• ElsaLuvan

Hypotyreos och barn?

Sedan cirka ett år tillbaka behandlas jag mot hypotyreos då jag har antikroppar mot min sköldkörtel. Jag har även sedan ca fem år sedan levt med kraftig allergi mot flertalet födoämnen samt pollen och kvalster. Läkare har konstaterat att jag, precis som min mamma, har problem med antikroppar och att jag i framtiden högst troligt även kommer att få reumatism pga detta. I och med detta har jag, 25 år gammal, börjat ifrågasätta min "rätt" att skaffa biologiska barn; "är det rättvist att föra dessa gener vidare och riskera att barnen brabbas av detta?". Dessa tankar ger mig stor sorg men samtidigt vill jag inte att min egoistiska önskan om barn skall gå ut över någon annan. Önskar höra tankar kring detta från er som lever med liknande sjukdomstillstånd.

• Svar på tråden Hypotyreos och barn?
  • Almina

Om du vill kan du kolla upp om det är möjligt att göra provrörsbefruktning för att välja ut ett embryo som inte har anlaget för detta. Men då måste ju ett genetiskt test kunna visa "felet" hos dig. Du behöver en remiss till klinisk genetik för att i så fall kunna få hjälp med att ta reda på detta.

• viskeslopme

Jag har haft liknande tankar då hypotereos (hashimotos) verkar vara väldigt ärftligt i min släkt. Min pappa som har sjukdomen och av hans tre döttrar har två av oss hypotereos. Hos oss har det främst visat sig i psykisk ohälsa ( där jag klarat mig bäst) och över- och undervikt. Får mina framtida barn också sjukdomen så tänker jag att det inte gör så mycket då jag kommer kunna se tecken och se till att de får hjälp innan det riskerar att påverka deras liv så som de gjort för mig, min syster och pappa.

Svar på tråden Hypotyreos och barn?