• Anonym (Jessika)

Vuxen med veteallergi och symptom?

När jag var barn var jag allergisk mot mycket.

Det började med mjölkproteinallergi. Mamma började ge ersättning på inrådan av BVC men den mjölkfria ersättningen var för 30 år sedan soja baserad.

Det visade sig snart att jag inte tålde soja heller.

Sedan byggdes listan på och jag var väldigt begränsad.

Min mamma rekommenderades att ge mig små bitar av ljust bröd redan när jag var 3 månader för att minska de våldsamma kräkningarna.

Så vitt bröd blev basfödan för ganska lång tid.

Under hela min uppväxt var jag dålig i magen. Jag växte dåligt på längden och låg på -3 på längdkurvan men man kan säga att jag kompenserade på viktkurvan. Konstant svid i magen och alltid hungrig. Bantades första gången som treåring och så höll det på.

Jag fick trots min övervikt näringsbrist och jag skulle genomgå en gastroskopi när jag var 10 år. Vid det laget tålde jag mjölkprotein men inte soja, nötter, baljväxter och dess släktingar.

Inför gastroskopin gjorde man ett pricktest där vete tydligen gav en mycket kraftig reaktion. Gastron visade att jag inte var glutenintolerant så jag skulle fortsätta äta vete som tidigare. Att det blev en stor reaktion på pricktest sa man berodde på korsreaktion då jag även var allergisk mot typ allt som växer ute.

Åren gick. Magen var aldrig bra och vikten fortsatte att öka trots att jag inte vuxit en centimeter på längden sedan jag var 11 år.

Jag har alltid haft sämre immunförsvar och haft mycket upprepad korttidsfrånvaro. Det blev rehabutredning och kontakt med företagshälsan. Läkaren där var väldigt grundlig och jag fick begära ut journalkopior sedan barndomen. Det som stod där gjorde att läkaren ville ta nya prover för eventuell allergi.

Blodprov och pricktest visade fortfarande på veteallergi och jag uteslöt all vete ur kosten. Även minsta spår av, som tex smakförstärkare i kryddor och buljonger, glukossirap mm.

Det är ett evigt detektivarbete.

Men fy sjutton vad jag mår bra!

Jag har rasat i vikt. -37 kg på 4 månader.

Jag har blivit av med mina eksem.

Jag är piggare.

Jämnare humör.

Kan motionera utan att få nässelutslag av min egen svett.

Jag har inte haft diarré sedan dess.

Jag blev av med svampinfektionen som hade angripit slemhinnor i ögonen, munnen, näsan och underlivet. Hade jätteproblem med det sedan ca 7 år.

Jag har inte haft feber eller ledvärk mer.

Jag har varit helt frisk.

Min mens har blivit regelbunden och jag verkar ägglossa spontant.

Jag har försökt att läsa mycket om veteallergi men hittar inte mycket information om det hos vuxna.

Finns det någon här som har veteallergi och vill berätta hur det har påverkat er genom åren?

Svar på tråden Vuxen med veteallergi och symptom?