• corona

Progesteron hindrar ägglossning?

Förra sommaren började vi försöka bli med barn. Har haft lätt att bli gravid tidigare. Blev nu gravid på första försöket, men blev tidigt missfall. Efter 7 månaders försök blev jag gravid igen, men fick missfall igen (ma). Nu har jag kollat lite på progesteronkräm, dels eftersom jag haft två missfall, och inte haft så lätt att bli gravid som tidigare, och dels eftersom flera av symptomen på progesteron brist stämmer in på mig... Beställde progesteronkräm häromdagen, men nu när jag fortsatte läsa, så såg jag att det kan HINDRA ägglossningen!! Jag har regelbunden ägglossning och mens. Men har svårare att bli gravid, haft två tidiga missfall, plus att jag tycker att symptomen på progesteronbrist stämmer bra på mig... Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Progesteron hindrar ägglossning?
  • MissMarvel

Om du använder den innan ägglossning kan den störa ägglossningen. Därför är det viktigt att lokslisera rätt dag för ägglossning med temp och ägglossningstest så du kan börja med krämen från dagen efter ägglossning fram till förväntad mens. Får du mens slutar du med krämen och gör om samma sak nästa cykel. Är du gravid fortsätter du smörja fram till v. 12.

• corona
    MissMarvel skrev 2016-10-24 23:54:35 följande:

Om du använder den innan ägglossning kan den störa ägglossningen. Därför är det viktigt att lokslisera rätt dag för ägglossning med temp och ägglossningstest så du kan börja med krämen från dagen efter ägglossning fram till förväntad mens. Får du mens slutar du med krämen och gör om samma sak nästa cykel. Är du gravid fortsätter du smörja fram till v. 12.

Tack! Använder ägglossningstest, räcker det?
  • MissMarvel
    corona skrev 2016-10-24 23:59:09 följande:

Tack! Använder ägglossningstest, räcker det?

Det borde räcka! När testet är svagt igen har ju ägglossningen varit. Du kan vänta en extra dag just in case.
Svar på tråden Progesteron hindrar ägglossning?