• Äldre 20 Oct 19:21
    3002 visningar
    8 svar
    8
    3002

    USA med barnen ?

    Funderar på en USA-resa i sommar med barnen. 13 år och pojkar. Själv är jag van USA resenär i jobbet men har inte "semestrat" där alls.

    Ena killen åker bara tekopparna på grönan, andra vill åka insane igen ... så nöjesparker kan bli småkrångligt.

    Så - vad skulle ni vilja se och göra i USA om ni var 13 år - ge mig era bästa tips!

    Själv tänker jag (Californien)
    Monterey Bay Aquarium
    Seaworld i San Diego,
    kanske Disneyland i Anaheim
    Sequoia national park
    Datormuseet i Cupertino med deras mekaniska dator
    Bil på Highway One
    Valsafari eller fiske vore trevligt men ena killen (han som åker insane) är lite rädd för båtar som lutar ...

    Men, jag är också sugen på att visa dom Texas (toktrevligt ställe)
    typ 
    San Antonio
    hitta någon shooting range där de skulle kunna få prova skjuta lite
    kanske hitta ett ställe där man som halvnybörjare kan få rida
    kanske rodeo

    Annat som nog vore kul är Grand Canyon, inte varit där själv heller.

    En riktigt bra Water Park skulle garanterat uppskattas om den också har "inte så vilda åkturer"

    Och så förstås bra shopping - tips på ställen som har saker som även de skulle uppskatta, roligt/annorlunda/geek'igt ?

  • Svar på tråden USA med barnen ?
  • Äldre 2 Dec 13:53
    #1

    Kanske någon av NASAs olika utställningar, om de gillar rymden.

  • elyse
    Äldre 2 Dec 15:25
    #2

    Med yngre barn skulle jag välja Orlando som bas. Men 13-åringar är rätt stora - de skulle inte uppskatta NYC då? I New Jersey finns nöjesparker etc.

  • Äldre 29 Dec 11:53
    #3

    Disney world! Bästa upplevelsen någonsin för barn. Kan garantera att de aldrig glömmer en sån resa. 

    Hade tänkt planera in en sådan resa själva, men med tanke på kronans läge är det väl kört nu... xn--lnesajten-52a.se/svenska-kronan-forsvagas-nast-mest-varlden-mot-amerikanska-dollarn/

  • Äldre 29 Dec 12:06
    #4
    Angelven skrev 2016-10-20 19:21:21 följande:

    Funderar på en USA-resa i sommar med barnen. 13 år och pojkar. Själv är jag van USA resenär i jobbet men har inte "semestrat" där alls.

    Ena killen åker bara tekopparna på grönan, andra vill åka insane igen ... så nöjesparker kan bli småkrångligt.

    Så - vad skulle ni vilja se och göra i USA om ni var 13 år - ge mig era bästa tips!

    Själv tänker jag (Californien)
    Monterey Bay Aquarium
    Seaworld i San Diego,
    kanske Disneyland i Anaheim
    Sequoia national park
    Datormuseet i Cupertino med deras mekaniska dator
    Bil på Highway One
    Valsafari eller fiske vore trevligt men ena killen (han som åker insane) är lite rädd för båtar som lutar ...

    Men, jag är också sugen på att visa dom Texas (toktrevligt ställe)
    typ 
    San Antonio
    hitta någon shooting range där de skulle kunna få prova skjuta lite
    kanske hitta ett ställe där man som halvnybörjare kan få rida
    kanske rodeo

    Annat som nog vore kul är Grand Canyon, inte varit där själv heller.

    En riktigt bra Water Park skulle garanterat uppskattas om den också har "inte så vilda åkturer"

    Och så förstås bra shopping - tips på ställen som har saker som även de skulle uppskatta, roligt/annorlunda/geek'igt ?


    UNIVERSAL STUDIOS!!!! Jag är jätte harig men åkturerna var fantastiska även för den som är harig då de inte är att man åker så mycket utan handlar mer om 3d filmer! Dessutom en upplevelse på många plan!! Satsa på biljett med VIP så att ni kommer förbi köerna! Men det finns massor med shower och annat att se förutom åkturerna så det finns något för båda!


    Gillar de film så kan även Warner Bros Studio Tour vara spännande... 


    Var på Monterey Aquarium i November (då var jag även på Universal Studios och Warner Bros) och även om det var fantastiskt så var jag lite besviken... Trodde det skulle vara så mycket mer... Framförallt för att det var så GRYMT dyrt... (tips köp biljett via hotellet så blir det lite billigare) Det är dock en upplevelse men som sagt inte riktigt den hypen som jag trodde... 


    Vi åkte på Valsafari från Monterey och det var FANTASTISKT!!! Inget för den som lätt blir sjösjuk men en grym upplevelse ändå! 


    Vi besökte ett ställe som hette Mystery Spot i Santa Cruz... Det var faktiskt ganska så coolt.. Kostar inte så mycket och går ganska så snabbt att se  


    Längst med Highway 1 ligger även en strand där det finns elefantsälar vilket är imponerande att se... Sommartid vet jag dock inte hur många...


    Dessutom finns Hearst Castel. Det är ganska så imponerande att se, men alla barn är inte nyfikna på sånt. Är de lite nyfikna av sig så kan det dock vara en rolig utflykt! 


    Santa Barbara är en väldigt vacker stad och Zoot är riktigt mysigt! 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 1 Jan 22:37
    #5

    Vi var nyligen i Californien med våra tre barn. 13, 9 och 4 år. Vi startade i San Francisco sen vidare till Yosemite sen tillbaka till kusten och Highway 1. Stannade i Pacific Grove och besökte Monterey Bay Aquarium. Ett stopp i Morto Bay och sen Los Angeles, Hollywood och Disneyland. San Francisco var riktigt kul för barnen. Fishermans Warf och Pier 39 samt att åka spårvagn. Där finns ju även Alcatraz som jag och den äldste tänkte besöka men vi hann ej. Ångrar det. Yosemite national park var nog det bästa på resan. Härliga naturupplevelser för alla! Highway 1 var en upplevelse för alla också. Monterey Bay Aquarium likaså. Vi hade gärna åkt på valsafari om vi inte har lätt för sjösjuka. Pacific Grove har en fantastisk strandpromenad! Vi åkte sen 17-miledrive vilket var kul med många små stopp och sevärdheter. Vi stannade även en natt i Morro Bay som har en spektakulärt vulkaniskt berg och en mysig liten fiskeby. Los Angeles var inget för barnen förutom Disneyland då. Helt fantastiskt! Åkattraktionerna är inte så farliga. Vår 4-åring åkte nästan allt. Men med två 13-åringar kanske Universal Studios är poppis också.

  • Äldre 2 Jan 06:29
    #6
    AnkiC skrev 2017-01-01 22:37:07 följande:

    Vi var nyligen i Californien med våra tre barn. 13, 9 och 4 år. Vi startade i San Francisco sen vidare till Yosemite sen tillbaka till kusten och Highway 1. Stannade i Pacific Grove och besökte Monterey Bay Aquarium. Ett stopp i Morto Bay och sen Los Angeles, Hollywood och Disneyland. San Francisco var riktigt kul för barnen. Fishermans Warf och Pier 39 samt att åka spårvagn. Där finns ju även Alcatraz som jag och den äldste tänkte besöka men vi hann ej. Ångrar det. Yosemite national park var nog det bästa på resan. Härliga naturupplevelser för alla! Highway 1 var en upplevelse för alla också. Monterey Bay Aquarium likaså. Vi hade gärna åkt på valsafari om vi inte har lätt för sjösjuka. Pacific Grove har en fantastisk strandpromenad! Vi åkte sen 17-miledrive vilket var kul med många små stopp och sevärdheter. Vi stannade även en natt i Morro Bay som har en spektakulärt vulkaniskt berg och en mysig liten fiskeby. Los Angeles var inget för barnen förutom Disneyland då. Helt fantastiskt! Åkattraktionerna är inte så farliga. Vår 4-åring åkte nästan allt. Men med två 13-åringar kanske Universal Studios är poppis också.


    Morto Bay?? Är det Morro Bay eller är det något annat?? (Tänkte om det är något för mig att ta nästa gång jag åker dit Syrran bor där så åker till Californien ibland )
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 2 Jan 09:06
    #7
    Coccolina skrev 2017-01-02 06:29:00 följande:
    Morto Bay?? Är det Morro Bay eller är det något annat?? (Tänkte om det är något för mig att ta nästa gång jag åker dit Syrran bor där så åker till Californien ibland )
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
    Ja Morro Bay menar jag. Slant på bokstäverna där. Ett litet charmigt ställe.
  • Äldre 2 Jan 10:13
    #8
    AnkiC skrev 2017-01-02 09:06:10 följande:
    Ja Morro Bay menar jag. Slant på bokstäverna där. Ett litet charmigt ställe.
    Ja jag älskar Morro Bay Min syster bor där i närheten i San Luis Obispo Mitt i mellan Morro Bay och Avila Beach typ  
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden USA med barnen ?