• Anonym (Rävsax)

Inkomstuppgift till FK från arbetsgivare som inte är samarbetsvillig

Jag påbörjade en timanställning hos en ny arbetsgivare i våras efter att ha varit tillsvidareanställd hos en annan arbetsgivare. Allt började bra hos den nya och de pratade om långtidsvikariat eller tillsvidare till hösten.

I somras blev jag sjukskriven dels pga graviditetsrelaterade besvär och jag har inte kunnat jobba efter det. De blev lite purkna över min plötsliga frånvaro och när jag frågade om hur det skulle se ut till hösten fick jag ett snäsigt svar.

- Det måste du väl begripa att vi inte kan förlänga anställningen för någon som inte kan jobba när vi behöver arbetsför personal.

Och därmed förlängdes inte anställningen.

Arbetsgivaren sjukanmälde mig två månader efter att jag blev sjuk och FK har två gånger skickat förfrågan till dem om inkomst, alltså beräknad årsarbetstid.

Mitt ärende om sjukpenning hänger därför väldigt löst i luften och jag står utan inkomst. Jag kontaktade arbetsgivaren och bad dem skicka uppgifterna till FK men de verkar förhala det med flit.

Har verkligen panik nu då 2500 kr ska dras från autogiro vilken dag som helst och jag har ett barn som fyller år på fredag. På kontot finns 11 öre och de pengar sambon får in räcker inte om vi ska ha mat på bordet, medicin, kläder, transport och betala räkningar. Min behandling under graviditeten är dyr och det blir en del läkarbesök. Vi behöver helt enkelt få in pengarna för att överleva.

Idag blev jag nekad att ta ett läkarbesök på faktura då föregående period inte är betald.

Ni förstår säkert problemet.

Men nu undrar jag hur det påverkar min SGI om arbetsgivaren fortsätter att vara tjurskallig. Jag gissar att de kommer blåneka till att det var tal om fortsatt jobb och enbart ange de timmar jag jobbade samt de jag skulle ha jobbat om jag inte blivit sjuk fram tills att anställningen löpte ut.

Jag har inte haft råd att vara med i fack eller a-kassa med 0 i inkomst så därifrån kan jag ju glömma hjälp. A- kassa är ju inte heller ett alternativ med tanke på att mina besvär är så pass omfattande att det inte är aktuellt att vara inskriven som arbetssökande.

Innan någon är snabb att döma vill jag tillägga att graviditeten inte var planerad och pga stress över nya jobbet, ta in alla nya arbetsuppgifter mm åt jag hormonpiller utan uppehåll. Det fanns alltså inga tidiga tecken på en graviditet med utebliven mens eftersom jag avsiktligt sköt upp den för att slippa endosmärtor när jag var så ny på jobbet. De verkar också ha satt det i system att motarbeta fd anställda då jag via FB blev kontaktad av en annan tjej som jobbade där samma period och också blev gravid. Vi var 5 av 7 som blev gravida samtidigt. Alla som inte är fast anställda har fått ett helvete med FK.

Min uppfattning är att SGI bör beräknas på genomsnittlig arbetstid *12 eftersom jag aldrig hade lämnat en fast anställning om jag inte hade blivit lovad mer än timanställning hos en ny arbetsgivare.

33 h i veckan skulle jag ha jobbat och då finns utrymme för extra pass för att komma upp i 100% vilket var vad de sa under intervjun.

Och 33 h i veckan * 128 kr i timlön * 52 är ju den årsinkomst jag skulle haft. Borde inte de också räkna på det? Det blir ju ca 220 000 kr per år plus en himla massa OB på det. Iofs 80 000 kr mindre än vad jag fick på gamla jobbet 2015 men det såg jag som en petitess eftersom jag trivdes bättre på nya.

• Svar på tråden Inkomstuppgift till FK från arbetsgivare som inte är samarbetsvillig
  • Anonym (kfd)

Oj, jobbigt läge. Men kanske tala med Försäkringskassan, AF om hur det ligger till ännu en gång? O så får dom kontakta företaget, det är det enda jag kommer på just nu. Eller prata med nån gratis advokatjour, finns på många kommuner.

Skrev du inte på nåt anställningsavtal inför detta nya jobbet? Och dyr läkarbehandling, det kan ju inte vara hur mycket som helst eftersom man kommer upp i frikort efter ett tag. Prata med soc om du inte ens har råd med sjukvård. Menar inget illa, men på nåt sätt verkar eran ekonomiska planering vara lite kass. 

• Anonym (I)

Jag hade också blivit tjurskallig om någon går och blir gravid strax efter de anställts. Tur du inte hann bli fast.

• Anonym (Nej)

Tråkigt att behöva vänta på något man inte kan styra själv och självklart gör dom fel som inte lämnar in uppgifterna så du kan få pengar. Men du tänker galet när du räknar på vad dom ska ange som årsinkomst. Dom kan inte skriva en inkomst som tillsvidare anställd eftersom du inte var det oavsett vad dom sagt att timanställningen skulle leda till. Du hade enbart en timanställning och kan bara få det du faktiskt tjänat som årsinkomst. Inget tillsvidareavtal = ingen tillsvidare årsinkomst.

• Anonym (Rävsax)
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-25 14:29:00 följande:

Tråkigt att behöva vänta på något man inte kan styra själv och självklart gör dom fel som inte lämnar in uppgifterna så du kan få pengar. Men du tänker galet när du räknar på vad dom ska ange som årsinkomst. Dom kan inte skriva en inkomst som tillsvidare anställd eftersom du inte var det oavsett vad dom sagt att timanställningen skulle leda till. Du hade enbart en timanställning och kan bara få det du faktiskt tjänat som årsinkomst. Inget tillsvidareavtal = ingen tillsvidare årsinkomst.

Men då borde jag ju kunna tillgodogöra mig intjänad SGI från tidigare anställning eller?

Förra årets inkomst var drygt 300 000 kr. Slutade där eftersom arbetstider och arbetsort ändrades och det skulle vara ohållbart att fortsätta som chef och tvingas vara ifrån mitt barn så mycket. Inget glapp emellan.

Jag har mailkonversationer från en arbetsledare sparade där hon skriver att det är kul att ha mig ombord och att det blir spännande att presentera det nya schemat till hösten och att hon hoppas att jag trivs tillräckligt bra för att vilja vara kvar och att det finns obegränsat med arbetstid till hösten då både X och Y börjar studera och Z blir föräldraledig men att vi måste ändra anställningsformen från timanställd till långtidsvik eller tills vidare vilket görs efter 1/9.

Har självklart frågat FK men får olika svar beroende på vem som svarar efter 1.5 h telefonkö.

Vore ju rätt sjukt om hela min årsinkomst ska baseras på de 3.5 månad jag hann jobba där innan det blev som det blev, varav en månad då var introduktionslön. Då blir ju inkomsten inte mer än snitt 11 100 kr på den tiden vilket känns rent för djävligt när jag slet som ett djur förra året för att jobba upp en bra SGI och jag verkligen inte hade planerat för någon graviditet nu.
  • Anonym (Rävsax)

Flikar in med ännu en fråga.

Om det nu skulle vara så att det går åt pipsvängen med sjukpenningen så läste jag någonstans att man har rätt att gå ner i arbetstid eller sluta arbeta helt 6 månader innan beräknad förlossning. Stämmer det?

Isf skyddar jag ju min SGI på ett bättre sätt om jag säger att jag slutade jobba 31/8 och BF är 20/12.

Då måste jag på något sätt få tillgodogöra mig det jag taxerade förra året i och med att jag jobbat non stop under flera år innan jag började på nya jobbet. Eller har jag helt fel nu?

Nog för att vi verkligen verkligen behöver pengarna men då kanske vi får lov att ta från byggkontot och frysa häcken av oss i vinter för att klara oss. Inte för att banken skulle bli nöjd med det men då har vi i vilket fall mat på bordet och mediciner.

• Anonym (Ellen)

Jag fyller i dessa blanketter åt arbetsgivaren regelbundet och om du har timlön så kan du inte räkna som du gör att man tar tex 33h x 52v.
    Utan har vi medarbetare som är intermittent anställda med timlön, dvs de arbetar de pass som man är överens om, däremellan finns inget anställningsförhållande, så rapporterar man in månad för månad hur många timmar hen arbetat + bruttolön och utifrån det fastställer Försäkringskassan en SGI.

Har man timavlönad anställning hos fler arbetsgivare så skickar var och en in dessa uppgifter och FK sammanställer totalen.

• Anonym (Rävsax)
    Anonym (Ellen) skrev 2016-10-25 16:00:40 följande:

Jag fyller i dessa blanketter åt arbetsgivaren regelbundet och om du har timlön så kan du inte räkna som du gör att man tar tex 33h x 52v.

Utan har vi medarbetare som är intermittent anställda med timlön, dvs de arbetar de pass som man är överens om, däremellan finns inget anställningsförhållande, så rapporterar man in månad för månad hur många timmar hen arbetat + bruttolön och utifrån det fastställer Försäkringskassan en SGI.

Har man timavlönad anställning hos fler arbetsgivare så skickar var och en in dessa uppgifter och FK sammanställer totalen.

Fast jag var aldrig uppbokad på timmar. Jag låg på fast schema tom 1/9 med 33 h i veckan som snittarbetstid och om man kunde eller ville fick man ta extra pass utöver det.

Att det inte planerades längre fram från början hade enbart att göra med att brukaren skulle flytta samt få en annan sysselsättning efter det och därför kunde man inte lägga in nytt schema från början. De första 3 veckorna var mer oregelbundet med introduktionslön och uppbokat per vecka men efter det har det rullat på enligt schemat tills jag blev sjukskriven.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Rävsax) skrev 2016-10-25 16:10:56 följande:
    Fast jag var aldrig uppbokad på timmar. Jag låg på fast schema tom 1/9 med 33 h i veckan som snittarbetstid och om man kunde eller ville fick man ta extra pass utöver det.

Att det inte planerades längre fram från början hade enbart att göra med att brukaren skulle flytta samt få en annan sysselsättning efter det och därför kunde man inte lägga in nytt schema från början. De första 3 veckorna var mer oregelbundet med introduktionslön och uppbokat per vecka men efter det har det rullat på enligt schemat tills jag blev sjukskriven.
    Det spelar ingen roll, är du avlönad per timme så är det så man ska rapportera in det. Hade du varit månadsavlönad med ett schema på 33h/v (motsv 80-90% beroende på heltidsmått) så hade man rapporterat in dig som månadsavlönad.
    Och då blir det så att FK går på historiska uppgifter eftersom det inte finns några garantier framåt så att säga.
    Är jag tillsvidare anställd på 100% med en månadslön på 20 000kr mån så är det den förmånen jag går miste om i framtiden om/när jag blir sjukskriven eller föräldraledig. Men är man timavlönad så räknar man inte på det sättet.
  • Anonym (Hej)

Du borde kunna anmäla arbetsplatsen.

• Anonym (Rävsax)

Nu så är inkomstuppgifterna rapporterade till FK.

Det blev inte mycket jag tjänat ihop där då hon räknade på 5 månader. 60 000 kr / 5 mån = 12 000 kr per månad i snitt.

På förra jobbet tjänade jag ju 25 000 kr i månaden i snitt så nu vet jag inte alls hur de kommer att räkna på FK.

Är det från jan-dec som en period löper? Eller räknar de på annat sätt? Tex om det kanske är mer förmånligt för mig att säga att jag jobbade där tom 31/7 och gick sedan hem då jag ville sluta jobba 6 mån innan BF. Räknar de då juli-juli som period? Nu stämmer ju inte det. 720 pers före mig i kön på FK just nu och jag har inte tid att vänta en timme för att prata med handläggare pga annat att göra.

Svar på tråden Inkomstuppgift till FK från arbetsgivare som inte är samarbetsvillig