• Annamaja123

Kan min chef göra såhär?

Hej,

Behöver er hjälp. Förlåt om det hamnade i fel forum.

Jag blev uppsagd på mitt jobb under prövotiden för att jag var gravid. Jag och min chef har aldrig kommit överens och trivdes verkligen inte, så det gör mig inget.

Jag hade hand om det ekonomiska (bankning ex)

Det sista jag gjorde på jobbet var att banka hela september, sen slutade jag 3 okt.

Här omdagen ringde hon mig och sa att det fattas 700 kr 1-2 oktober. Jag anser att jag inte har med dem dagarna att göra då jag slutade den 3. Hon skyller på mig och skulle återkomma vad hon bestämmer sig för att göra med detta och ska kolla alla andra månader hur det sätt ut.

Alla pengar har alltid legat i en pärm på lagret, alla 7 st som jobbar har haft tillgång till kassarapporterna och kontanterna. Vi hade alltså inget kassaskåp och inte heller lås till lagret.

Vissa månader har det fattats pengar (200-300) men har haft kontakt med ekonomiavdelningen och dem har aldrig hört av sig. Kan hon sätta dit mig för detta? Hon verkar göra allt i sin makt att sätta dit mig för något som jag inte ens gjort, detta stressar sönder mig och bebis i magen.

Kan hon göra såhär??

Sorry för lång text.

• Svar på tråden Kan min chef göra såhär?
  • Holma

Om det är ditt ansvar på jobbet o du slutade den 3 okt så är det ju du som ska se till att det stämmer 1-2 okt

• Annamaja123
    Holma skrev 2016-10-22 21:21:15 följande:

Om det är ditt ansvar på jobbet o du slutade den 3 okt så är det ju du som ska se till att det stämmer 1-2 okt

Jo självklart, men det stämde innan jag gick. Jag bankade varannan vecka. Varför hör man av sig 3 veckor efter och säger att de fattas pengar? Då har dem hunnit banka 2 ggr ink 1-2 okt.
  • Holma
    Annamaja123 skrev 2016-10-22 21:24:38 följande:
    Jo självklart, men det stämde innan jag gick. Jag bankade varannan vecka. Varför hör man av sig 3 veckor efter och säger att de fattas pengar? Då har dem hunnit banka 2 ggr ink 1-2 okt.
    Så du räknade innan du gick hem din sista dag ?
    Det har fattats pengar innan o du har ansvaret o även nu stämmer det inte ?
    Nått stämmer ju inte
  • cattus

För det första så skall man ha ett kassasystem som är så säkert som möjligt. Har man ett vettigt system och använder det rätt, skall det aldrig vara fel i kassan.
    Det blir inte ditt fel att det saknas pengar i kassan och du inte stulit dom själv eller varit ansvarig för all försäljning och kassan under dagen. 
    Frågan är ju om det varit fel redan vid räkning eller har det försvunnit i efterhand. 
    Pengar som alla har tillgång till kan vem som helst varit och nallat från. Det kan du aldrig bli straffad för(även om arbetsgivaren anmäler). 
    Fattar inte hur otroligt vanligt det är att man inte ens skaffar ett skåp som man kan låsa för att förvara pengar i som inte alla har tillgång till och ett säkert system för kassaräkning. 
    Slappna av om du är oskyldig - troligen så är det bara en jävlig chef som faktiskt borde ha haft ett bättre system från början.

Svar på tråden Kan min chef göra såhär?