• aztec

    Äggallergi bebis, magont

    Har en pojke som är mjölkproteinallergiker och förra veckan (tisdagen) åt han en bit äggvita och blev direkt röd i hela ansiktet, prickar, rev sig i ansiktet. Man märkte direkt att något inte stämde och han hade ont i magen.. Känner att det var skönt att det inte blev värre.

    Dagen efter märktes det direkt att hans eksem blommat upp igen och den har fortfarande inte riktigt försvunnit fast kortison kräm.

    Men min fråga är hur länge kan magvärken hålla i sig? Gått 9 dagar men han ålar sig fortfarande varje gång han ska sova pga magen. Tänkte om det är äggen eller kanske något annat han ätit.

    Kan det verkligen sitta kvar magont i 9 dagar?

  • Svar på tråden Äggallergi bebis, magont
  • twistedsocks

    Är oäker på hur det är med äggprotein då min son bara fick nässelutslag när han reagerade. Det sägs ju dock att mjölkprotein tar upp till 2 veckor att gå ur kroppen så jag tänker att det borde vara liknande för ägg? Rätta mig gärna om jag har fel dock.

  • Fia 28

    Vad jag förstått är äggallergi allvarligare än mjölkproteinallergi, så det kan nog ta längre innan det helt går ur kroppen. 

  • Heidi83

    Kan mycket väl vara något annat också. Beror på hur gammal ditt barn är? Ammar du? Isåfall kan det vara vad du äter. Är själv mamma till två barn med komjölksallergi, och vi har fått ta bort ägg, sädesslag och socker (och annan stärkelse) ur kosten för att de ska må bättre.

  • aztec
    Heidi83 skrev 2016-10-21 20:22:24 följande:

    Kan mycket väl vara något annat också. Beror på hur gammal ditt barn är? Ammar du? Isåfall kan det vara vad du äter. Är själv mamma till två barn med komjölksallergi, och vi har fått ta bort ägg, sädesslag och socker (och annan stärkelse) ur kosten för att de ska må bättre.


    Ersättning sedan födsel... Han är strax 9månader (men 6v förtidig) så vet att det är en jobbig ålder på g där mycket händer. Därför jag undrade över äggen så jag kunde utesluta det iallafall. Pga mjölkprotein (och BLW) så började han äta riktig mat sent, jag lagar all mat själv, inga hel/halv fabrikat. Men det är nu först senaste 3v som han börjat äta på allvar, skulle säga kanske ett helt riktigt mål om dagen resten måste fyllas på med ersättning. Så Oj, sädesslag, socker, märktes det så tydligt eller var det något ni fick pröva er fram? :) jag tänker om det inte är äggen så kanske det är något annat han äter.
  • aztec
    Fia 28 skrev 2016-10-21 13:34:29 följande:

    Vad jag förstått är äggallergi allvarligare än mjölkproteinallergi, så det kan nog ta längre innan det helt går ur kroppen. 


    twistedsocks skrev 2016-10-21 13:21:43 följande:

    Är oäker på hur det är med äggprotein då min son bara fick nässelutslag när han reagerade. Det sägs ju dock att mjölkprotein tar upp till 2 veckor att gå ur kroppen så jag tänker att det borde vara liknande för ägg? Rätta mig gärna om jag har fel dock.


    Träffade på min BVC tant när jag var på andra ärenden på vårdcentralen och nämnde detta, hon trodde inte det var äggen, då han åt en sådan liten bit.

    Menade också att de säger 2v med mjölkprotein då man troligtvis ätit det en period och därför tar längre tid att försvinna ur kroppen.

    Fick en tid hos läkare om 2v vi får se vad de säger :)
  • Macpau

    Våra historier är rätt lika vår dotter ammades aldrig utan fick ersättning. Mjölkproteinallergisk tills hon var drygt 2. När vi introducerade ägg så visade det sig att hon är mkt allergisk. Hennes mage var i uppror flera veckor efteråt! Hon är nu 5år, tyvärr fortfarande jätteallergisk ( livshotande). Vi har adrenalinsprutor hemma och på förskolan. Ta det Bvc säger med en nypa salt, tyvärr. Vissa blir man mörkrädd av. Lycka till och hoppas det får över för ditt barn

  • Macpau

    Kan tilläggas som någon annan skrev- det kan även vara något annat. Då vår dotter var multiallergisk mot födoämnen( endast äggallergin kvar när det gäller mat) så fick vi tyvärr prova oss fram genom att skriva matdagbok och prova oss fram...än en gång, lycka till!

  • Maddisen29

    Sonen är äggallergi och jag är också

    Brukar sitta i flera timmar men bara under en halv dag ungefär .

    Vi får inte utslag ,mår illa och magsmärtor och ibland kräks jag .

    Kan dom inte ta pricktest? Det gjorde dom på vår son som var halvåret då


  • aztec
    Maddisen29 skrev 2017-01-06 21:50:31 följande:

    Sonen är äggallergi och jag är också

    Brukar sitta i flera timmar men bara under en halv dag ungefär .

    Vi får inte utslag ,mår illa och magsmärtor och ibland kräks jag .

    Kan dom inte ta pricktest? Det gjorde dom på vår son som var halvåret då


    Ja de gjorde pricktest och han har tyvärr definitivt allergi mot ägg, får hoppas det växer bort :)
  • aztec
    Maddisen29 skrev 2017-01-12 12:09:43 följande:

    Ofta gör dom det , vår son har haft det i 4 år nu och äggallergin har minskat men inte försvunnit .


    Kan han äta något med ägg i? :)
Svar på tråden Äggallergi bebis, magont