Scalaren skrev 2016-10-24 16:50:47 följande:
Systemet är upplagt att EN person i samboskapet ska vara registerledare, det har fallit sig att det blev mannen.
Inget konstigt alls.
Är det samkönade så spelar det ingen roll vilket namn som blir registerledare.
Är detta konstigt? Nej.
Dessutom så kan jag säga att din syster kommer få avslag på soc, för att om man ska bli beviljad så får ingen i samboskapet studera.
Det är bra att inte uttala sig så bestämt när man faktiskt inte vet, det skapar förvirring.
Systemet är uppbyggt så att någon måste vara registerledare, vem det blir är olika. I min kommun är det t ex kvinnan vid samboskap och mannen om de är gifta.
Sen kan du heller inte så kategoriskt säga att de kommer att få avslag för det vet du inte. Vad gäller studier finns det olika riktlinjer i olika kommuner. I min kommun går det utmärkt att få försörjningsstöd fast att den ene studerar, man gör bara så att man plockar bort den personen ur akten och räknar med att denne betalar hälften av utgifterna. Den andre får alltså beviljat halva hyran, halv sambonorm, halv elräkning osv. I en annan kommun kan det vara som du säger att hela hushållet diskvalificeras från försörjningsstöd.
Så ett tips är att du i fortsättningen skriver att du TROR att det är på ett visst sätt.