Jag reflekterar ju över hur jag mår, det är inte så att jag inte ser vad som händer. Det är svårt att ge upp när man är så envis. Men jag förstår ju att jag inte kan fortsätta såhär..
Vad skulle ni ha gjort i min sits?