• Anonym (såpass)

min flickvän håller på att bli modell och jag vet inte vad jag ska tycka.

Min flickvän har blivit scoutad till en modellagentur för bara några månader sen och börjar redan nu få uppdrag lite varstans. hon är ändå bara 18 jag är 20.(hon ser väldigt bra ut) hon har nu fått jobb i Sri Lanka och något för Ikea osv. Jag vill vara glad för hennes skull verkligen, lixom vilken kille vill inte va den om har en modell till flickvän de är ju lite festligt. MEN här är då problemet. jag kan nog tycka att vara modell är ett av de mest oattraktiva yrkena som finns, mest för att de är ett yrke enbart drivet av utseende och inte kräver någon karaktär eller talang såvitt jag vet. Detta gör mig jävligt avtänd om jag ska vara ärlig. Hon blir även kontaktad av (i mina ögon) obehagliga nattklubbsägare som uppmanar henne att komma och ta med sina vänner, att hon kommer in gratis, och får gratis dricka. Detta tycker ju hon låter kul men för mig låter de som äckligt folk som vill uttnytja hennes utseende och inte alls bryr sig om hennes persona. värt att nämna är även hur modeller blir behandlade och hur synen på modeller är inom den världen. och potentiella lättklädda catwalks och plåtningar. hur löser man detta? jag tycker inte alls om vart de är påväg. Jag vet inte om jag är avundsjuk, för beskyddande, eller ganska rationell. hjälp maaaajjjj

• Svar på tråden min flickvän håller på att bli modell och jag vet inte vad jag ska tycka.
  • sextiotalist

Visst är modellyrket ytligt och det visar mycket yta och det finns en jäkla massa skit där.

Men som extrainkomst för en student är det perfekt. Så länge man inte rycks med i den trista delen av yrket. Jag hade studentkompisar (pluggade till civilingenjör) som extraknäckte som modeller.

• Anonym (såpass)

Ja de ger ju mig en viss säkerhet men jag kan inte hjälpa att tro att dem som jobbar med den ''trista'' delen är väldigt duktiga på vad dem gör och inte har några problem med att hantera unga tjejer som inte nödvändigtvis har hittat sin inre röst än. Jag har starkt tillit till min flickväns värderingar och tro på sig själv.
    trots de är jag orolig och nojig.

• glutten

"Vilken kille vill inte ha en modell till flickvän" och sen "det är avtändande och oattraktivt eftersom det är ett ytligt yrke". Du kanske får bestämma dig där hörru...

Det är fint att du oroar dig för dåliga saker som kan drabba din tjej. Det finns mycket skit i modellvärlden. Jag hoppas hon har en bra agentur som tar väl hand om sina modeller, det behöver man - särskilt i början!

Men det låter lite som att du har issues med moderlandet i sig, issues som har med dig själv att göra. Varför stör du dig på detta, EGENTLIGEN? Är du orolig att hon ska träffa nån annan på nån av sina modellresor, kanske? Jag försöker inte vara taskig här, jag försöker förstå varifrån din motvilja kommer.

• Stårschan

Det är väl av viss betydelse hur hon själv ser på modellandet. Ser hon det som ett lönsamt extraknäck under studenttiden, eller tycker hon att det är hennes Karriär med stort K?

• glutten
    glutten skrev 2016-10-20 16:08:35 följande:

"Vilken kille vill inte ha en modell till flickvän" och sen "det är avtändande och oattraktivt eftersom det är ett ytligt yrke". Du kanske får bestämma dig där hörru...

Det är fint att du oroar dig för dåliga saker som kan drabba din tjej. Det finns mycket skit i modellvärlden. Jag hoppas hon har en bra agentur som tar väl hand om sina modeller, det behöver man - särskilt i början!

Men det låter lite som att du har issues med moderlandet i sig, issues som har med dig själv att göra. Varför stör du dig på detta, EGENTLIGEN? Är du orolig att hon ska träffa nån annan på nån av sina modellresor, kanske? Jag försöker inte vara taskig här, jag försöker förstå varifrån din motvilja kommer.

Hahaha "moderlandet" ska givetvis vara "modellandet"...
  • Anonym (såpass)
    glutten skrev 2016-10-20 16:08:35 följande:

jag skrev det där för att de är väl en grej som generellt ses som en cool grej, att ha en flickvän som är modell men att jag INTE känner så.. och såklart har jag tagit till hänsyn mina egna problem. Detta känns bara som en grej som inte så många utsätts för och de är ju faktisk ett knivigare säte än om hon fick något vanligt jobb. så jag behöver råd. (och no offence taken)
  • Anonym (sebbe)

Talang kan definieras på olika sätt men nog krävs det en del utöver själva utseendet för att bli en bra modell. Lite som med att vara skådespelare så måste man kunna leverera det fotografen söker i form av rätt utstrålning, pose, ansiktsuttryck. Karaktär är nog en väldigt stor fördel att ha just som modell, så att man kan vara målmedveten och inte dras ned mot yrkets baksidor.

Många yrken är "ytliga", det är svårt att komma ifrån idag. Ska man jobba som bartender eller servitris så spelar utseendet roll. 

• Miss Skywalker
    Anonym (såpass) skrev 2016-10-20 15:21:27 följande:

Jag vet inte om jag är avundsjuk, för beskyddande, eller ganska rationell. hjälp maaaajjjj

Anonym (såpass) skrev 2016-10-20 16:18:46 följande:
    jag skrev det där för att de är väl en grej som generellt ses som en cool grej, att ha en flickvän som är modell men att jag INTE känner så.. och såklart har jag tagit till hänsyn mina egna problem. Detta känns bara som en grej som inte så många utsätts för och de är ju faktisk ett knivigare säte än om hon fick något vanligt jobb. så jag behöver råd. (och no offence taken)
    Exakt vad är du rädd för?
  • Anonym (Ehm)
    Miss Skywalker skrev 2016-10-20 16:25:21 följande:
    Anonym (såpass) skrev 2016-10-20 16:18:46 följande:
    Exakt vad är du rädd för?
    Finns ganska mycket att vara rädd för inom det yrket, det beror helt och hållet på hur mycket hon dyker ner i skiten men ATT det finns många risker är det ingen tvekan om. Modellbranschen är en ganska smutsig bransch.
  • glutten
    Anonym (Ehm) skrev 2016-10-20 17:43:55 följande:
    Finns ganska mycket att vara rädd för inom det yrket, det beror helt och hållet på hur mycket hon dyker ner i skiten men ATT det finns många risker är det ingen tvekan om. Modellbranschen är en ganska smutsig bransch.
    Javisst, men frågan till TS är ju vad specifikt HAN är rädd för. För att få ett hum om hur han tänker och - i bästa fall - kunna hjälpa honom att må lite bättre ang det faktum att hans tjej börjat modella. För så länge hon trivs med det, mår bra etc ska hon ju göra det, oavsett vad TS tycker. Så han behöver ju lära sig hantera det.
  • Anonym (Ehm)
    glutten skrev 2016-10-20 19:20:25 följande:
    Javisst, men frågan till TS är ju vad specifikt HAN är rädd för. För att få ett hum om hur han tänker och - i bästa fall - kunna hjälpa honom att må lite bättre ang det faktum att hans tjej börjat modella. För så länge hon trivs med det, mår bra etc ska hon ju göra det, oavsett vad TS tycker. Så han behöver ju lära sig hantera det.
    Jag tycker TS redan har beskrivit ganska bra vad han är rädd för, han verkar redan ha börjat se förändringar i sin tjejs liv som potentiellt kan bli dåliga för henne och deras förhållande. Jag tycker han uttrycker en genuin oro över inte bara deras förhållande utan också över hur det ska gå med henne. Vad är det som är så konstigt med det?

Det är ju inte så att en modell går från att vara en frisk ung tjej till ett utnyttjat pundarvrak på vecka, det sker nog gradvis, att de dras med i en värld som har sina lockelser (party,lyx och flärd) men också sina nackdelar. Jag tror det krävs väldigt mycket självdiciplin för att inte hamna i träsket om man rör sig i den ytliga världen.
  • Anonym (Fd modell)

Att vara modell kan betyda en massa olika saker. Det finns, enkelt uttryckt, båset seriösa och mindre seriösa agenturer. De flickor/kvinnor som fångas av de mer seriösa aktörerna är knappast av samma typ som de som brukar kallas utvikningsbrudar... vilket det låter mera som av det ts berättar.
    Så, risken för att hon råkar illa ut verkar mer oroväckande än de känslor ts som pojkvän ev känner.

• Föredetta flickvännen

Trevlig måndagsunderhållning att hitta en tråd som handlar om sig själv. Läxa till ditt nästa förhållande anonym (så pass), se till att vara öppen och ärlig med ALLT du känner så uppstår inga problem. Att du blev avtänd på mig pga av mitt modellande var också intressant att få veta. Men att skryta om det i din grabbiga gruppchatt var alltså en annan femma? Du löser det nog snart.

Svar på tråden min flickvän håller på att bli modell och jag vet inte vad jag ska tycka.