• Anonym (Fattar inte)

Äter cerazette för att slippa ägglossning

Hej på er, som rubriken lyder så har jag börjat med cerazette för att slippa ägglossning = pms Är på min andra karta nu och nu i den andra kartan får jag symtom precis dom vid första kartan få jag egentligen skulle haft ägglossning, alltså vid tidpunkten då jag tidigare haft ägglossning! Hur är detta möjligt? Får migränliknande huvudvärk, jätte ont/öm i brösten, lättirriterad etc. Kan någon förklara detta för mig?

• Svar på tråden Äter cerazette för att slippa ägglossning
  • Anonym (27)

Har du läst på om Cerazette? De tar inte nödvändigtvis bort ägglossningen.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (27) skrev 2016-10-21 07:16:24 följande:

Har inte läst så noga ska göra det! Tack för svar!
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (27) skrev 2016-10-21 07:16:24 följande:

Läste nu och det står så här; "De hindrar inte alltid äggceller från att mogna" Antar att det betyder att de inte alltid gör att man slipper ägglossning! Jag tycker mig känna av dåligt mående två ggr i månaden, den perioden jag tidigare hade ägglossning och den perioden då mens skulle kommit!
  • Anonym (Fattar inte)

Läste mer i fass och bl.a. det här: "De flesta gestagena p-piller fungerar framför allt genom att förhindra spermierna från att nå livmodern. De hindrar inte alltid äggceller från att mogna, vilket är den huvudsakliga effekten av kombinerade p-piller. Cerazette skiljer sig från de flesta gestagena p-piller genom att ha en tillräckligt hög dos för att i de allra flesta fall förhindra äggceller från att mogna. Därför ger Cerazette ett gott skydd mot graviditet"

• Anonym (Fattar inte)

Någon som vet?

• Anonym (jag!)

Jag har ätit Cerazette i ca 10 år och har sedan början inte fått ägglossning om jag äter de som man ska. Alltså får jag ingen mens. Men, jag kan få - precis som du beskriver - PMS liknande symptom av vad jag antar är när jag "borde" ha ägglossning eller pms vanligtvis. Dessa symptom är mycket mildare än vad jag hade/har när jag inte äter Cerazette. Tog flera år innan jag insåg att detta var vad det var, var nog först när jag flyttade ihop med min sambo för några år sedan som han efter ett tag påpekade att jag ganska ungefär en gång i månaden verkade mer känslig (gråtmild, irriterad osv.), då vi kanske tjafsade över någon småsak, ville helst kura upp mig i soffan med lite te och choklad osv. Men att du får dessa symptomen betyder ändå inte att du kommer fortsätta ha mens dock :)

• Anonym (jag!)

Ska också tillägga, att ge det några till kartor. Kan hända att kroppen ställer om sig, så dessa PMS symptom du känner kanske kommer avta/minska. Möjligt att du fortsätter ha de, men som mig kanske de blir såpass milda att det inte märks av alltför mycket. För mig är det ändå sådan stor skillnad att det är värt att fortsätta äta Cerazetta för att minska PMS-symptom, samt himla skönt att slippa mens. 

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (jag!) skrev 2016-10-24 13:23:56 följande:
    Ska också tillägga, att ge det några till kartor. Kan hända att kroppen ställer om sig, så dessa PMS symptom du känner kanske kommer avta/minska. Möjligt att du fortsätter ha de, men som mig kanske de blir såpass milda att det inte märks av alltför mycket. För mig är det ändå sådan stor skillnad att det är värt att fortsätta äta Cerazetta för att minska PMS-symptom, samt himla skönt att slippa mens. 

Tack för dina svar, jag är så tacksam för att du tog dig tid att svara! Intressant att du också har pms symtom trots att du äter cerazette som ska hämna ägglossning! Hur kan det vara möjligt att man får pms symtom? Visst är det märkligt! Jag tycker mig dock känna av symtom då jag skulle haft ägglossning och då jag skulle haft mens! Alltså två ggr i månaden!
  • Anonym (Fattar inte)

Usch usch tror inte jag mår bra av de här cerazette, har fått ett väldigt konstigt mående sedan jag påbörjade andra kartan? En hemsk oro och nervositet, vet inte om det är en form av ångest, lättirriterad, nere, deppig etc

Svar på tråden Äter cerazette för att slippa ägglossning