• Äldre 23 Oct 10:48
    5975 visningar
    14 svar
    14
    5975

    Vill ha planerat snitt

    Hej! Jag skulle vilja veta om någon har lite erfarenheter av vägen till ett planerat kejsarsnitt samt vad ni tycker/tror om hur jag har behandlats hittills.

    Jag är gravid i vecka 26 med mitt andra barn och har ända sedan dag ett (och innan) velat ha ett planerat snitt pga förlossningsrädsla. Inte så mycket att jag är rädd för smärtan under förlossningen, det går ju över utan snarare problemen som kan komma efter, alltså bestående förlossningsskador.

    Jag fick efter förra förlossningen problem (behöver inte gå in på vad) som kvarstår trots läkarbesök, många besök hos sjukgymnast osv. Mitt första barn var stort, nästan 5 kilo och 56 cm lång så även om min förlossning räknades av läkare som normal utan några värre komplikationer var den väldigt tuff och har alltså gett mig bestående men som ingen läkare eller aurora kan övertyga mig om att de inte kommer att förvärras vid en till vaginal förlossning, vilket de väldigt gärna vill få mig att tro.

    Hursomhelst, ända sedan inskrivningen på MVC har jag sagt att får jag inte snitt så vill jag göra abort. Detta ledde till att min bm lät mig träffa en läkare på MVC där jag fick berätta min historia, åter igen sa jag att får jag inte snitt så måste jag göra abort hon berättade att det inte är hon som tar beslutet utan skickade remiss till läkare på östra sjukhuset. Hon förstod hur ledsen och orolig jag var för detta och avslutade vårt möte med att säga orden "ingen kommer kunna tvinga dig till något i slutändan"

    Detta lugnade mig lite då hon helt enkelt sa (som jag tolkar det) vill du ha snitt så kommer du få det, vet inte hur man annars ska kunna tolka det?!

    När jag sedan får träffa läkaren på Östra och igen drar min historia, säger samma sak som jagt från början, får jag inte snitt så vill jag göra abort, och då säger denna läkare lite nonchalant och nästan i förbifarten, " ja det är ju för sent nu" och fortsätter prata om risker och undrar om jag annars inte är psykiskt stabil för det verkar jag ju vara..

    Han avslutade vårt möte med att säga att han skulle diskutera med kollegor och att jag får BESKED inom 2 veckor

    Efter ca 3 veckor får jag brev från läkaren att han har diskuterat och REKOMMENDERAR en vanlig förlossning. Ev skador får man ta hand om och operera när jag är klar med barnafödande. Och att han skickat mig till aurora för samtal och stöd.

    Är detta ett besked? Betyder detta att det är nekat? Nån som har erfarenhet hur ett nekande gått till?

    Jag ska till aurora i mitten av november, men kan de "trumfa" läkarens "besked" dvs komma fram till att jag ska få snitt trots att läkaren rekommenderar vaginal.

    Får det lov att gå till såhär? Jag menar jag har ända sedan start sagt att får jag inte snitt så måste jag göra abort, sen går tiden, jag får höra från en läkare (medan det fortfarande finns tid för abort) att i slutändan kan jag inte bli tvingad till nåt och sedan säger nästa läkare att nu är det för sent. Vi har ju en abortlag i Sverige som säger att man får lov att göra det (innan det gått för långt såklart) och nu känner jag mig lurad att behålla ett barn under falska "löften/försäkringar"?

    Jag pratade med patientnämnden i torsdags som registrerade mitt klagomål (de kan ju inte direkt göra nåt annat än att ta emot klagomål visade det sig) fick dock hjälp att komma i kontakt med verksamhetsasisstent på östra som jag fick berätta detta för och hon skulle ta det vidare så att jag ska få kontakt med aurora snabbare. Hon var jättebra och lyssnade men kunde ju inte uttala sig om fallet i sig fast det lät på henne som om hon förstod och tyckte att det inte var bra vad som hänt.

    Nu väntar jag alltså på kontakt med auroramottagningen men skulle väldigt gärna vilja veta dels erfarenheter från andra när man önskat snitt och inte "gett sig", nån som blivit tvingad in i det sista att föda vaginalt?

    Även hur processen sett ut, är det normalt att träffa läkare INNAN aurora?

    Är en rekommendation samma som att det är nekat, klappat och klart?

    Ursäkta för lååångt inlägg men är väldigt tacksam för lite råd och hjälp

    (Undanbeder mig ev övertalningsförsök här på forumet då jag som sagt har mina skäl att önska planerat snitt och jag är väl medveten om risker samt fördelar med båda sätten)

    Tack????

  • Svar på tråden Vill ha planerat snitt
  • Äldre 23 Oct 19:05
    #1

    Ingen??

  • Äldre 23 Oct 20:02
    #2

    Blir lite kort svar. Jag fick igenom mitt planerade snitt, (liknande bakgrund) men fick besked först i vecka 34. Stå på dig och ta hjälp av din man som får föra din talan om/när det blir för jobbigt!

  • Äldre 23 Oct 20:17
    #3

    Jag fick ett planerat snitt på östra pgr förlossningsräddsla. Men gick på aurora först innan jag fick träffa läkaren i v 30. Enligt dem så kan de inte ge snitt innan v 30 för barnets hälsas skull , vet inte om det stämmer dock. Gick ca 7 ggr till aurora innan jag fick remiss till läkaren som tar beslutet.

  • Äldre 24 Oct 09:10
    #4
    Solis14 skrev 2016-10-23 20:02:33 följande:

    Blir lite kort svar. Jag fick igenom mitt planerade snitt, (liknande bakgrund) men fick besked först i vecka 34. Stå på dig och ta hjälp av din man som får föra din talan om/när det blir för jobbigt!


    Tack för svar, tycker det är märkligt att det ska ta sådan tid att få besked det är ju liksom inte bra varken för mamma eller bebis och gå och oroa sig. Va skönt att det löste sig för dig iaf. Träffade du aurora innan läkare eller hur funkade det för dig?
  • Äldre 24 Oct 09:14
    #5
    Snitt58936 skrev 2016-10-23 20:17:27 följande:

    Jag fick ett planerat snitt på östra pgr förlossningsräddsla. Men gick på aurora först innan jag fick träffa läkaren i v 30. Enligt dem så kan de inte ge snitt innan v 30 för barnets hälsas skull , vet inte om det stämmer dock. Gick ca 7 ggr till aurora innan jag fick remiss till läkaren som tar beslutet.


    Hej och tack för svar! Hur var samtalen på aurora, var det en enda lång övertalningskampanj eller vad kan man vänta sig? Du träffade alltså ingen läkare innan aurora? Det känns ju som de har gjort det omvänt på mig, dvs träffa läkare först och sedan aurora men jag vet inte det kanske kan gå till så. När du väl fick komma till läkare, fick du kämpa för ett snitt då trots alla aurorabesök eller gick det "lätt?
  • Äldre 24 Oct 16:19
    #6

    Behövde aldrig övertala bm på aurora hon var på min sida hela tiden. När jag väl kom till läkaren var det svårare. Han ville ge mig ett snittkontrakt och sa att alla kvinnor kan föda. Men jag stod på mig och då boka han in snitt direkt. Fick datum för snittet en vecka efter i brevlådan.

  • Äldre 24 Oct 19:05
    #7

    Hej,

    Jag gick på aurora 3-4 gånger innan läkartiden. Läkaren ville även i mitt fall, ge ett snitt-kontrakt, samt sätta igång mig tre veckor före bf (stort barn innan).

    Jag tackade nej till igångsättning, men sa att jag om det mot förmodan skulle sätta igång av sig självt ett par, tre veckor innan bf, så kunde jag försöka.

    På snittdagen (hade inte en känning) plockade de ut en frisk 4,6 kg bebis.

    Din erfarenhet, din ångest, ditt beslut! Lycka till!

  • Äldre 25 Oct 08:57
    #8
    snitt18546 skrev 2016-10-24 16:19:20 följande:

    Behövde aldrig övertala bm på aurora hon var på min sida hela tiden. När jag väl kom till läkaren var det svårare. Han ville ge mig ett snittkontrakt och sa att alla kvinnor kan föda. Men jag stod på mig och då boka han in snitt direkt. Fick datum för snittet en vecka efter i brevlådan.


    Okej va skönt, känns ju som om alla är emot en annars så får hoppas att hon jag ska träffa på aurora är som din.

    Alltså dessa läkare! Alla kvinnor kan föda, dummaste jag hört, det kanske är möjligt för alla men till vilket pris då? Vad arg man blir, speciellt när en manlig läkare uttalar sig om vad man kan/bör göra eller inte göra. Visst ge information och råd, jättebra men tills den dagen männen börjar klämma ut bebisar så tycker jag de kan ta det lugnt med sina kommentarer!
  • Äldre 25 Oct 09:00
    #9
    Solis14 skrev 2016-10-24 19:05:07 följande:

    Hej,

    Jag gick på aurora 3-4 gånger innan läkartiden. Läkaren ville även i mitt fall, ge ett snitt-kontrakt, samt sätta igång mig tre veckor före bf (stort barn innan).

    Jag tackade nej till igångsättning, men sa att jag om det mot förmodan skulle sätta igång av sig självt ett par, tre veckor innan bf, så kunde jag försöka.

    På snittdagen (hade inte en känning) plockade de ut en frisk 4,6 kg bebis.

    Din erfarenhet, din ångest, ditt beslut! Lycka till!


    Jag förstår inte varför jag har fått träffa läkare innan aurora, känns konstigt..

    Vad härligt att allt gick bra för er, vill inte heller ha något snittkontrakt eller igångsättning, hoppas att de lyssnar på mig med.

    Tack för svar????
  • Äldre 25 Oct 10:52
    #10

    När man handskas med vården behöver man ha lite fingertoppskänsla. Gå dit och domdera fungerar sällan särskilt väl. Utan du bör i lugna men tydliga ordalag förklara att du är livrädd och att du har dåliga erfarenheter sedan innan. Du bör också förklara att du är medveten om att det finns risker även med snitt (det är en stor bukoperation man inte ska ta lätt på) men att för just dig överväger fördelarna.

    Det är lite trixigt att navigera i vården men man har stor rätt att välja vård och behandlingar och den rätten utökades förra året.

  • Anonym (bevil­jad)
    Äldre 24 Nov 23:13
    #11

    Usch vad irriterad jag blir av att läsa hur du behandlas! Tycker det är helt sanslöst att någon ska sitta och tvinga en till att föda vaginalt om man verkligen inte vill. Och att en manlig läkare säger att "alla kvinnor kan föda". Alla män kan bli sparkade på pungen också men det blir konsekvenser där efter! Idiot, rent ut sagt.

    Jag är i vecka 30 nu med mitt andra barn och fick planerat snitt beviljat i förra veckan. Har ett barn sedan tidigare som var stort (4,6 kg och 54 cm, jag är rätt liten) och som är född förra året och jag vägrar föda igen så tätt inpå den jobbiga förlossningen. Sa till min BM att jag inte ville gå på menlösa övertalningssamtal utan jag vill ha snitt, så hon skickade mig direkt till läkaren för samtal. Var taggad till tänderna med argument för jag hade hört hur svårt det kunde vara att få igenom, men besöket tog en kvart och hon skrev in snittet direkt utan att ifrågasätta nånting. Hon sa "du har ju gjort det här förut och vet vad du pratar om, jag tänker inte neka dig ett snitt". Blev SÅ himla glad och lättad! Även om det inte känns helt kul med snitt heller. Pest eller kolera liksom men barnet ska ju ut... är lättad iallafall.

    Som jag har förstått det så tror jag det är lättare att få igenom ett snitt för de som redan gått igenom en vanlig förlossning, tror det är svårare om det är första barnet och pga rädsla - då försöker dom övertala en. Själv kände jag med första barnet att det var svårt att vägra något som jag inte hade provat, jag visste ju inte hur det var att föda barn.

    Jag hoppas att du får igenom ditt snitt, tänk att du SKA ha det! Det kommer gå vägen, ingen kan tvinga dig till något annat. Be att få komma till en annan läkare eller annat sjukhus om det är möjligt? Kanske värt att åka en bit om de beviljar snittet på ett annat sjukhus? Min BM sa "om inte du får ett ja nu så har vi andra läkare här på MVC som du kan prata med" så vänd dig till någon vettigare än den där dumma manliga läkaren...

  • Äldre 27 Aug 15:03
    #12

    Jag väntar mitt 4:e barn och kommer gå hos aurora bm pga av rädsla. Mitt sista barn föddes med snitt pga post traumatisk stressyndrom. Min 2 andra förlossningar har de varit igångsättning med dropp jag har inte kommit igång med "egna" värkar, jag vägrar de igen för usch vad ont de gjord, rädslan bottnar i det samt förlossning nr där min dotter föddes med ansiktsbjudning och hon hae inte vänt sig som hon skulle och var när på att födas på ett sätt där hon kunde brutit nacken. Dessutom blev jag så illa bemött. Är helt klart inne på och kämpa för att få igenom et planerat snitt denna gången, de är 8 år sen sist.

  • Äldre 27 Aug 17:20
    #13

    Stå på dig! Var lugn o saklig. Var tydlig med att du övervägt för och nackdelar o att du inte kan tänka dig en vaginal förlossning igen. Indet inga omständigheter.,

    Hota inte med abort, då kan de få det till att du verkar ostabil. Var bara lugn o bestämd. Det är din kropp o din upplevelse det handlar om. Inte läkarens ell barnmorskans.

    Du bestämmer!

    Lycka till <3

  • Anonym (Hade en panika­rtad tråd här för 1,5 år sedan)
    Äldre 27 Aug 20:22
    #14

    Jag fick samma besked som du från läkaren på Mvc, fast i klarspråk. Hon sa "vill du fortfarande ha ett snitt efter att ha gått på alla aurorasamtal och pratat med en läkare på östra så får du självklart det."

    Jag gick på alla aurorsamtal, stod på mig hela vägen, gjorde allting rätt. Fick inte träffa läkaren på östra förrens vecka 38. Hon sa nej. Hon struntade helt i alla mina argument, helt i min rädsla för att bli skadad av förlossningen, helt i vad jag blivit lovad tidigare. Det var hennes beslut, inte mitt. Det var hon väldigt tydlig med. Hon sa att hon skulle ta upp mitt ärende på snitt konferensen på östra, men jag hörde aldrig något från dem. Därefter satt jag ihopkrupen i mitt sovrum och grät de sista två veckorna innan förlossningen satte igång. Jag åt knappt ens något, levde på vatten och några ynka chokladbitarna om dagen. Har aldrig känt mig så förminskad och överkörd i mitt liv som jag gjorde där och då. Sen gick allt bra. Och i efterhand är jag tacksam mot läkaren som ljög eller inte hade koll i början av graviditeten. Nu blev det bara två veckor av ångest, istället för 25.

Svar på tråden Vill ha planerat snitt