• emil509

    Gammal choklad.

    Hej! Jag väljer bara att vara anonym för att jag vill inte göra ett konto direkt nu.

    Iallafall så just nu känner jag mig illamående (inbildning säkert) Men iallafall jag köpte ett choklad från fazer och åt upp typ allt, mjölkchoklad förresten. Sen när det var typ 2-3 bitar kvar kollade jag datumet och såg att det stog: 30-09-2016 så jag blev genast rädd och började googla. Men jag har ingen aning om vad som kan hända av att äta typ nästan en månad gammalt choklad :O
  • Svar på tråden Gammal choklad.
  • Anonym (Emilia)

    Herregud så barnsligt. Det är klart att det inte är något fel på den. Sedan så heter det inte ett choklad utan en chokladkaka. 

  • Anonym (N)

    Ingen fara, bäst före datum går inte alltid att lita på.. Är chokladen vit / har vita fläckar är det tecken på att den är gammal men ändå inget farligt

  • Anonym (Ingen fara!)

    Ingen fara! Du blir inte sjuk av att äta choklad som gått ut för en månad sedan (inte ens en månad, knappt 3 veckor). Du blev säkert illamående för att du åt mycket choklad på en gång...

  • Anonym (H)

    De är så mycket socker i chokladen att den lätt kan ätas 6-12 månader efter datum, beror såklart på hur den förvarats, ser ut och smakar

    Det brukar även vara "bäst före" datum, dvs den är garanterat bäst innan men sen efter kan den fortfarande vara bra men inte garanterat från tillverkaren utan de får man avgöra själv

  • Marten

    Du har tur att du inte är död.
    När väl maten passerat utgångsdatumet blir den omedelbart giftig....att du mår illa är nog ett förgiftningssymptom. Sök läkare akut.

  • emil509

    Tack för ännu fler svar! Jag mår inte direkt illa längre så det är en onödig inbildning! Jag drar och käkar upp resten av chokladkakan nu!

  • Bibbidi
    emil509 skrev 2016-10-19 14:37:25 följande:

    Tack för ännu fler svar! Jag mår inte direkt illa längre så det är en onödig inbildning! Jag drar och käkar upp resten av chokladkakan nu!


    Låter gott! 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Gammal choklad.