• Anonym (Känslig)

Extremt känslig för lukt. Nån mer som jag?

(Obs: detta handlar inte om graviditetssymtom)

Jag har sedan något eller några år tillbaka börjat bli otroligt känslig mot lukt. Vad jag vet är det nytillkommet. Har inte förr lidit av detta så som jag gör nu iaf.

Jag märker direkt om min sambo ätit nåt speciellt, eller tex om han tuggar på godis så luktar jag det och kan avgöra vad han har i munnen när jag sitter 1,5m ifrån, jag märket direkt om någon rökt (alltså då andra inte märkt det så märker jag det), om det luktar minsta bränt/svavel(?)/någon eldar i skorsten eller kamin i området, om grannen röker på balkongen och vårt fönster är lite öppet och jag sitter i vardagsrummet, och då allra främst: om någon ätit vitlök eller annan kryddig mat.

(Jag jämför nu främst med min sambo, som knappt luktar hälften av det jag märker.)

Alltså det är för mig olidligt att sitta tvärs över bordet, bredvid på bussen, ligga bredvid i sängen, t.o.m gå ute och hålla handen och prata med min sambo/någon annan om den ätit nåt som luktas via huden eller tex luktar alkohol.

Det händer att jag går av bussen tidigare för att folk luktar för illa, så att jag får kväljningar och nästan måste hålla andan.

Och missförstå mig inte nu, jag klagar inte på dessa folk, jag pekar bara på hur jobbigt det blir för mig att vara känslig. Just därför anpassar jag mig, men jag vill gärna inte behöva ändra så mycket för att klara vardagen.

Är det fler som har det så? Har någon nåt tips på hur man kan underlätta? Kan man ha nån sån kräm under näsan som man ser på film när de gör nåt som luktar illa? Syns inte det i så fall?

Och så undrar jag vad som gör att jag tycks ha plötsligt blivit känsligare än förr. Vad kan det orsakas av?

Känns jobbigt att inte kunna vara närmare än 3 meter när man möter folk som luktar illa. Och det är säkert inte så att de alltid luktar illa, som min sambo tex, han luktar normalt sett inget särskilt men när han ätit vitlök är det outhärdligt för mig. Det är även jobbigt om jag själv hanterat vitlök och luktar det om fingrarna sen.

Ursäkta lite rörig tankegång.
    Detta må vara ett skitproblem i det stora hela, men jag tycker ändå det är begränsande för mig.
    Hoppas nån kan svara.

• Svar på tråden Extremt känslig för lukt. Nån mer som jag?
  • Anonym (janne)

Det är ett symptom på stress och psykisk ohälsa av nåt slag ex depression, ångest etc.

• Anonym (Känslig)
    Anonym (janne) skrev 2016-10-20 08:38:44 följande:

Det är ett symptom på stress och psykisk ohälsa av nåt slag ex depression, ångest etc.

Hmm. Tack för svar.
    Hur kommer det sig? Hur hänger det ihop, menar jag? Finns det en förklaring till varför sådant skulle påverka luktsinnet?
  • Mallemamma

Fy fasen, lider med dig. Det du har har jag när jag är gravid, jag känner på människors kroppslukt vad de ätit (främst vitlök), inte andedräkten utan kroppslukten.. Känner (vad jag tror är) kemiska tygdofter från möbler som inte är där annars.. Och massa annat. Att ha detta hela tiden hade jag aldrig klarat!

Har du gjort någon förändring i kost/levene? Slutat med nikotin? Börjat äta nyttigare? Det kan ju påverka sinnena.

Köp olemin på apoteket, en liten hylsa man stoppar i näsan o andas in. Mintig doft :) lite som tigerbalsam. Har inte använt själv, har bara testat "poy-sian" från thailand men tror det är samma grej.

• Anonym (Känslig)
    Mallemamma skrev 2016-10-20 11:38:57 följande:

Fy fasen, lider med dig. Det du har har jag när jag är gravid, jag känner på människors kroppslukt vad de ätit (främst vitlök), inte andedräkten utan kroppslukten.. Känner (vad jag tror är) kemiska tygdofter från möbler som inte är där annars.. Och massa annat. Att ha detta hela tiden hade jag aldrig klarat!

Har du gjort någon förändring i kost/levene? Slutat med nikotin? Börjat äta nyttigare? Det kan ju påverka sinnena.

Köp olemin på apoteket, en liten hylsa man stoppar i näsan o andas in. Mintig doft :) lite som tigerbalsam. Har inte använt själv, har bara testat "poy-sian" från thailand men tror det är samma grej.

Tack!
    Vad jag vet har jag inte ändrat något. Inte medvetet. Men det kan vara stressrelaterat, om föregående talare har rätt i att stress skulle kunna påverka luktsinnet.
    Annars vet jag inte.

Får testa den där mintdoften! Tack för tipset!
  • Mallemamma

Lycka till! Och hittar du nånting som dämpar luktsinnet som passar gravida får du gärna uppdatera heheh :)

• Anonym (HSP)
    Anonym (Känslig) skrev 2016-10-20 08:20:54 följande:
    (Obs: detta handlar inte om graviditetssymtom) Jag har sedan något eller några år tillbaka börjat bli otroligt känslig mot lukt. Vad jag vet är det nytillkommet. Har inte förr lidit av detta så som jag gör nu iaf. Jag märker direkt om min sambo ätit nåt speciellt, eller tex om han tuggar på godis så luktar jag det och kan avgöra vad han har i munnen när jag sitter 1,5m ifrån, jag märket direkt om någon rökt (alltså då andra inte märkt det så märker jag det), om det luktar minsta bränt/svavel(?)/någon eldar i skorsten eller kamin i området, om grannen röker på balkongen och vårt fönster är lite öppet och jag sitter i vardagsrummet, och då allra främst: om någon ätit vitlök eller annan kryddig mat. (Jag jämför nu främst med min sambo, som knappt luktar hälften av det jag märker.) Alltså det är för mig olidligt att sitta tvärs över bordet, bredvid på bussen, ligga bredvid i sängen, t.o.m gå ute och hålla handen och prata med min sambo/någon annan om den ätit nåt som luktas via huden eller tex luktar alkohol. Det händer att jag går av bussen tidigare för att folk luktar för illa, så att jag får kväljningar och nästan måste hålla andan. Och missförstå mig inte nu, jag klagar inte på dessa folk, jag pekar bara på hur jobbigt det blir för mig att vara känslig. Just därför anpassar jag mig, men jag vill gärna inte behöva ändra så mycket för att klara vardagen. Är det fler som har det så? Har någon nåt tips på hur man kan underlätta? Kan man ha nån sån kräm under näsan som man ser på film när de gör nåt som luktar illa? Syns inte det i så fall? Och så undrar jag vad som gör att jag tycks ha plötsligt blivit känsligare än förr. Vad kan det orsakas av? Känns jobbigt att inte kunna vara närmare än 3 meter när man möter folk som luktar illa. Och det är säkert inte så att de alltid luktar illa, som min sambo tex, han luktar normalt sett inget särskilt men när han ätit vitlök är det outhärdligt för mig. Det är även jobbigt om jag själv hanterat vitlök och luktar det om fingrarna sen. Ursäkta lite rörig tankegång. Detta må vara ett skitproblem i det stora hela, men jag tycker ändå det är begränsande för mig. Hoppas nån kan svara.
    Kolla in Sveriges förening för högkänsliga. http://hspforeningen.se/

Kanske kan det vara forklaringen?
  • Anonym (Känslig)
    Anonym (HSP) skrev 2016-10-20 12:10:28 följande:
    Kolla in Sveriges förening för högkänsliga. http://hspforeningen.se/

Kanske kan det vara forklaringen?
    Tack för svar!

Jag har faktiskt trott mig vara HSP! Visste inte att lukter ingick. Men jo! Det skulle kunna vara så! Jag är lättpåverkad av mer än lukt, så det kanske är hela förklaringen.
  • Anonym (Känslig)

Självdiagnostisering är ju klurigt, men enligt detta HSP-testet så är jag känsligare än andra.

• Anonym (Var?)
    Anonym (Känslig) skrev 2016-10-20 12:48:24 följande:

Självdiagnostisering är ju klurigt, men enligt detta HSP-testet så är jag känsligare än andra.

Var hittade du det testet? Svara gärna med länk om du kan, tack.
  • Anonym (Var?)
    Anonym (Känslig) skrev 2016-10-20 12:48:24 följande:

Nu hittade jag det själv så glöm min fråga ovan. Jag fick 94 :-S
Svar på tråden Extremt känslig för lukt. Nån mer som jag?