• Äldre 19 Oct 07:57
    4056 visningar
    11 svar
    11
    4056

    Täta regelbundna värkar - falsklarm

    Gravid i vecka 40 (39+1) och Inatt har jag tajmat värkar som var riktigt täta med 2-4 min mellan i snitt men inte så väldigt onda, så trodde inte att det var skarpt läge utan ville avvänta. Efter ca 50 minuter klingade de av - så var alltså bara förvärkar. Nu har jag bara stark mensvärk och nedpress men inga värkar med sammandragningar.

    Är det vanligt med så täta förvärkar? Hur länge ska de va täta för att jag ska veta att det är tillräckligt länge? De säger ju att om om man har 3-4 min mellan eller mer än 3 per 10 min ska man åka in a men det verkar ju inte gälla mig om jag kan få så täta när jag har vanliga Förvärkar. Nån annan som haft samma? Hur visste ni isåfall när det är var dags att faktiskt åka in?

    Vet i tusan vad jag ska klocka efter nu.

  • Svar på tråden Täta regelbundna värkar - falsklarm
  • Axe
    Äldre 19 Oct 19:19
    #1

    Jag hade ibland 6 sammandragningar på 10 min flera dagar i sträck sen v 16 och hela graviditeten. Så det är först när de gör ONT som det är på riktigt.

  • Axe
    Äldre 19 Oct 19:20
    #2

    När det blir så illa att du inte kan ligga ner utan att det blir värre, då kan du börja klocka sa de till mig när jag ringde förlossningen.

  • Fru Ve
    Äldre 19 Oct 21:03
    #3

    Jag har också haft mycket förvärkar då jag var gravid senast. Men när de riktiga värkarna började så gjorde det verkligen ont på ett annat sätt. Det kändes helt annorlunda än förvärkarna. Faktum var att jag till en början inte ens fattade att det var värkar jag kände, utan trodde att jag skulle på toa och var lös i magen Glad Som riktigt magknip när man får diarré liksom (ursäkta men kan inte beskriva det annorlunda). Så om du får sammandragningar som inte gör speciellt ont - nej då är det inte skarpt läge oavsett hur tätt det kommer.

  • Äldre 19 Oct 21:12
    #4

    Tack för svar. Nej förstår ju att det bara var förvärkar eftersom de klingade av och trodde aldrig de var riktiga eftersom jag inte tyckte de gjorde så ont som jag förväntade men ja jag var också tvungen att gå på toa några gånger för att tömma och gjorde absolut ont (hehe sorry Tmi).

    Men det jag undrar är egentligen detta med tätheten - om man får så täta värkar redan under förvärkarna betyder det att när jag väl får riktiga värkar kommer de komma så tätt med en gång de också? Eftersom man ska åka in om man har så täta värkar så bli det ju lite intressant för då ska jag alltså åka in med en gång när de riktiga värkarna börjar? Eller hur länge kan man ha 2-4 minuter täta (riktiga) verkar utan att det är nån stress?


    Fru Ve skrev 2016-10-19 21:03:23 följande:

    Jag har också haft mycket förvärkar då jag var gravid senast. Men när de riktiga värkarna började så gjorde det verkligen ont på ett annat sätt. Det kändes helt annorlunda än förvärkarna. Faktum var att jag till en början inte ens fattade att det var värkar jag kände, utan trodde att jag skulle på toa och var lös i magen  Som riktigt magknip när man får diarré liksom (ursäkta men kan inte beskriva det annorlunda). Så om du får sammandragningar som inte gör speciellt ont - nej då är det inte skarpt läge oavsett hur tätt det kommer.


    Axe skrev 2016-10-19 19:20:26 följande:

    När det blir så illa att du inte kan ligga ner utan att det blir värre, då kan du börja klocka sa de till mig när jag ringde förlossningen.


  • Fru Ve
    Äldre 19 Oct 21:26
    #5
    Loppan84 skrev 2016-10-19 21:12:14 följande:

    Tack för svar. Nej förstår ju att det bara var förvärkar eftersom de klingade av och trodde aldrig de var riktiga eftersom jag inte tyckte de gjorde så ont som jag förväntade men ja jag var också tvungen att gå på toa några gånger för att tömma och gjorde absolut ont (hehe sorry Tmi).

    Men det jag undrar är egentligen detta med tätheten - om man får så täta värkar redan under förvärkarna betyder det att när jag väl får riktiga värkar kommer de komma så tätt med en gång de också? Eftersom man ska åka in om man har så täta värkar så bli det ju lite intressant för då ska jag alltså åka in med en gång när de riktiga värkarna börjar? Eller hur länge kan man ha 2-4 minuter täta (riktiga) verkar utan att det är nån stress?


    Axe skrev 2016-10-19 19:20:26 följande:

    När det blir så illa att du inte kan ligga ner utan att det blir värre, då kan du börja klocka sa de till mig när jag ringde förlossningen.


    Det tror jag inte måste ha samband. Men jag tror du märker och känner själv när du måste åka in. Har du svårt att stå ut med smärtan så ring förlossningen. Jag hade jättelång latensfas med 6-8 minuter mellan värkarna hemma i 36 timmar. Blev värre och värre och till slut åkte jag in även om det inte var 3 värkar på 10 minuter. Just för att få en undersökning och jag fick även en sovdos då för att kunna vila.
  • Äldre 19 Oct 21:34
    #6

    Värkar kan bli regelbundna på en gång och då kan det vara klokt att åka on direkt. Så var det för mig vid mitt andra barn.

    Om det ät vanligare bars för att man haft täta förvärkar vet jag inte.

  • Äldre 19 Oct 21:52
    #7
    Flisan79 skrev 2016-10-19 21:34:52 följande:

    Värkar kan bli regelbundna på en gång och då kan det vara klokt att åka on direkt. Så var det för mig vid mitt andra barn.

    Om det ät vanligare bars för att man haft täta förvärkar vet jag inte.


    Men då ska det ju vara smärtsamma värkar. Låter inte som att ts har sån smärta? Mina värkar startade också på 3/10 min, oerhört starka. Öppnade mig 7-8 cm på ett par timmar. Med nästa kommer jag åka in snabbt, men då vet jag ju också hur det känns.
  • Äldre 19 Oct 22:27
    #8
    Emmask skrev 2016-10-19 21:52:49 följande:

    Men då ska det ju vara smärtsamma värkar. Låter inte som att ts har sån smärta? Mina värkar startade också på 3/10 min, oerhört starka. Öppnade mig 7-8 cm på ett par timmar. Med nästa kommer jag åka in snabbt, men då vet jag ju också hur det känns.


    Nej precis, de var onda men inte vansinnigt onda och framförallt var de avklingande istället för uppbyggande så var uppenbarligen falsklarm. Kändes inte som vanliga sammandragningar utan var så pass onda att jag var tvungen att andas mig igenom dem och gå på toa och allt sånt) så räknar med att det var öppning p g iaf.

    Men min fråga är ju egentligen om ni tror att mina värkar kommer komma lika tätt med en gång när det väl sätter igång på riktigt? Täta förvärkar = täta förlossningsvärkar liksom?

    Intressant som du beskriver din FL tänker jag nu att det kommer bli för mig pga förvärkarna är så täta och regelbundna. Att det ska börja i högt tempo med en gång liksom och sen gå fort. Men får väl se ;) hade du också haft täta och regelbundna förvärkar innan det satte igång på riktigt?
  • Äldre 19 Oct 22:29
    #9
    Emmask skrev 2016-10-19 21:52:49 följande:
    Men då ska det ju vara smärtsamma värkar. Låter inte som att ts har sån smärta? Mina värkar startade också på 3/10 min, oerhört starka. Öppnade mig 7-8 cm på ett par timmar. Med nästa kommer jag åka in snabbt, men då vet jag ju också hur det känns.
    Jag syftade på hennes fråga ang om även de riktiga värkarna kunde börja tätt och regelbundet.

    Såg ett förlossningsprogram där barnmorskorna avgjorde om det trodde det var riktiga värkar på om kvinnan klarade prata eller ej under en värk. Kan ju vara ett riktmärke men sen finns det ju luringar där vissa aldrig får så ont.
  • Äldre 19 Oct 22:30
    #10
    Flisan79 skrev 2016-10-19 21:34:52 följande:

    Värkar kan bli regelbundna på en gång och då kan det vara klokt att åka on direkt. Så var det för mig vid mitt andra barn.

    Om det ät vanligare bars för att man haft täta förvärkar vet jag inte.


    Fru Ve skrev 2016-10-19 21:26:02 följande:

    Det tror jag inte måste ha samband. Men jag tror du märker och känner själv när du måste åka in. Har du svårt att stå ut med smärtan så ring förlossningen. Jag hade jättelång latensfas med 6-8 minuter mellan värkarna hemma i 36 timmar. Blev värre och värre och till slut åkte jag in även om det inte var 3 värkar på 10 minuter. Just för att få en undersökning och jag fick även en sovdos då för att kunna vila.


    Nej jag får nog bara nöja mig med att det är olika för alla och omöjligt att förutse. Damn it man vill ju gärna veta och kontrollera allt

    Jaja jag ska va förberedd på möjligheten att det kan komma ttt med en gång iaf, så är av iaf redo att åka fort och så får vi bara se hur det blir i verkligheten
  • Äldre 19 Oct 22:32
    #11
    Flisan79 skrev 2016-10-19 22:29:12 följande:
    Jag syftade på hennes fråga ang om även de riktiga värkarna kunde börja tätt och regelbundet.

    Såg ett förlossningsprogram där barnmorskorna avgjorde om det trodde det var riktiga värkar på om kvinnan klarade prata eller ej under en värk. Kan ju vara ett riktmärke men sen finns det ju luringar där vissa aldrig får så ont.
    Tror det är ett bra riktmärke!
Svar på tråden Täta regelbundna värkar - falsklarm