• milania

Panik vid kiss/bajs?

Min dotter är 2 1/2 år. Dagen då hon fyllde två så kissade hon på pottan. Hon blev lite ledsen men jag förklarade att det var jättebra och att hon var duktig. Sen gick vi och tvättade pottan tillsammans. 
    Men sen vägrade hon pottan totalt. Så fort jag tog fram den så började hon skrika och gråta att hon ville ha blöja. Så var det ett tag så vi ställde undan pottan. (toalettring funkade ej heller). 
    Nu tog vi fram den igen för en vecka sen. Det var inga som helst problem och hon satte sig på den. Men så fort hon kände att det började komma nåt så började hon gallskrika och gråta och skrek på mig att hämta blöja. Antagligen känns det skrämmande att kissa och bajsa nån annanstans än i blöja. 
    Men jag satt bredvid henne och kramade henne och sa att hon var duktig och till slut kom det kiss i pottan. Hon ville ställa sig upp direkt och hon började ta på snippan och skulle torka direkt och så blev hon lite ledsen. 

Efter det så skulle hon absolut ha blöja och vägrade komma nära pottan igen. 
    Idag försökte vi igen och hon satte sig på pottan. Sen började hon gallskrika igen och skrek "BAJS MAMMA BLÖJA!!!". Mitt i allt försöker hon ställa sig upp innan bajset var nere i pottan så jag peppade henne och sa igen att hon är så duktig och att det är jättebra att kissa och bajsa i pottan. 
    Hon skrek lika mycket för det men när hon var färdig torkade vi med babywipes och hon blev stolt över sig själv och sa att det var bra att hon bajsade i pottan. 
    Och sen direkt efter började hon skrika och vara ledsen igen för hon ville ha blöja på sig.
    Och nu börjar hon gråta när jag frågar om hon vill sitta pottan igen. 

Nån mer som haft liknande situation? hur gjorde ni?

Tacksam för lite tips.

• Svar på tråden Panik vid kiss/bajs?
  • pigglet

När mina barn har slutat med blöja så har jag tagit bort den och de har fått springa runt i bara kläder. Efter att de kissat på sig ett antal gånger har de fattat hur det känns när man blir kissnödig, kunnat hålla sig en stund och signalerat att de behöver kissa.

Men de har inte kunnat kissa på pottan. Hur nödiga de än var kunde de inte "släppa på" liksom.

Ett av barnen fick då en blöja. När hon hade kissat tog vi av blöjan igen. Mycket smidigt faktiskt.

Nästa barn sprang och kissade i duschen. Funkade bra (så länge vi var hemma).

Efter ett par veckor (om jag minns rätt) har de blivit så pass duktiga på att hålla sig och "släppa på" på kommando, att de även har klarat av pottan.

Så mitt tips: låt henne slippa pottan, om hon nu är så skräckslagen. Hon kan träna sig torr ändå.

Svar på tråden Panik vid kiss/bajs?