• Anonym (?)

Köpa lägenhet ensam, kan jag få lån?

Hej

Jag och sambon ska tyvärr separerar. Jag och sonen flyttar. Jag håller på kollar på olika hyresrätter men det är ju kö överallt och hyrorna är lika höga som om man skulle ha köpes. Jag har inget fastjobb än. Men det ser jag ingen stress i då jag fortfarande är mammaledig och det har alltid ordnat sig för mig tidigare. Så när jag får ett jobb sen med stadig inkomst, kan jag köpa lägenhet till ett hyfsat billigt pris om jag är själv? Jag har inget sparat till kontantinsats. Skulle jag kunna låna till rubbet? Någon som varit i liknande sits?

• Svar på tråden Köpa lägenhet ensam, kan jag få lån?
  • Arenaman

Det går, men jag kan inte säga hur vanligt det är. 

En av mina närmsta vänner gjorde precis så, han lånade till hela köpeskillingen. Men han har ingen insyn i vilka krav på motprestationer banken ställde.

Den enda insynen jag har är att han har ett välbetalt arbete.

• Anonym (?)
    Arenaman skrev 2016-10-19 21:07:07 följande:

Det går, men jag kan inte säga hur vanligt det är. 

En av mina närmsta vänner gjorde precis så, han lånade till hela köpeskillingen. Men han har ingen insyn i vilka krav på motprestationer banken ställde.

Den enda insynen jag har är att han har ett välbetalt arbete.

Okej tack för svar. Det var det där med arbetet jag var rädd för. Jag kommer nämligen inte kunna få ett jobb där jag får bra betalt för jag har ingen hög utbildning:(
  • KaSaM

Utan anställning eller kontantinsats kan du glömma bolån tyvärr.

• Arenaman

Prata med banken så blir det tydligare vilka krav du har att uppfylla.

• Anonym (!)

Finns inte en chans att du får ett bolån i din situation

• Carambolan

Nej, även om du hade haft ett jobb hade det varit tveksamt utan kontantinsats. Men det beror lite på var du bor. Behöver du låna 50 000 eller 500 000 för insatsen? Det första är ju lätt att ta blanco, men på det andra sprinter räntorna snabbt iväg så att din bostad inte blir så billig längre ens i dagens ränteläge.

• Anonym (Murmel)

Som de ovanstående tror jag att banken kan vara fundersam om du inte har ett fast jobb. 
    Sen ska du inte glömma bort att en bostadsrättsförening måste godkänna dig som medlem, och många föreningar har samma krav som bankerna för godkännande.
    Hur hårda de är kan variera beroende på ort, månadsavgift och en mängd saker. Jag har haft en brf i ett mindre samhälle där föreningen inte krävde fast anställning,  medan den jag bor i nu kräver en årsinkomst (total för hushållet) som är minimum 4 x årsavgiften.

• Arenaman
    Anonym (Murmel) skrev 2016-10-20 08:03:15 följande:

Som de ovanstående tror jag att banken kan vara fundersam om du inte har ett fast jobb. 

Sen ska du inte glömma bort att en bostadsrättsförening måste godkänna dig som medlem, och många föreningar har samma krav som bankerna för godkännande.

Hur hårda de är kan variera beroende på ort, månadsavgift och en mängd saker. Jag har haft en brf i ett mindre samhälle där föreningen inte krävde fast anställning,  medan den jag bor i nu kräver en årsinkomst (total för hushållet) som är minimum 4 x årsavgiften.

Det strider mot Bostadsrättslagen, man får inte neka någon medlemskap och pågrund av dennes inkomst, medborgarskap mm. Medlemmar av styrelsen kan personligen bli ersättningsskyldiga mot så väl säljare och köpare. Finns en dom i detta vardera styrelseledamot fick betala 2 miljoner vardera.

Se bostadsrättslagen kap 2:

Allmänna bestämmelser om medlemskap

1 § Fråga om att anta en medlem i en bostadsrättsförening avgörs av

föreningens styrelse med iakttagande av de villkor för medlemskap som

anges i föreningens stadgar och bestämmelserna i detta kapitel.

I stadgarna får föreskrivas att ansökan om inträde i föreningen skall

göras skriftligen och att ansökningshandlingen skall vara försedd med

sökandens bevittnade namnunderskrift.

2 § Sådana stadgevillkor för medlemskap är utan verkan som innebär

1. att ett visst medborgarskap eller en viss inkomst eller förmögenhet

skall utgöra förutsättning för inträde i föreningen,
  • Anonym (Köpare)

Hyfsat billligt pris är väldigt relativt. Det är helt omöjligt att gissa om du inte ger någon information om prisklassen  på objekt du tittar på.

Ett bra tips är att försöka börja spara så fort det går till insats och samtidigt sondera terrängen  bland släkten för ev borgensåtaganden eller medllåntagare.

• Arenaman

Ber om ursäkt för dålig stavning, skriver på mobilen

Svar på tråden Köpa lägenhet ensam, kan jag få lån?