• Ivana1988

Bilbarnstol - 18 eller 25 kg?

SkrikandesÅh vilken djungeln det är med babyskydd, bilbarnstol och allt?

Vi tänkte hyra 3 stolar/paket/ från IF försäkring och man kan välja ISO fix eller ej? nu undrar jag? Med isofix så är det Besafe Modular som bakåtvänd bilbarnstol och den är då godkänd upp till 18 kg.

Utan Isofix är det Besafe Izi Plus upp till 25 kg.

Många säger att ett barn väger mer än 18 kilo det sista året det ska använda den bakåtvända stolen och att man ska absolut inte ta iso fix i så fall.

Nu har jag INGEN ANING såklart.. Hur gjorde ni? Hur ska man veta vad min pojke kommer att väga när han är 4?!

Från början ville jag ha Isofix för att det verkar vara ganska smidigt speciellt med babyskyddet.. men nu verkar det inte vara det bästa? Hjälp!  

• Svar på tråden Bilbarnstol - 18 eller 25 kg?
  • Lena

Välj 25kg bakåtvänd. Ju längre de kan sitta bakåt desto bättre

• aztec

Håller med ovanstående, 25kg och bakåtvänd är det absolut bästa.

Med det sagt så vände vi vår dotter redan vid 3,5 och vägde då ca 21kilo men om hon inte hade spytt ner sig varje gång så hade vi såklart väntat... Nu ett år senare (4,5år) väger hon fortfarande 21 och vi hade kunnat haft henne bakåtvänd längre än 4års ålder vilket vi hade föredragit.

• Rebbis87

Håller oxå med, välj utan isofix för att få upp till 25 kg + att behöver ni byta bil vid ngt tillfälle o bilen inte har isofix så funkar det ju inte att åka med. mesans man i alla bilar kan bälta fast :)

• Ivana1988
    Rebbis87 skrev 2016-10-17 12:17:53 följande:

Håller oxå med, välj utan isofix för att få upp till 25 kg + att behöver ni byta bil vid ngt tillfälle o bilen inte har isofix så funkar det ju inte att åka med. mesans man i alla bilar kan bälta fast :)

det later ju smart!

tack alla:)

jag har alltid tänkt att det är kanske svårare att bälta fast eller mindre säkert men det kan det nog inte vara:)
  • Rebbis87
    Ivana1988 skrev 2016-10-17 13:09:10 följande:
    det later ju smart!

tack alla:)

jag har alltid tänkt att det är kanske svårare att bälta fast eller mindre säkert men det kan det nog inte vara:)
    Det är precis lika säkert på båda sätt under förutsättning att man gör rätt, men hyr ni via försäkringsbolag så förutsätter jag att de hjälper er o visar hur man sätter in stolarna korrekt så man vet det när och om man behöver flytta dom.
  • yoshimi

Min tvååring väger 16 kilo och eftersom rekommendationerna är att han skall sitta bakåtvänt i flera år till hade jag valt den till 25 kg.

Svar på tråden Bilbarnstol - 18 eller 25 kg?