• looo

    2 mån bebis sover mycket

    Hur många h/dygn sover bebisar i den åldern? Min lilla är vaken ordentligt kanske 4 timmar under dagen, uppdelat på två. Sen sover sover och sover hon... är detta normalt? Minns inte alls hur det var när syskonet var i samma ålder..

  • Svar på tråden 2 mån bebis sover mycket
  • HJohannesson

    Min dotter är vaken ca 30-90 min och sover sedan lika lång tid.

    Så håller det på hela dagen. Hon sover ca 6-8 h i sträck på natten :)

    Följer ditt barn sin kurva så brukar det inte vara några problem!

  • calabalic

    Min tvåmånaders sover nästan exakt som skrevs här ovanför, alltså 30-90 min och sen lika mycket sömn, mellan 07-19 på dagarna. Hon brukar ha en period med lite djupare, längre sömn på fm och en på em. Sen sover hon 12h per natt med ca 2 uppvak för amning. Totalt sover hon nog ca 17-20h per dygn, lite olika från dag till dag. När hon är vaken är hon pigg och glad och hon går upp i vikt som hon ska, är det så med din också? Jag är inte orolig för min, njuter för fullt, för sonen var helt bedrövlig med sömnen hela första året. Han somnade efter midnatt, vaknade en gång i timmen hela nätterna, ville "gå upp" runt 7-8 och var dagtid vaken i 3h intervaller med 1h sömn emellan. Blev väl totalt bara 10-11h per dygn när han var 2 mån. Dessutom vägrade han sova om det inte var på mig. Så lillsyrrans sovvanor är minst sagt uppskattade. :)

  • halfbaked

    Tänkte just starta en tråd om detta! Min 2-månaders vaknar runt kl 8 och är vaken ca 50 min, sedan sover hon till 12 och är vaken 1 h, sedan är det lite olika hur länge hon sover, men när hon är vaken så är det max 1 h. Runt kl 19-20 gör hon kväll och idag skulle jag uppskatta att hon varit vaken MAX 4-5 timmar. Hon hade inte gått upp jättemycket sist men ligger ändå på kurvan typ men väger inte ens 5 kg och nu är det en månad kvar till vi ska väga henne igen :-/ Man blir så himla orolig, hon vaknar ju för att äta ett par ggr på natten men det känns som att hon bara sover och blir övertrött när hon varit vaken en kort stund. Tänker att hon missar att "lära sig" saker när hon bara sover hela tiden och hälften av den vakna tiden går åt till att vara trött och grinig?!

  • race

    Enligt vårdguiden så sover nyfödda barn som är födda efter vecka 37 i genomsnitt 15-18 timmar per dygn, men det kan vara väldigt stor skillnad mellan barn. 20 timmar per dygn verkar ju vara normalt då. Det är bara det att ditt barn har delat upp vakentiden på ett annat sätt en många. Har du tagit upp det på bvc? Jag tror att det bästa är att prata med dem, men sedan avvakta och se hur det ändras. Om barnet sover mycket mer än medeln när det är lite äldre så bör du trycka på mer hos sjukvården för att hitta en orsak till det. Du kan även läsa vad snittet är senare på vårdguiden. 

    www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Skrik/Barn-och-somn/

  • Kaosigajag

    Min sex veckors bebis sover också extremt mycket. Vaken omkring 7.30 och somnar om igen vid 08:00 sen sover bebisen fram till 20-21 med undantag för amning (och blöjbyte) varannan-var tredje timme. Sen en vaken stund på ca 1 h.  Börjar bli väldigt orolig för detta då man inte kan träna på mage (bebisen somnar) eller samspela. Bebisen fäster blicken ibland men följer halvdant, ger ej svarsleende. Går upp väldigt bra i vikt på amning och växer bra på längden. Utretts för metabola sjukdomar då barnet var väldigt slött vid födsel (kejsarsnitt) och bejlvee sondmatas i över en vecka. Följs på neurologen som tycker att bebisen just nu inte avviker i något förutom svag i nacken. 

  • JohannesBajen1

    Jag tycker det låter normalt, min lilla knodd sover ungefär lika mycket. Däremot vaknar knodden alltid mitt i natten och är vaken iallafall en timme eller två, haha. Jag känner mig som en zombie vissa dagar. Vad brukar ni sysselsätta er med under natten när barnet håller er vakna? 

  • Kaosigajag

    Ja men lite mer vaken är bebis nu än när jag skrev. Nu åtta veckor. Tycker bebis sover extremt mycket ändå. Inte slö på något vis utan bara vill sova mycket. Om bebis är vaken på natten vilket bara hänt få ggr så ligger vi och pratar ????????

Svar på tråden 2 mån bebis sover mycket