• påtidenkanske

    Farmor svartsjuk på mormor/morfar?

    Vi bor granne med farmor & farfar och vårt barn på 16 månader är deras första barnbarn. Vi träffas ofta, och de träffar sitt barnbarn ännu mer just då min man är föräldraledig och hans föräldrar sjukskrivna. Med andra ord får de gott om tid med sitt barnbarn.

    Mina föräldrar däremot bor 300km ifrån och det är som det är med kvalitetid. Vi eller de hälsar på en helg i månaden. Så fort jag är långledig så åker vi ner till mina föräldrar.

    Och nu till problemet som jag nyligen upptäckt...farmor är självisk och vill ha barnbarnet för sig själv. När mina föräldrar hälsade på oss senast lördag lunch - söndag lunch kom mina svärföräldrar över. Snällt och artigt, javisst, om man stannar 1-2 h. De stannade 14.00-22.00 på lördagen. Dagen efter kom de på en kaffe redan kl 10.00 och stannade till långt efter att mina föräldrar åkt. Jag var så ledsen då min mamma sa något i stil med: "Känns som jag inte ens fått se eller hålla i lillen denna gång". Jag sa aldrig något till min man.

    Nu är jag hos mina föräldrar och ska stanna här 4 dagar (mannen bortrest). Gissa vad? Svärmor ringer och säger att de är i närheten och hälsar på vänner, och vill komma förbi på en kaffe. När jag talade om att mina föräldrar är hemma men jag är ute med kompisar, meddelar hon att hon väntar tills vi är hemma också. Hon står helt ärligt inte ut med att "hennes" barnbarn är med morföräldrarna. Hon måste ha full koll på hur han är med dem och se till att han inte kommer för nära mormor och morfar. Vid ett tillfälle talade hon om att hon minsann var lillens nr1, oavsett vem som är i närheten.

    En kort kort period var han väldigt fäst vid farfar, och det klarade hon inte heller. Hennes egen man?!? Ska man inte bli alldeles varm i hjärtat av att se sitt barnbarn visa kärlek för sin partner?

    Jag behöver fundera på hur jag ska prata med henne om detta. Vad säger ni? Ska jag Prata med min man istället, och hur tar jag i så fall upp det utan att förstöra vårt äktenskap?

  • Svar på tråden Farmor svartsjuk på mormor/morfar?
  • Bibbidi

    Svårt att säga att ni kan träffas någon annan gång? 

    Du får säga ifrån människa! "Nej vi kan inte just nu" "Hon insisterar" "Nej vi kan inte just nu, vi får ses någon annan gång!"


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (samma här)

    tyvärr inga goda råd men känner igen känslan. Min svärmor är precis lika dan, hon ska vara centrum i barnens värld...och blir skitsur när hon inte är det. Hon gör aldrig något med barnen utanför huset men blir sur när de berättar om utflykter de gjort med mormor.

  • EmberEyes

    Inte för att jag vill förringa problemet, det är respektlöst att inte ge lillen tid med morföräldrarna också...
    Men samtidigt är det ett ganska "trevligt" problem, att farmor älskar sitt barnbarn såpass att hon tar sig 30 mil för att inte missa en helg med henom.

  • Anonym (w)

    så de åkte 30 mil för att bebisen var hos mormor och morfar? 

  • Anonym (w)

    nästa gång du ska till dina föräldrar säger du inget om det. Om farmor/farfar hörs av säger du att ni är ute på nåt annat, ute och åker, typ. 

  • Freeeejo

    Helt ärligt så tycker jag att du försiktigt ska flytta från att bo granne där. Problemen lär bli värre ju äldre barnen blir. Tänk bara på när hon insisterar på att de ska skippa fritids för att istället vara hos henne?

  • Freeeejo
    Freeeejo skrev 2016-10-25 18:24:02 följande:

    Helt ärligt så tycker jag att du försiktigt ska flytta från att bo granne där. Problemen lär bli värre ju äldre barnen blir. Tänk bara på när hon insisterar på att de ska skippa fritids för att istället vara hos henne?


    Försiktigt och försiktigt, då menar jag att du manipulerar din andra hälft till ett annan bostad för någonting som du måste sälja in, eftersom att du säger att prata med svärmor inte hjälper.
  • påtidenkanske
    EmberEyes skrev 2016-10-25 16:33:57 följande:

    Inte för att jag vill förringa problemet, det är respektlöst att inte ge lillen tid med morföräldrarna också...
    Men samtidigt är det ett ganska "trevligt" problem, att farmor älskar sitt barnbarn såpass att hon tar sig 30 mil för att inte missa en helg med henom.


    Om det vore att de åkte 30 mil av en trevlig anledning så håller jag med. Men i detta fall så finns det en baktanke. ????
  • påtidenkanske
    Freeeejo skrev 2016-10-25 18:25:05 följande:
    Försiktigt och försiktigt, då menar jag att du manipulerar din andra hälft till ett annan bostad för någonting som du måste sälja in, eftersom att du säger att prata med svärmor inte hjälper.
    Redan nu insisterar hon på att hämta på dagis VARJE DAG. Hon kan helt ärligt inte förstå varför vi hellre vill ha honom på dagis än hos farmor...

    Att hämta då och då är bara mysigt för båda, men först och främst så förtjänar hon inte den tiden med lillen med tanke på hur hon beter sig.

    Dessutom har vi väldigt olika syn på uppfostran och om min son ska tillbringa 4h om dagen mån-fre hos henne kommer hennes uppfostran ta över - EH, NEJ TACK!

    Som du säger, flytta härifrån är lösningen och vi jobbar på det!
  • påtidenkanske
    Anonym (samma här) skrev 2016-10-25 00:42:08 följande:

    tyvärr inga goda råd men känner igen känslan. Min svärmor är precis lika dan, hon ska vara centrum i barnens värld...och blir skitsur när hon inte är det. Hon gör aldrig något med barnen utanför huset men blir sur när de berättar om utflykter de gjort med mormor.


    Alla dessa svärmödrar som måste vars i centrum...vad är grejen?

    Upplever du att man märker av svartsjukan på andra sätt i ert fall?
  • Anonym (samma här)
    påtidenkanske skrev 2016-10-30 00:31:51 följande:
    Alla dessa svärmödrar som måste vars i centrum...vad är grejen?

    Upplever du att man märker av svartsjukan på andra sätt i ert fall?
    länge sen jag var på fb nu, hur går det  för er ts
    ja, hon är klart och tydligt svartsjuk, säger an nått om nått vi gjort med mormor/min sida så ska det pratas bort. får min mormor som bor nära oss och ofta hjäper mewd barnen vara barnvakt så ska hon få lika mycket tid...helst vill hon påpeka att HON KÄNNER mina barn bättre än mig och allt jag gör är elakt och idiotiskt 
Svar på tråden Farmor svartsjuk på mormor/morfar?