• lucifer

    Biopsi Lymfkörtel halsen

    Hej. Har sedan över en vecka sen haft en jätte knöl på halsen.. Jag gick till doktorn i måndags och han kunde mäta upp en lymfkörtel på 5×3 cm på höger sida, strax under där käkbenet slutar.

    Så nu fick jag remiss till ett annat sjukhus och ska göra biopsi på fredag, men nu har knölen börjat gå tillbaka och är inte alls lika stor.. tänk om dem försvinner tills på fredag ? Kan dom göra tester ändå eller hur går det till?

  • Svar på tråden Biopsi Lymfkörtel halsen
  • Tre döttrar

    Föreslog inte din doktor att du skulle avvakta några veckor för att se om körteln gick tillbaka av sig själv? Att kasta iväg någon för biopsi baserat på en veckas anamnes låter lite snabbt marscherat. Normalt förfarande när det gäller förstorade körtlar (åtminstone om de sitter på hals/nacke) brukar väl ändå vara viss expektans och därefter vidare utredning ev. med biopsi om det inte krympt igen av sig självt.

    Har du andra symtom som gör att man vill skynda på det?

  • lucifer

    Jag hade en liknande knöl på samma sida för någon månad sedan , men den kom också och gick. Jag har inte haft några förkylnings symptom så jag tror det var därför dom ville kolla upp den. Dock var den så liten när jag fick komma till sjukhuset så dom gjorde bara ultraljud. Ska dit om två veckor igen och göra ultraljud igen och ev ta prov om den är större då.

    Jag har alltid vart så himla trött och kännt att nått inte står rätt till men dom hittar aldrig nått så det är bara o köra på o se glad ut.

  • Tre döttrar
    lucifer skrev 2016-10-23 15:19:43 följande:

    Jag hade en liknande knöl på samma sida för någon månad sedan , men den kom också och gick. Jag har inte haft några förkylnings symptom så jag tror det var därför dom ville kolla upp den. Dock var den så liten när jag fick komma till sjukhuset så dom gjorde bara ultraljud. Ska dit om två veckor igen och göra ultraljud igen och ev ta prov om den är större då.

    Jag har alltid vart så himla trött och kännt att nått inte står rätt till men dom hittar aldrig nått så det är bara o köra på o se glad ut.


    Bra att den verkar krympa! De elaka knölarna brukar ju oftast inte göra det..

    Hoppas den håller fred på sig nu då.
  • TvåBarnsMamma

    Jag är i samma situation. Hoppas du är inne å läser så man kan dela. Varandras tankar och utbyta erfarenhet.
    Min historia är jag blev hes nov 2015- efter 10 tal besök hos läkare med diverse gissande att man är förkyld fick jag i feb2016 träffa en öra näsa hals läkare som såg att de var en cysta på stämbandet som man avlägsnade med operation. Sen en månad efter en cysta på vänster bröst. Har efter op känt att de skavt i halsen varit på återbesök, utan att man kunnat se något. För en vecka sedan var jag förkyld och nu i lördags känner jag två knölar på väster sida hals. Var hos öra näsa hals läkaren i går som kände 2 små men de jag känner är Max 1,5cmX1,5cm ungefär. Jag är skit orolig då hon sa att jag skulle komma åter på återbesök den 3:e om de inte gått tillbaka ska man göra biopsi. I dag har ytterligare en lika stor kommit på andra sidan. Så jag är livrädd då de känns som de strålar upp i huvudet. Man är nog bara korkad att man tror de värsta. Har du gjort din biopsi?

  • TvåBarnsMamma
    lucifer skrev 2016-10-19 22:33:53 följande:

    Hej. Har sedan över en vecka sen haft en jätte knöl på halsen.. Jag gick till doktorn i måndags och han kunde mäta upp en lymfkörtel på 5×3 cm på höger sida, strax under där käkbenet slutar.

    Så nu fick jag remiss till ett annat sjukhus och ska göra biopsi på fredag, men nu har knölen börjat gå tillbaka och är inte alls lika stor.. tänk om dem försvinner tills på fredag ? Kan dom göra tester ändå eller hur går det till?


    Hur har det gått för dig??
  • lucifer

    Jag var på återbesök i veckan och som jag trodde kunde dom inte hjälpa mig, dom visste inte vad det kunde vara eller bero på. Så det är bara i tåga på som vanigt.... kände mig öm under armhålan förra veckan när jag hade på deo och kände då att knölen på halsen var på g igen. Men sen stannade det av igen..

Svar på tråden Biopsi Lymfkörtel halsen