• Anonym (Yyy)

Pojkvän och bästavän pratar med varandra

Jag behöver höra lite vad andra tycker om detta och om ni tycker att det är "normalt".

Det är så att jag har en pojkvän sen inte lång tid alls tillbaka. Jag är med honom i princip varje dag förutom när vi jobbar och så. Det är så att min bästavän och min pojkvän brukar prata i telefon med varandra och smsa. Det är ingenting dom sagt till mig utan jag har kommit på min pojkvän med att ha pratat i telefon med min bästavän och hon har även sagt det. Dom säger att dom pratar om oss och om vårat förhållande, för ibland tjafsar jag och min pojkvän lite med varandra. Dom brukar ibland prata på nätterna och länge dessutom (när jag och min pojkvän inte sover med varandra).

För ett tag sen var vi på en "utflykt" tillsammans alla tre + några till. Min pojkvän och min bästavän gick hela tiden nära varandra och jag reagerade på det. Tog upp det med min pojkvän senare och han blev sur på mig, kallade mig töntig.

Jag vill inte vara för på och vara svartsjuk, för det är det som har fått tidigare förhållanden att ta slut, men är det här okej?!

• Svar på tråden Pojkvän och bästavän pratar med varandra
  • Anonym (Agnes)

Har han inga egna vänner att diskutera er relation med? Eller ännu bättre, kan inte han ta det med dig i stället?

Att pojkvännen och bästisen går nära varandra på en utflykt tycker jag är helt ok, man ska passa på att umgås med andra än sin partner på sociala tillställningar. Men att han snackar skit om dig med din bästis så pass ofta tycker jag inte är respektfullt någonstans. Jag skulle även misstänka att de var intresserade av varandra i den situationen. I ditt ställe hade jag verkligen övervägt att dumpa - förhållandet är nytt och ni verkar redan bråka en massa och ovanpå det att han blandar in din bästis i dina bråk. Eventuellt hade jag gett honom en sista chans att bättre sig. Tycker dessutom du ska ta ett snack med din bästis och fråga vad hon håller på med.

• Anonym (Agnes)

"i era bråk" ska det vara

• Anonym (123)

Din "bästa vän" borde inte gå bakom ryggen på dig. Alla larmklockor ringer.

• Anonym (Tack!)
    Anonym (123) skrev 2016-10-19 00:38:29 följande:

Din "bästa vän" borde inte gå bakom ryggen på dig. Alla larmklockor ringer.

• Anonym (S)

Låter lite för nära.. precis att de umgås när ni all umgås är ok men att de ringer varann på kvällar etc är inte ok.

Jag var inte heller svartsjuk... har aldrig varit eller är inte speciellt avundsjuk heller ... mitt ex, han, fick umgås massa med och resa med sin bästa vän .. som var en tjej. Han reste inte ens med mig...

Gissa vad som hände jo han dumpade mig för henne... dumsnäll kallas det... ta inte skit.. gå på magkänsla och låt inte andra behandla dig på ett sätt du inte vill bli behandlad på.

Du tycker ju inte det är ok annars hade du inte skrivit tråden...

• Anonym (Suck)

"Bästavän" som du skriver är inte ett ord. Det skrivs "bästa vän".

• Lena

Att de har dolt de umgås är det som är dåligt enligt mig

• MaryM

Jag reagerar mest på att de pratar om dig. Hon borde vara DIN vän och prata om honom med dig i så fall. Han får hitta en egen vän att prata med.

Jag tycker hon är illojal!

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Inte okey)

Nej, detta är inte okey! Det är ok att prata med varandra när ni umgås alla tre, men inte när du inte är med och framför allt inte att de pratar OM dig. 

Förklara för honom hur du känner & förstår han inte att du blir ledsen skulle jag nog överväga att göra slut.

• Anonym (Inte ok.)

Såklart inte okej. Varken av din pojkvän eller din sk "bästa vän" dom har helt klart intresse för varandra mer än vänner. Sätt ner foten.

• Jeblub

Den enda tönten här är din snubbe. Han får väl skaffa sig egna vänner att prata med om han inte har några. Tycker du ska ta ett snack med din bästa vän med och säga att du inte känner dig bekväm med deras lilla förhållande. Vägrar de sluta så dumpa honom. Varken han eller hon tar hänsyn till dina känslor och ditt välmående.

• Anonym (X)

Varför pratar han med din vän? Varför håller de det hemligt?

• karamellerochkrusiduller

Det är tyvärr uppenbart att de båda har känslor för varandra som är mer än bara vänskapliga. Det är ju därför de båda (!) ville hålla det hemligt. Jag skulle inte vara helt förvånad om de även gjort mer än att bara prata.

Det är INTE normalt och väldigt respektlöst. Att han säger att du är töntig och förminskar dina åsikter är ännu mer respektlöst. Han borde ha varit ångerfull och bett om din förlåtelse.

Och din "vän", som du tom kallar för "bästa vän", denne låter ju mer som en falsk och illojal vän. Hur kan hon undanhålla att hon sitter och pratar i timmar med din pojkvän? Det är hon och du som är vänner och som kan umgås diskutera hur din relation går. Han ska verkligen inte göra det med henne, de timmar som han sitter och pratar med henne bör han (om han verkligen älskar dig) lägga på dig.

Jag tycker du ska konfrontera båda (var för sig givetvis, de har redan snackat skit om dig och gaddat ihop sig, du vill inte konfrontera deras lögner när de kan hålla enad front emot dig).

Först pojkvännen och berätta att detta inte är okej. Vad vet jag, visa honom den här tråden där alla är enig om att detta inte är okej någonstans. Ett exempel på en fråga är varför han undanhöll/dolde att de pratade? Om han har känslor för henne? Och hur han skulle känna om du i hemlighet la timmar på någon eventuell killkompis till honom och snackade skit om honom? Vägrar han förstå så är det bäst att dumpa (eventuellt efter du konfronterat vännen).

Sen med den falska "vännen". Fråga samma sak, varför berättade inte hon? Har hon känslor för honom? och fråga om hon förstår att detta är ett svek mot eran relation, att en äkta vän inte gör så och att hon får tona ned kontakten med din pojkvän isf. Vägrar hon så kanske hon också är lika bra att dumpa också.

När du hört bådas reaktion och ord så går det avgöra vad du bör göra. Men kom ihåg, om de är kära i varandra (såsom det verkas) så kommer du behöva dumpa dom båda. Är en av dom kär i den andre, så lär du behöva dumpa den personen med i ditt liv. Rent spontant kan jag tycka att du borde dumpa båda, du förtjänar bättre än det här.

• Anonym (Yyy)

Tack för allt ni skriver!

Lyckades kolla igenom min pojkväns mobil på nåt sätt, för att leta efter mer "bevis". Utöver deras långa samtal (oftast under nätterna) så har dom smsat en del också. Jag ser att han har skrivit om att dumpa mig för att jag är för jobbig och för att vi är för olika. Hon uppmanar honom att göra det. Dom har också snapchattat med varandra och där ser jag att han skrivit till henne direkt efter att jag och han var med min bästavän och när vi åkte därifrån hade han skrivit till henne direkt efter. Dom skrev om att det var roligt att ses och han skrev "Kände du att nånting klämde dig på rumpan? ;)" så tydligen har han tagit på henne också.. Hon skrev också nånting med att "Du ser väl så att *mitt namn* inte ser att vi skriver?" Osv. Dom hade skrivit ganska mycket och haft kontakt typ överallt..

Vet inte vad jag ska göra, är bara så ledsen att jag inte kan göra nånting just nu

• Flisan79
    Anonym (Yyy) skrev 2016-10-19 22:33:38 följande:

Lyckades kolla igenom min pojkväns mobil på nåt sätt, för att leta efter mer "bevis". Utöver deras långa samtal (oftast under nätterna) så har dom smsat en del också. Jag ser att han har skrivit om att dumpa mig för att jag är för jobbig och för att vi är för olika. Hon uppmanar honom att göra det. Dom har också snapchattat med varandra och där ser jag att han skrivit till henne direkt efter att jag och han var med min bästavän och när vi åkte därifrån hade han skrivit till henne direkt efter. Dom skrev om att det var roligt att ses och han skrev "Kände du att nånting klämde dig på rumpan? ;)" så tydligen har han tagit på henne också.. Hon skrev också nånting med att "Du ser väl så att *mitt namn* inte ser att vi skriver?" Osv. Dom hade skrivit ganska mycket och haft kontakt typ överallt..

Vet inte vad jag ska göra, är bara så ledsen att jag inte kan göra nånting just nu

Dumpa båda två, de förtjänar varandra.

Sen skaffar du dig riktiga vänner som vet hur man beter sig.

Jag hade bett båda komma och träffa dig samtidigt. När de väl är där så skulle jag berätta allt jag vet och skälla ut dem båda. Fråga vafan de håller på med.
    Sen be båda dra åt h-vete,
  • karamellerochkrusiduller
    Anonym (Yyy) skrev 2016-10-19 22:33:38 följande:

Oj, tycker i såna fall att du bara ska dumpa, båda dessutom.

Nu är det inte längre bara lögner/klumpighet. Han är otrogen/lögnaktig och din "vän" oärlig och opålitlig. Han har tafsat på henne, och det är rätt tydligt att det inte var första gången. Annars hade han inte gjort det med dig i samma rum. Antagligen har de gjort betydligt mer men att det inte framkommer i texten.

Din pojkvän pratade förut om att du var "töntig" och det hade du varit om de bara klumpigt pratat pyttelite och det inte var värt att nämna ens. Ungefär som ett hej på ica. Dvs om det varit omedvetet. Här är det 100% medvetet och tydligt "se till att Yyy inte ser detta=vi håller detta hemligt". De båda går inför att ljuga för dig.

Om du av någon anledning fortfarande älskar pojkvännen/vännen så måste den du "väljer" (även om jag inte tycker att någon förjtänar det) avsluta helt med den andre, noll kontakt. Dvs är pojkvännen ångerfull och du ens vill ha honom tillbaka så kommer både du och han behöva bryta med din "falska vän". Är vännen ångerfull och du vill behålla henne så kommer hon behöva bryta med din pojkvän/ex.

• Anonym (LL)

Avsluta förhållandet med pojkvännen vänligt men bestämt. Gör ingen stor grej av det men förklara att han sårat dig djupt och betett sig väldigt fegt och illa mot dig.

Sluta sedan umgås med "bästavännen". Hon har tydligen slutat vara din vän vid det här laget så lägg ingen energi på henne längre utan gå bara vidare utan dessa människor i ditt liv! Du har varit snälldum kan man säga! Det har även jag varit vid tidigare tillfälle och jag blev också bedragen bakom min rygg.

• Anonym (A)

Din kompis borde ju vara din samtalspartner när det gäller din relation inte pojkvännens.

Hon väljer ju uppenbarligen pojkvännen framför dig i det sammanhanget på ett sätt som jag inte tycker är ok av en bästa vän. Om du behöver prata om relationen har du ju inte längre din bästa vän att gå till .

Jag tycker att det ör oschysst aldrles oavsett om din kompis har romantiska känslor för killen eller "bara" vill vara vänner.

• Anonym (Dumpa båda)

Tycker att du bara ska dumpa de båda. Till pojkvännen hade jag inte ens nämnt något om anledningen, bara dumpat och sagt att dina känslor är slut.

Den s k vännen hade jag nog skickat något i stil med "Du är en vidrig människa och jag vill inte ha dig i mitt liv mer. Kontakta mig inte igen."

Bara lämna med huvudet högt. Det kommer du må bäst utav när du kommit ifrån situationen.

• Anonym (LL)
    Anonym (Dumpa båda) skrev 2016-10-20 08:18:22 följande:

Tycker att du bara ska dumpa de båda. Till pojkvännen hade jag inte ens nämnt något om anledningen, bara dumpat och sagt att dina känslor är slut.

Den s k vännen hade jag nog skickat något i stil med "Du är en vidrig människa och jag vill inte ha dig i mitt liv mer. Kontakta mig inte igen."

Bara lämna med huvudet högt. Det kommer du må bäst utav när du kommit ifrån situationen.

Håller med.

Inte ställa till med för mycket här och börja spåra ur. Larva sig med hämnd eller onödigt mycket skällande och arga ord.

Okej va ärlig mot den ena eller båda och berätta att man är besviken och tycker att det var fel hur de betett sig, men sen räcker det.

Bättre att behålla sin stolthet och bära sitt huvud högt i den här situationen. Sköta det hela vuxet till skillnad från dom andra två!
Svar på tråden Pojkvän och bästavän pratar med varandra