• Tihi

Vilka deodoranter/antiperspiranter är ofarliga?

Somliga undersökningar säger att aluminium och parabener och diverse andra ingredienser är farliga och orsakar bröstcancer, hormonstörningar och annat potentiellt farligt för kroppen. Jag vet inte vad jag tror men tänker att det ju inte kan skada att använda ofarliga deos men dom måste fungera vilket ett par från hälsokosten som jag har testat inte har gjort. Så nu frågar jag här där säkert många av er redan har undersökt ämnet vilka deos som både fungerar bra och är ofarliga?

• Svar på tråden Vilka deodoranter/antiperspiranter är ofarliga?
  • Tihi
    Scalaren skrev 2016-10-16 20:09:36 följande:
    Du får nog googla dig fram, för olika undersökningar säger olika.
    I know och jag har googlat lite men är nästan säker på att det finns många här som både har undersökt och testat olika deos som kan leda mig i rätt riktning om vad som är bra eller dåligt.
  • flena

Gör din egen.
    1/2 dl majzenamjöl
    1/2 dl kokosolja (doftfri brukar jag ha)
    1/2 dl bikarbonat
    Om man vill ha lite doft i kan man ha nån eterisk olja eller någon annan doft som man tycker om i. Behövs inte mycket.

Känns annorlunda än vanlig deo, men man vänjer sig och det funkar verkligen.

• stor grön drake

Jag använder kristalldeo från enjo. Helt giftfri och dessutom den enda som funkat för mig (min hud reagerar med parfym och det börjar lukta illa)

• Duckan

Jag slutade med deos som har aluminium i sig eftersom min svägis mamma fick körtelcancer och hon absolut ville att vi skulle byta deos. Fick en från Forever Living och har fortsatt med den sen dess.

• Linnea1994

Jag hörde att dom pratade om det på radion med expereter i somras.
    Det är en myt, man skulle vara tvungen att använda enorma mängder av deo för att man skulle kunna bli påverkad. Då pratar vi om ca 100ggr mer än normalt.

• Sommarfjäril
    Linnea1994 skrev 2016-10-18 11:45:28 följande:

Jag hörde att dom pratade om det på radion med expereter i somras.
    Det är en myt, man skulle vara tvungen att använda enorma mängder av deo för att man skulle kunna bli påverkad. Då pratar vi om ca 100ggr mer än normalt.

Att det skulle vara en myt att det är farligt att använda deo med aluminium i?

Har funderat mycket på detta eftersom jag har en dotter som inom något år kommer att börja med roll-on/deo.

Jag har själv försökt byta sort men bytte tillbaka eftersom jag aldrig hittade en som funkade tillräckligt bra! Då svettas jag inte ens särskilt mycket...
  • Uttran

Det har inte gjorts några seriösa studier som har kommit fram till att t.ex aluminium i deodoranter orsakar cancer, isåfall hade inte inte fått säljas. Det du syftar på att pseudo vetenskap och kvacksalveri studier.

Svar på tråden Vilka deodoranter/antiperspiranter är ofarliga?