• Anonym (icecream)

Varför är folk så dumma i allmänhet?

Har alltid undrat, svar mottages gärna

• Svar på tråden Varför är folk så dumma i allmänhet?
  • Anonym (hm)

Är folk verkligen så dumma i allmänhet? Jag tror faktiskt att de flesta är rätt så vettiga. Sedan är det lite upp till betraktaren och dess preferenser också...

• Anonym (icecream)

Typ som ditt svar en åsikt och en fråga som ett svar på en fråga, ? Betyder att det inte ens själva vet om ens det ännu värre,

• StevenDiese

För att evolutionen går långsammare än vår tekniska utveckling.

Alla våra uråldriga instinkter passar inte med våra moderna livsstil.

• Anonym (oo)
    Anonym (icecream) skrev 2016-10-15 21:33:48 följande:

Typ som ditt svar en åsikt och en fråga som ett svar på en fråga, ? Betyder att det inte ens själva vet om ens det ännu värre,

skriv tydligt så att man förstår vad du menar, är ett tips. Din sista mening här är för otydlig.

sen är din TS också för otydlig. Menar du "dumma" som i korkade eller menar du "dumma" som i taskiga? 
  • Anonym (A)

För att de låg- och medelintelligenta tyvärr är de som förökar sig mest medan högintelligenta helt avstår barn eller skaffar få. Jag har en iq på 126, har inga barn och har steriliserat mig förra året. Jag är så trött på alla korkade människor. Barn intresserar mig inte öht men även om de hade gjort det hade jag inte velat föra in dem i världen så som den ser ut nu. Att världen ser ut som den gör beror mycket på att folk är dumma.

• Anonym (Hoeflins lilltå)
    Anonym (A) skrev 2016-10-15 22:33:51 följande:

För att de låg- och medelintelligenta tyvärr är de som förökar sig mest medan högintelligenta helt avstår barn eller skaffar få. Jag har en iq på 126, har inga barn och har steriliserat mig förra året. Jag är så trött på alla korkade människor. Barn intresserar mig inte öht men även om de hade gjort det hade jag inte velat föra in dem i världen så som den ser ut nu. Att världen ser ut som den gör beror mycket på att folk är dumma.

Om du var lika beläst som du är intelligent så hade du vetat att vilka som skaffar flest barn inte ses som någon risk för utarmning av intelligenspoolen. 

Det är inget som hindrar att medelbegåvade föräldrar kan få särbegåvade barn och även om sannnolikheten ökar något så finns det ingen garanti för att högintelligenta föräldrar får matchande barn. Naturen har mer variation än så, och förutsatt att man accepterar gängse test som mått på intelligens så ökar faktiskt begåvningen i världen:

www.ted.com/talks/james_flynn_why_our_iq_levels_are_higher_than_our_grandparents
  • StevenDiese
    Anonym (A) skrev 2016-10-15 22:33:51 följande:

Och du är inte en del av den dumma världen? Sådant människoförakt hittar man oftast hos "intelligenta" människor och jag vet faktiskt inte om det är bättre än att vara mindre intelligent.

Att tro att man har rätt är inte detsamma som att ha rätt.
  • Anonym (Hoeflins lilltå)
    StevenDiese skrev 2016-10-15 22:56:43 följande:
    Och du är inte en del av den dumma världen? Sådant människoförakt hittar man oftast hos "intelligenta" människor och jag vet faktiskt inte om det är bättre än att vara mindre intelligent.

Att tro att man har rätt är inte detsamma som att ha rätt.
    Men det ÄR svårt att läsa nyheter om folk som försöker bromsa kedjan på motorsågen med handen eller hoppar på trampminor när de förlorar i kortspel, utan att utveckla visst förakt för delar av mänskligheten.

Jag försöker att omge mig med en skyddande hinna av intelligenta personer både på jobbet och privat, så jag kan fortsätta förhålla mig välvillig till homo sapiens.
  • Anne på Grönkulla 1

Beror ju på vad man menar med "dumma". Men en riskfaktor är att det är mindre vanligt att läsa böcker idag. Både romaner och faktaböcker. Det är genom att läsa, och gärna mer avancerade texter, som vi utvecklar vår intelligens och lär oss massor. TV-program, film och korta enkla texter på kvällstidningssajter ger absolut inte samma bredd och djup på våra kunskaper och insikter.

Det Anonym A skriver ovan är också sant: de lågintelligenta börjar fortplanta sig tidigt, ofta redan i tonåren, och hinner med många fler avkommor (barn, barnbarn, barnbarnsbarn) på en viss tidsperiod, jämfört med de högintelligenta som börjar försöka vid 35 och kanske bara får ett barn.

JO intelligensen är till stor del ärftlig, det har s.k. tvillingstudier (enäggstvillingar som vuxit upp i helt olika miljöer) visat, och nu har forskarna även identifierat tre gener (tror jag att det var) som sitter på X-kromosomen, och som styr hur intelligent barnet blir.

MEN intelligensen går även till viss del att påverka under uppväxten, i viss mån. Tyvärr är det ju då så att när barnet föds till ointelligenta föräldrar, så kommer de antagligen inte att uppmuntra dess intelligensutveckling genom att läsa sagor, spela spel o.s.v. med det - eftersom de inte tycker att sådant är kul. Och när det kommer till skolan är mycket redan för sent. Så man kan säga, att så länge som ett barn växer upp med sina biologiska föräldrar, så förstärker föräldrarna den höga eller låga intelligens som de lämnat i arv till barnet, genom sitt föräldraskap... 

Svar på tråden Varför är folk så dumma i allmänhet?