• Äldre 16 Oct 19:10
    8373 visningar
    25 svar
    25
    8373

    Han rör sig mindre... V.39

    Känner att bebis rör sig, och när jag puttar på honom så reagerar han. Men han rör sig inte lika mycket som han brukar... Inatt fick jag dessutom en liten blödning, ringde fl och dom sa att det inte var något farligt och bara att somna om. Har lite mensliknande smärtor. 

    Ska man ringa fl och kolla om man kan få komma in eller är jag bara larvig? Han rör sig ju, fast bara mindre än vanligt... så kan det ju vara vissa dagar också. Vill inte att dom ska tycka att jag är larvig...


  • Svar på tråden Han rör sig mindre... V.39
  • Wazp
    Äldre 16 Oct 19:12
    #1

    Eftersom du har pratat med dom och fått lugnande besked tror jag att du kan slappna av! Däremot ska du lyssna på din magkänsla, ingen känner din bebis som du!

    Ring och rådgör igen kan ju vara en tanke, berätta att du är lite orolig

  • Äldre 16 Oct 19:16
    #2

    ÄR du orolig så ska du åka in/ringa in. Hellre en gång för mycket än för lite. Du ska inte känna dig dum. Du känner din kropp och din bebis fosterrörelser bäst.

  • Äldre 16 Oct 19:18
    #3

    De brukar röra sig mindre på slutet, det blir helt enkelt för trångt.

    Och mensliknande smärtor låter lite som förvärkar... Kanske är det snart dags :)

    Med det sagt, så vet jag även hur obehagligt det är att vara rädd för att något är fel. Jag fick själv komma in flera gånger de sista veckorna just pga minskade fosterrörelser. Allting var helt ok. Och alla behandlade mig väldigt bra, de sa att de mer än gärna spenderade än halvtimme på att kontrollera oroliga mammor :)

    Så mitt tips är: försök att inte oroa dig, men var inte heller rädd för att ringa in igen för att få hjälp och rådgivning!

  • Äldre 16 Oct 19:28
    #4

    Jag skulle ringa igen, att de rör sig mindre på slutet är enligt min bm en seglivad myt.

  • Äldre 16 Oct 19:33
    #5

    Åh tack för alla supersnabba svar!!! Jag tar nog faktiskt och ringer in och frågar vad de tycker.. Min sambo jobbar till lvart över 10 så kanske kan fråga om vi kan få komma efter det, vill inte åka in själv.

    Och Ja, jag hoppas ju verkligen att det är förvärkar! Kanske kan dom känna om jag öppnat mig något när jag ändå är där? 


  • Äldre 16 Oct 19:35
    #6

    Tycker du ska ta din oro på allvar och åka in för en koll.

  • Äldre 16 Oct 19:36
    #7
    RAM77 skrev 2016-10-16 19:28:48 följande:

    Jag skulle ringa igen, att de rör sig mindre på slutet är enligt min bm en seglivad myt.


    Konstigt. Jag fick träffa flera olika läkare i slutet av min graviditet (var på kontroll varje dag i över en vecka) och alla sa att det är normalt med minskade fosterrörelser på slutet.
  • Lia4
    Äldre 16 Oct 19:40
    #8
    Valkyria75 skrev 2016-10-16 19:36:43 följande:

    Konstigt. Jag fick träffa flera olika läkare i slutet av min graviditet (var på kontroll varje dag i över en vecka) och alla sa att det är normalt med minskade fosterrörelser på slutet.


    Nej det är inte normalt med minskade fosterrörelser. Man ska känna lika många rörelser som innan, däremot kan de kännas på ett annat sätt, svagare, pga att det är trångt.
  • Äldre 16 Oct 19:46
    #9
    Lia4 skrev 2016-10-16 19:40:01 följande:

    Nej det är inte normalt med minskade fosterrörelser. Man ska känna lika många rörelser som innan, däremot kan de kännas på ett annat sätt, svagare, pga att det är trångt.


    Ja, det var det jag menade med minskade.
  • Äldre 16 Oct 19:48
    #10
    Lia4 skrev 2016-10-16 19:40:01 följande:

    Nej det är inte normalt med minskade fosterrörelser. Man ska känna lika många rörelser som innan, däremot kan de kännas på ett annat sätt, svagare, pga att det är trångt.


    Och det är väl så det är för ts också. Hon säger ju att han fortfarande rör sig och reagerar när hon puttar lite.

    Fast ts, jag tycker alltså ändå att du ska ringa! Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.
Svar på tråden Han rör sig mindre... V.39