• MiaN89

Hjälp med ovanligt eller passande namn till syskon?

Nu blir vår älskade Maximus snart storebror till jul. Innan Maximus föddes plöjde jag säkert igenom filmen Gladiator minst fem gånger. En av mina favoritfilmer. Då vi trodde att Maximus var en flickbebis så blev vi rätt paffa efter förlossningen då det kom ut en liten pojkbebis. Det enda namnet som snurrade runt i huvudet var Maximus och så fick det bli.

Hjälp oss nu att hitta ett fint, passande, kanske ovanligt, kanske en känd filmkaraktär, en skådespelare, kanske internationellt gångbart, ett namn med pondus till hans syskon. :)

Vi har en lista med både flick- och pojknamn men den känns inte riktigt 100% perfekt ännu. Det känns som om det fattas namn.

Vilka namn skulle du välja att lägga till på listan?

• Svar på tråden Hjälp med ovanligt eller passande namn till syskon?
  • MiaN89
    Carambolan skrev 2016-10-21 19:54:49 följande:

Joffrey.

Det går inte då karaktären i serien GOT är så elak och heter just det ^^

Såvida det inte finns en annan karaktär med just det namnet som inte är så elak :)
  • Fnollet

Maximus är ju ett romerskt namn på latin som betyder den störste typ. Jag hade valt ett annat namn på latin, kanske magnus som betyder den store. Ett annat fint namn är amadeus ( älskad av gud) och Amanda som dess kvinnliga motsvarighet. Om ni vill ha filmnamn på latin kan ni ju bara söka efter filmer om rom och ta ett namn därifrån.

• Fnollet

Quintus (centurion) även Quintus Horatius som skrev dikten med "carpe diem".

Flavius (centurion)

Gaius/Julius (Gaius ungdomsnamn) från Julius Ceasar

Etc

Om det bara ska vara filmnamn utan speciellt ursprung tycker jag om Leon :)

• MiaN89
    Fnollet skrev 2016-10-22 04:40:16 följande:

Maximus är ju ett romerskt namn på latin som betyder den störste typ. Jag hade valt ett annat namn på latin, kanske magnus som betyder den store. Ett annat fint namn är amadeus ( älskad av gud) och Amanda som dess kvinnliga motsvarighet. Om ni vill ha filmnamn på latin kan ni ju bara söka efter filmer om rom och ta ett namn därifrån.

Magnus är fint även om det inte är ovanligt

Amadeus känns inte helt rätt inte heller Amanda
  • MiaN89
    Fnollet skrev 2016-10-22 05:23:21 följande:

Quintus (centurion) även Quintus Horatius som skrev dikten med "carpe diem".

Flavius (centurion)

Gaius/Julius (Gaius ungdomsnamn) från Julius Ceasar

Etc

Om det bara ska vara filmnamn utan speciellt ursprung tycker jag om Leon :)

Hmmm Quintus hade vi en nallebjörn i skolan som hette när jag var liten ^^

Julius och Gaius och Flavius känns inte helt rätt

Leon blir det förmodligen redan som andra eller tredjenamn då det är ett släktnamn på pappans sida. :)
  • MiaN89
    Rainbow Dash skrev 2016-10-22 08:55:10 följande:

Troy

Annars tycker jag Alexander, men det är ju inte ovanligt.

Troy är redan taget som barn-tilltalsnamn i närmsta släkten. Alexander är fint men känns inte som om det blir det, kanske för att man själv har mött Alexander i många olika sammanhang redan, bekanta osv.
  • jonadav

Darius
    Darian / Dorian
    Vincent
    Leonidas
    Zacharias
    Dominic

Ophelia
    Aurora
    Eleanor
    Astrid
    Mackenzie
    Flavia
    Noelle

• malle88

Aurelius tycker jag är väldigt fint men kanske blir lite mycket -us. Felix är ju väldigt fint också, men inte.så ovanligt :) (Nikolaus om det blir en julbebis ;) )

Alexia är ett fint flicknamm :)

• race
    Namn som passar till Maximus.

Theodora, Benedicte, Bellatrix, Quinn, Sasha, Emira, Athena, Evanna, Mirabell, Lo, Samantha, Lux, Nola, Petunia, Polexia, Sala, Lana, Michelle, Noelle, Leonie, Leandra, Estelle, Leonora, Selena, Dagmar, Vivianne, Vivienne, Alexis, Alexia, Alexa, Juno, Dorothea, Lavender, Florence, Dagny, Hildur, Valentina, Mathilda.

Aslan, Benedic, Leonard, Leopold, Baltazar, Dante, Orion, Levi, Albus, Severus, Castor, Rumeus, Quentin, Demian, Damian, Darien, Darian, Alvin, Arthur, Domino, Elmo, Ferdinand, Engelbrekt, Augustin, Arius, Leander, Emanuel, Leonardo, Zackarias, Emmet, Natan, Finn, Flynn, Floyd, Hector, Andrew, Edward, Valdemar, Rufus, Junior, Morpheus, Aragon, Baldor, Balder, Dexter, Alexis, Alexander, Jupiter, Malkolm, Benjamin, Dennis, Edgar, Herbert, Adriano, Emmerick, Nathaniel, Edmund, Aldo, Hilbert, Henning, Hilding, Loah, Zack, Dennis, Nicholas, August, Mikkel, Norbert, Valentin, Patrice, Theodor, Stephane, Leonel, Justus, Archer, Tristan, Baxter, Xander, Sandro.
  • ElsaLuvan

Jag tänkte direkt på Elektra - starkt namn precis som Maximus och associationer till film/känd karaktär.

• Sous

Om ni vill ha liknande namn så kan ni ju ex ta från Rome, jag gillar särskilt Octavia eller Niobe för en flicka. Och Gaius till en pojke.

• race

Jag tycker personligen att det skulle vara jättefint med ett romerskt namn som inte slutar på us till Maximus. Så jag ger några till namnförslag. Är inte helt säker på att alla namnen nedan är romerska dock, så du får kolla upp dem om det är viktigt. 

Caesar
    Ceres
    Hercules
    Vulcan

Claudia
    Cornelia
    Gaia
    Julia
    Laetitia
    Luna
    Lucia
    Minerva
    Marca
    Tiberia
    Vesta
    Quinta

• Fnollet
    race skrev 2016-10-23 15:41:53 följande:

Jag tycker personligen att det skulle vara jättefint med ett romerskt namn som inte slutar på us till Maximus. Så jag ger några till namnförslag. Är inte helt säker på att alla namnen nedan är romerska dock, så du får kolla upp dem om det är viktigt. 

Caesar

Ceres

Hercules

Vulcan

Lite OT information om namnen :)

På latin uttalas alla C som K, och AE som typ AIJ, så Caesar uttalas Kaijsar om man vill ha det autentiskt. Även är Caesar ett efternamn och egentligen inget förnamn.

Ceres (uttal Keres) är ett romerskt flicknamn, efter sädesgudinnan Ceres.

Herkules är romerskt. Den grekiska motsvarigheten är Herakles.

Vulcan är namnet på den romerska guden för eld och lava, så det är romerskt :)

Bara lite OT jag tänkte på när jag läste :)
  • race
    Fnollet skrev 2016-10-23 17:02:28 följande:
    Lite OT information om namnen :)

På latin uttalas alla C som K, och AE som typ AIJ, så Caesar uttalas Kaijsar om man vill ha det autentiskt. Även är Caesar ett efternamn och egentligen inget förnamn.

Ceres (uttal Keres) är ett romerskt flicknamn, efter sädesgudinnan Ceres.

Herkules är romerskt. Den grekiska motsvarigheten är Herakles.

Vulcan är namnet på den romerska guden för eld och lava, så det är romerskt :)

Bara lite OT jag tänkte på när jag läste :)
    Tack! Du kunde mycket mer än mig! Haha, förstod inte att Ceres var ett flicknamn :)
  • Fnollet
    race skrev 2016-10-23 17:05:08 följande:

Tack! Du kunde mycket mer än mig! Haha, förstod inte att Ceres var ett flicknamn :)

Varsegod :)

Håller med om att Ceres låter mer som ett pojknamn än flicknamn :P men det är ett fint namn oavsett :)
  • alexis

Maximus & Celine vet jag ett syskonpar som heter.
    Gillar även:

Maximus & Milan
    Maximus & Vincent
    Maximus & Lorentz
    Maximus & romeo
    Maximus & Julius
    Maximus & Victor
    Maximus & Hector

Maximus & Valentina
    Maximus & Alma
    Maximus & Helena
    Maximus & Lexie
    Maximus & Freja
    Maximus & Juno

Svar på tråden Hjälp med ovanligt eller passande namn till syskon?