• cupcakemom

Nån som är tyskslärare eller har barn som läser tyska...

Undrar lite för min tjej började läsa tyska nu på högstadiet och läraren är inte en behörig lärare vilket eg spelar mindre roll men jag undrar om det verkligen följer läroplanen... För det känns alldeles för svårt för någon som nyss börjat..... Är lite nyfiken på hur fort det brukar gå fram vad gäller översättningar och dyl och vilken lärobok man oftast använder i sjuan... Dotterns bok heter

Genau 2...

• Svar på tråden Nån som är tyskslärare eller har barn som läser tyska...
  • Magdalena03

Man börjar väl med tyskan i sexan nuförtiden?

• Carambolan

Vad menar du med att hon nyss börjat? Genau 2 är andra nybörjarboken. På gymnasiet brukar man hinna igenom både Genau 1 och 2 på ett år så jag kan tänka mig att man på högstadiet tar första i åk 6 och andra i åk 7.

• Kerubmamman

Det är inte alla skolor/kommuner som erbjuder nybörjarspråk i sexan. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • cupcakemom
    Magdalena03 skrev 2016-10-16 10:40:20 följande:

Man börjar väl med tyskan i sexan nuförtiden?

Carambolan skrev 2016-10-16 13:17:38 följande:

Vad menar du med att hon nyss börjat? Genau 2 är andra nybörjarboken. På gymnasiet brukar man hinna igenom både Genau 1 och 2 på ett år så jag kan tänka mig att man på högstadiet tar första i åk 6 och andra i åk 7.

Här har man inget nybörjarspråk i sexan utan börjar med det i sjuan.. (Istället har hon läst engelska redan från förskoleklass)
  • cupcakemom

Ja jag har ju kollat på läroböckerna och det står tydligt att Genau 1 används oavsett om man börjar med språket i årskurs 6 eller 7.. Men här gick man direkt på Genau 2...hade dom läst ettan först hade tex helgens läxa varit mer logisk... Har mejlat lärarn men ej fått ett svar så jag tänkte höra mig för med andra så jag får lite kött på benen innan det är föräldramöte på torsdag och jag tänker ta upp det igen

• Carambolan

Ja det håller jag i så fall med om är skitkonstigt! Genau 2 är visserligen fortfarande väldigt enkel nivå, men man missar många grundläggande saker om man går direkt på den.

• Magdalena03
    cupcakemom skrev 2016-10-16 14:45:49 följande:
    Carambolan skrev 2016-10-16 13:17:38 följande:

Här har man inget nybörjarspråk i sexan utan börjar med det i sjuan.. (Istället har hon läst engelska redan från förskoleklass)
    Vad konstigt, vi har väl samma läroplan I hela Sverige?
    Alla laäser engelska från förskoleklass nu.
  • cupcakemom
    Magdalena03 skrev 2016-10-18 10:11:36 följande:

Vad konstigt, vi har väl samma läroplan I hela Sverige?

Alla laäser engelska från förskoleklass nu.

Nej det tror jag inte.. Sambons barn som är lika gammal men gått i annan skola började läsa engelska i årskurs 4.vad jag fattat för det ett visst antal engelska timmar som ska in innan man slutar årskurs sex sedan är det fritt hur man ska lägga dessa
  • Duckan

Magdalena03, vår fröken sa i åk 2 "jag har inte varit så bra på det här med engelskan, men jag ska bättra mig" och nu i åk 3 har de 20 min i veckan. Det tycker inte jag kan påstås vara en lektion ens.

Ang tyskan har jag ingen koll ts.

Svar på tråden Nån som är tyskslärare eller har barn som läser tyska...