Hur länge håller rotfrukter i kylen?
Ska resa bort under några veckor och kom just på att jag har kålrot, palsternacka, persiljerot och rotselleri i kylen som jag inte kommer hinna förtära. Hur länge håller sånt i kylen?
Tack för svar.
Ska resa bort under några veckor och kom just på att jag har kålrot, palsternacka, persiljerot och rotselleri i kylen som jag inte kommer hinna förtära. Hur länge håller sånt i kylen?
Tack för svar.
Rotfrukter håller ju ganska länge, och jag brukar bara skära bort ev ful yta så går de att äta.. Tror inte du behöver oroa dig att komma hem till en djungel med nytillkomna husdjur pga rotfrukterna :) jag hade nog låtit de ligga om de var i gott skick, och slängt om de var dåliga när ja kom hem.
Ett alternativ är att koka soppbas på dem. Koka i buljong, mixa slätt och frys in i lagom middagsförpackningar. Perfekt att tina och bara slänga i lite kyckling, korv, fisk eller vad som helst när det är dags att äta. Då kommer de garanterat hålla lääänge :)
Carambolans förslag e ju klockrent. Men jag tror inte några veckor behöver bli problem under förutsättning rotsakerna ligger i kylen och då inte inplastade utan lite luftigt. Rotsaker e tåliga.
Men vill du va on da safe side så koka sån där soppbas & frys in.