• Anonym (Syster)

Soc skriver akten på mannen när de söker försörjningsstöd?

Min syster bor tillsammans med sin sambo. Sambon pluggar och min syster är arbetssökande och har därför sökt försörjningsstöd.
    Nu till det konstiga, soc säger när min syster ringer att de skriver "akten" på mannen, det gör dom alltid. Varför är det så? Min syster ifrågasatte och frågade hur de gjorde om ett par var samkönade, men det kunde dom inte svara på.

• Svar på tråden Soc skriver akten på mannen när de söker försörjningsstöd?
  • Anonym (Gbg)

Bara för att det alltid ska vara på samma sätt så att man slipper leta på två ställen. Det är väldigt få äktenskap som är samkönade, så de få gånger det händer (oavsett om det är två kvinnor eller två män) får man ibland leta på båda.

• Långbenopluto

Systemet är upplagt att EN person i samboskapet ska vara registerledare, det har fallit sig att det blev mannen.

Inget konstigt alls.

Är det samkönade så spelar det ingen roll vilket namn som blir registerledare.

Är detta konstigt? Nej.

Dessutom så kan jag säga att din syster kommer få avslag på soc, för att om man ska bli beviljad så får ingen i samboskapet studera.

• Anonym (Mr.X)

"Om ni är makar, partners eller sammanboende ansöker ni tillsammans. Som sökande anges alltid kvinnan i hushållet och medsökande mannen i hushållet. Om ni är två kvinnor eller två män som lever tillsammans, anges den äldsta som sökande"

• Anonym (Ella)

Så blir det automatiskt i verksamhetssystemet. Inget jag som socialsekreterare kan styra över. Vet dock inte hur det blir i samkönade förhållanden, vem som akten hamnar på då...

• Anonym (Syster)
    Anonym (Mr.X) skrev 2016-10-24 17:01:04 följande:

"Om ni är makar, partners eller sammanboende ansöker ni tillsammans. Som sökande anges alltid kvinnan i hushållet och medsökande mannen i hushållet. Om ni är två kvinnor eller två män som lever tillsammans, anges den äldsta som sökande"

Men där står det alltså tvärtom?
  • Anonym (Syster)
    Scalaren skrev 2016-10-24 16:50:47 följande:

Systemet är upplagt att EN person i samboskapet ska vara registerledare, det har fallit sig att det blev mannen.

Inget konstigt alls.

Är detta konstigt? Nej.

Dessutom så kan jag säga att din syster kommer få avslag på soc, för att om man ska bli beviljad så får ingen i samboskapet studera.

Tack för infon, knasigt att socialsekreteraren inte kunde svara på varför de gjorde så!

Min syster och sambo har redan fått försörjningsstöd beviljat :)
  • Anonym (Ella)

Inget konstigt alls.

Är detta konstigt? Nej.

Jag reagerar på sista meningen i ditt inlägg. Så fungerar det inte där jag arbetar med ekonomiskt bistånd. Var finner du stöd för det?
  • Anonym (Gbg)
    Anonym (Syster) skrev 2016-10-24 17:16:58 följande:

Olika kommuner kan ha olika riktlinjer.
  • Anonym (Mr.X)
    Anonym (Syster) skrev 2016-10-24 17:16:58 följande:
    Så står det i brevet jag fick från socialen.

Sedan så läste jag följande på socialstyrelsens hemsida:

"Socialtjänsten beviljar oftast inte ekonomiskt bistånd till studerande under terminerna. Du anses då kunna klara dig på studiemedel eller andra studiestöd.

Alternativet för den som inte klarar sig på studiemedel är oftast att ta ett arbete. Om det finns särskilda skäl kan dock socialtjänsten göra undantag, till exempel om du hamnat i en situation som du inte väntat dig. Studiemedlen är beräknade efter terminens längd och det syns på studiemedelsbeskedet hur länge pengarna ska räcka"

Jag vet att det kan vara svårare att få bistånd om man studerar, dock så vet jag inte vad som gäller när sambon studerar. Säg till din syster att ringa dit igen så får de förklara vad som gäller.

• Anonym (soc sekr)

Inget konstigt alls.

Är detta konstigt? Nej.

Det är bra att inte uttala sig så bestämt när man faktiskt inte vet, det skapar förvirring.

Systemet är uppbyggt så att någon måste vara registerledare, vem det blir är olika. I min kommun är det t ex kvinnan vid samboskap och mannen om de är gifta. 

Sen kan du heller inte så kategoriskt säga att de kommer att få avslag för det vet du inte. Vad gäller studier finns det olika riktlinjer i olika kommuner.  I min kommun går det utmärkt att få försörjningsstöd fast att den ene studerar, man gör bara så att man plockar bort den personen ur akten och räknar med att denne betalar hälften av utgifterna. Den andre får alltså beviljat halva hyran, halv sambonorm, halv elräkning osv. I en annan kommun kan det vara som du säger att hela hushållet diskvalificeras från försörjningsstöd.

Så ett tips är att du i fortsättningen skriver att du TROR att det är på ett visst sätt. 
Svar på tråden Soc skriver akten på mannen när de söker försörjningsstöd?