• 07051001

Vilken mobil?

Barnen behöver en ny mobil, dom har just nu en gammal knapptelefon som gjort sitt. Den yngsta snart 7 år klarar inte av att använda den. Men han kan använda våra iPhones o paddor utan problem, vi har även en iPhone liggandes här hemma. Men jag är rädd för att den kommer användas mest till spel om dom får den. Dom kommer behöva ha med sig mobilen till skolan vissa dagar och då är jag säker på att dom kommer sitta med mobilen på rasten, som tyvärr väldigt många barn på deras skola gör. Här hemma får dom bara sitta med skärmar när dom är hemma själv, blir ett par timmar i veckan, vilket jag tycker är mer än nog.

Hur skulle ni gjort, gett dom iPhonen eller köpt en knapptelefon? Vilken knapptelefon?

• Svar på tråden Vilken mobil?
  • teaf

Kan de inte låsa in telefonen i skolan?
    När mitt barn gick i lågstadiet så lämnades telefonen till fröken varje morgon som låste in den tills skolan var slut.
    Nu i mellanstadiet så går mitt barn i en annan skola och där har de mobilförbud för alla barn. Telefonen läggs i ett värdeskåp i klassrummet.

• 07051001
    teaf skrev 2016-10-25 07:56:46 följande:

Kan de inte låsa in telefonen i skolan?

När mitt barn gick i lågstadiet så lämnades telefonen till fröken varje morgon som låste in den tills skolan var slut.

Nu i mellanstadiet så går mitt barn i en annan skola och där har de mobilförbud för alla barn. Telefonen läggs i ett värdeskåp i klassrummet.

Har pratat med skolan om det flera gånger, men dom vill inte ha något ansvar över barnens mobiler, utan det är upp till föräldrarna att sätta upp regler med sitt barn. Dom få regler som finns är att mobilerna inte får användas under lektionstid och planerade aktiviteter på fritids, under den tiden ligger mobilen i deras väskor ute i kapprummet
Svar på tråden Vilken mobil?