• Rutankajutan

Rörigt på förskolan. Överreagerar jag ?

Hej.

Jag känner att jag måste få höra hur ni skulle ha reagerat.

Sedan snart två månader tillbaka går min 2 åriga dotter på förskola.

Vi har väl inte varit överväldigade över varken personal eller sättet några av pedagogerna har,

En av dom hejar sällan & ser allmänt uttråkad ut. Men min dotter har verkat trivas & så länge hon gör det känns det ändå okej. Men så för några veckor sedan sa dom att hon har blivit jätte ledsen & orolig när det kommit in okända människor på dagis. Vilket inte är så jätte konstigt kan jag tycka.

Under dessa två månader har det varit fler nya inskolningar med föräldrar som

har varit med, personalen har berättat att vissa barn kan bli lite oroliga när det är många nya vuxna där, speciellt nyinskolningarna som just har kommit ifrån sin mamma & pappa. Men det är ju inte så mycket att göra åt, barnen måste ju skolas in trots att det blir rörigt med mycket föräldrar i några veckor.

Det har även varit där vikarier flertal gånger pga kurser m.m.

Förra veckan fick jag mail om att föräldrar är välkomna att vara med på förskolan en dag under två veckors period.

Och idag när jag kom så har dom tagit emot en 15 årig kille som ska praktisera en vecka, som dessutom Inte kunde knappt någon svenska.

Jag märkte direkt att min dotter blev stel som en pinne. Från att vara super glad & skulle springa in till lekrummet till att ta min hand & säga "jag vill åka hem"!

Jag känner en stor klump i magen & tycker att om dom tom tycker att det har varit lite rörigt själva på slutet så kanske dom inte behöver sätta in "föräldra veckor " & en praktikant just nu?

Det är så pass små barn där som ska kunna känna att det där är deras "andra hem" när vi måste jobba men hur ska det gå när det är något nytt hela tiden ?

Förstår att det kanske låter överdrivet från min sida men det är ju fakriskt barnen som ska känna lugn & trygghet där!

/ledsen mamma

• Svar på tråden Rörigt på förskolan. Överreagerar jag ?
  • Rutankajutan

Ursäkta, jag skriver från mobilen & det blir inte helt bra ser jag.

Jag tycker även att personalen kunde ha skrivit med i "veckobrevet" förra veckan att det skulle komma en praktikant denna veckan. Eller har inte vi föräldrar något med det att göra ?

• Linnis92

I hade liknande problem förra året på våran förskola. Ny personal hela tiden, rätt var det var så var med massa praktikanter i lokalerna. Personerna hälsade inte så jag hade ingen aning om ifall de var anställda eller föräldrar till andra barn. Upplevde att jag mötte nya människor i dörren varje vecka.

Efter några månader tröttnade jag och ringde förskolechefen och ifrågasatte allt detta och hon förklarade läget och bad om ursäkt att dom inte meddelat förändringar.

Vet inte om det var någon mer förälder som hörde av sig till henne men efter det blev det mycket bättre.

Vi har sonen på en liten privat förskola med endast 14 barn (vid tillfället) så kommunikationen med förskolechefen var ganska lätt.

Du kanske ska försöka få kontakt med andra föräldrar och se hur dom upplever situationen? Tycker du borde ringa och ifrågasätta f.chefen varför det går till som det gör.

• Långbenopluto

Förstår inte... tycker du inte det ska vara en praktikant där just nu eller en praktikant som inte kan svenska?

• Rutankajutan
    Scalaren skrev 2016-10-24 12:51:12 följande:

Förstår inte... tycker du inte det ska vara en praktikant där just nu eller en praktikant som inte kan svenska?

Jag tycker inte det ska vara någon praktikant där oavsett. Men jag tycker också att det kan vara lämpligt att man kan göra sig förstådd på ett bra sätt om man ska "jobba" med småbarn!
    yct
  • JA77
    Rutankajutan skrev 2016-10-24 13:17:02 följande:
    Jag tycker inte det ska vara någon praktikant där oavsett. Men jag tycker också att det kan vara lämpligt att man kan göra sig förstådd på ett bra sätt om man ska "jobba" med småbarn!
    Men språk lär man ju sig bäst i arbetslivet! Ge det en chans!
  • Cover45677

Det är väl inget att haka upp sig på praktikanten som inte kan så bra Svenska än?

Du får väl försöka ta upp med personalen angående att du tycker det blir rörigt med alla inskolningar?

• Maddi
    Rutankajutan skrev 2016-10-24 13:17:02 följande:
    Men om de inte får vara praktikanter där, hur ska dom då kunna lära sig jobbet? De är ju en sak att läsa ur böcker, men hur hade du tänt att dom skulle praktisera? 
    Ja jag tycker att det är överdrivet att du inte tycker att det får vara praktikanter där. 

Men alla ordinarie går väl inte på kurser, de finns väl ändå någon ordinarie kvar när det är vikarier. Och det kommer bli vikarier väldigt mycket då det är en miljö där det sprids mycket sjukdomar.

Självklart ska barnen kunna känna sig trygg på förskolan och hon är inte riktigt hemma än, men det kan ju ta ett tag. Och jag tror inte heller personalen tycker det är bra att det är så mycket vikarier, men dom har väl inte så mycket till val. Personal måste dom ju ha. 
  • elyse

Det kanske är fler än du som reagerat på liknande sätt och man bjuder därför in föräldrar att närvara och få ta del av hur upplägget på dagen ser ut. Rörigt är det på många förskolor vid lämning och hämtning, men rofyllt när alla är på plats och man kommit igång med aktiviteter i mindre grupper.

Praktikanten kan ha varit inbokad sedan länge. Men du kan ju alltid fråga.

• Rutankajutan

[quote=77077838][quote-nick]Maddi skrev 2016-10-24 17:35:13 följande:[/quote-nick]Men om de inte får vara praktikanter där, hur ska dom då kunna lära sig jobbet? De är ju en sak att läsa ur böcker, men hur hade du tänt att dom skulle praktisera? 

Ja jag tycker att det är överdrivet att du inte tycker att det får vara praktikanter där. 

Men alla ordinarie går väl inte på kurser, de finns väl ändå någon ordinarie kvar när det är vikarier. Och det kommer bli vikarier väldigt mycket då det är en miljö där det sprids mycket sjukdomar.

Självklart ska barnen kunna känna sig trygg på förskolan och hon är inte riktigt hemma än, men det kan ju ta ett tag. Och jag tror inte heller personalen tycker det är bra att det är så mycket vikarier, men dom har väl inte så mycket till val. Personal måste dom ju ha. [/

Jag formulerade mig fel. Jag tycker absolut att det ska få vara praktikanter där MEN inte just nu när barnen är så nya där & inte har kommit till ro rikigt själva. Jag har iaf pratat med en pedagog idag & hon tyckte själv att det hade blivit lite tokigt med allt & skulle prata med förskolechefen!

• Flygfotogen

Är det en kommunal verksamhet och praktikanten är från sfi så kan det gå undan när de kommer och det kan vara små marginaler att neka även om det inte riktigt är läge.

• Messiiis

Jag hade inte accepterat att det sprang en massa praktikanter på mina barns förskola när praktikanten själv är så ung som 15 år. Än värre när personen inte ens kan svenska! Nej aldrig! Däremot har det funnits "praktikanter" på förskolan men dessa har studerat på lärarhögskolan respektive barn- och fritidsprogrammet. Då känns det ok, men att slänga in en säkerligen nyanländ asylsökande eller liknande, som inte ens tagit sig igenom sfi, på mina BARNS förskola?... Finns inte på kartan! Jag hade tagit mina barn och vänt i dörren!

Här finns en artikel om just detta med föräldrarnas magkänsla och att faktiskt stå upp för sina barn och ta barnen därifrån om det inte känns rätt:

www.expressen.se/debatt/vand-pa-klacken-i-forskoledorren-foraldrar/

• Rutankajutan

Efter att jag pratat med en av pedagogerna igår om vad jag tyckte så berättade hon imosre när jag lämnade min dotter att dom (pedagogerna) hade beslutat att inte ta in några fler praktikanter på småbarnsavdelningen, då dom också tyckte vid mer eftertanke att det kanske inte var så lämpligt alla gånger.

• nernu

Förskolan är en rörig plats. Det är massor av barn på en liten yta med få vuxna. Sedan kan det självklart vara bättre och sämre men om man vill att barnet ska vara på en lugn och trygg plats så rekommenderar jag inte förskolan i första hand.

Svar på tråden Rörigt på förskolan. Överreagerar jag ?