• Established

Problem med säkring

Hej!
    Bor i bostadsrätt och när jag kom hem efter en helg iväg så var hela lgt nedsläckt. Visar sig att en säkring gått (microvågsugnen, som har en egen säkring). Försöker få tillbaka den men då går alla säkringar igen. Testat flera gånger med samma resultat. 

Jag har testat micron i annat uttag och den fungerar alldeles utmärkt.

Elektriker är bokad med det kommer ta ett par veckor...

Någon som varit med om liknande??

Mvh//

• Svar på tråden Problem med säkring
  • snedtak

Det lär väl knappast vara säkringen det är fel på utan den löser ut av anledning. Om allt säkringar går samtidigt är det kanske jordfelsbrytare som löser ut? Har du jordfelsbrytare? Gammal/ny elinstallation?
    Är det fel på något av uttagen på gruppen kanske? Låt uttagen vara tills elektrikern kommer!

• snedtak
    snedtak skrev 2016-10-20 23:20:44 följande:
    Det lär väl knappast vara säkringen det är fel på utan den löser ut av anledning. Om allt säkringar går samtidigt är det kanske jordfelsbrytare som löser ut? Har du jordfelsbrytare? Gammal/ny elinstallation?
    Är det fel på något av uttagen på gruppen kanske? Låt uttagen vara tills elektrikern kommer!
    För att tillägga: sambon bodde i en 50/60-tals lägenhet innan där ett eluttag var löst och säkringen gick ibland om man satte in något i uttaget. Han lät uttaget vara tills han ändå hade elektriker där i andra ärenden.
  • sextiotalist

Vi har ett sådant uttag. Den är numera förseglad med silvertejp och får inte användas

• Decx

Antar du menar jordfelsbrytararen med "alla" uttag.

Låter som att uttaget är trasigt. Brukar vara det vanligaste felet och är inte svårt att byta, fast är du osäker så invänta elektriker.

• Established
    Hej alla,

Tack för era svar!

Säkringen är helt ensam i sin grupp. Vi har tre jordfelsbrytare. Två separat för kyl & frys och sedan en för resten.

Fastigheten är byggd 2002-2003. 

Det skulle ju vara bra om det bara är uttaget som är trasigt. Jag antar att andra fel kan bli riktigt rörigt.

Jag inväntar elektriker..

Mvh
Svar på tråden Problem med säkring