• forsberg89

Någon som kan kolla på en bild på ett ärr, om det är värt att skicka in till försäkringsbolaget?

Hej.

Vad tror ni, är det värt att skicka in och se om man får ersättning?

• Svar på tråden Någon som kan kolla på en bild på ett ärr, om det är värt att skicka in till försäkringsbolaget?
  • mammatill6

Du kommer säkert få något. Min son fick ett som är 3 cm, fick 3500:-. Behövde aldrig. skicka in nå bilder eller nåt.

• Wazp

Brukar ju gälla vanprydande ärr, sen vad som är vanprydande är ju luddigt? Om jag som lekman utgår från övre bilden så tror jag inte att du får ngt. Men skicka in en ansökan. Kostar ju inget och får du en slant så får du! Du har ju inget att förlora

• byabo

Min son har ett litet ärr i pannan och fick en rätt bra summa för det

• Studentpappa

Ni måste som sagt ha journal på det annars kommer ni inte få någonting. Sen går det att få ärret att synas mycket bättre om du sträcker ut huden när du tar bilden och använder en bättre kamera, gärna systemkamera.

Dottern har ett på ca 1-1,5 cm och ganska tjockt i hårfästet i pannan. Syns oftast inte till vardags men jag såg till att det syntes rejält på kortet och hon fick 27000:-. Jag räknar med att hon vill göra en ärreducering när hon blir tonåring och rätt investerade ska väl det gå vägen.

Jag har ett ärr mellan tummen och pekfingret själv, sökte för det för ett tag sedan. Var svårt att få det är synas så jag filmade det i olika vinklar när jag sträckte huden och tog de bästa stillbilderna, fick 3000:- för det.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Försäkringsfråga)

Gjorde ett separat inlägg i en annan tråd men får inget svar där så jag hoppar in här och hoppas på lite tips och råd Skäms

Till er som sökt ersättning för ärr, hur gick ni tillväga? Hur mycket behöver man skicka in när det handlar om läkarjournaler och bilder mm?

Min son har i flera års tid haft enorma problem med acne, han har medicinerat i omgångar i snart 4 år och han har lidit både psykiskt och fysiskt...och för att inte tala om vad det kostat i medicin och krämer som inte gått på högkostnadsskydd....

Vi vill göra en anmälan till försäkringsbolaget i första hand för ärren som finns i hela ansiktet och över ryggen och bröstet. Det är dels vanliga (om man nu kan kalla det så) grop-ärr och keloid-ärr som växer utåt och är extremt svårbehandlat. Han har ätit två omgångar isotretinoin (roaccutan) vilket påverkat hans humör väldigt mycket och han klarade inte av sista året på gymnasiet på grund av att han mådde dåligt över acnen och fick väldigt jobbiga biverkningar. 

Vi har Trygg Hansas försäkring som vi haft ända sedan födseln och vi hoppas han kan göra en anmälan och åtminstone få ut någon krona för allt elände han haft.

Berätta gärna om hur ni gått tillväga och vad ni skickat in och vad ni har för erfarenhet från möjlighet till ersättning!

• Anonym (Kalla)
    Anonym (Försäkringsfråga) skrev 2016-11-04 11:03:37 följande:

Gjorde ett separat inlägg i en annan tråd men får inget svar där så jag hoppar in här och hoppas på lite tips och råd Skäms

Till er som sökt ersättning för ärr, hur gick ni tillväga? Hur mycket behöver man skicka in när det handlar om läkarjournaler och bilder mm?

Min son har i flera års tid haft enorma problem med acne, han har medicinerat i omgångar i snart 4 år och han har lidit både psykiskt och fysiskt...och för att inte tala om vad det kostat i medicin och krämer som inte gått på högkostnadsskydd....

Vi vill göra en anmälan till försäkringsbolaget i första hand för ärren som finns i hela ansiktet och över ryggen och bröstet. Det är dels vanliga (om man nu kan kalla det så) grop-ärr och keloid-ärr som växer utåt och är extremt svårbehandlat. Han har ätit två omgångar isotretinoin (roaccutan) vilket påverkat hans humör väldigt mycket och han klarade inte av sista året på gymnasiet på grund av att han mådde dåligt över acnen och fick väldigt jobbiga biverkningar. 

Vi har Trygg Hansas försäkring som vi haft ända sedan födseln och vi hoppas han kan göra en anmälan och åtminstone få ut någon krona för allt elände han haft.

Berätta gärna om hur ni gått tillväga och vad ni skickat in och vad ni har för erfarenhet från möjlighet till ersättning!

Vad är det för försäkring du har? Ärr man får efter en olycka går ju på olycksfallsförsäkringen, men har ni en personförsäkring så går det kanske.
  • Anonym (Kalla)
    Vanprydnad (till exempel ärr)
    Många försäkringar ger dig ersättning för vanprydnad och inte bara för vanprydande ärr. En vanprydnad kan till exempel vara att du fått amputera bort ett finger eller en missbildning i huden. En vanprydnad är alltså en utseendemässig skada.

När det kommer till vanprydnader måste vanprydnaden uppkommit från en olycka för att du ska få ersättning från din olycksfallsförsäkring. Du kan också få ersättning för ärr orsakade av en sjukdom (till exempel ärr pga. en operation), men då krävs det att du har en försäkring som täcker den sjukdomen du lider av. Dom flesta försäkringsbolag kräver att du har uppsökt läkarvård i anledning av din vanprydnad. Gemensamt för alla försäkringsbolag är att du måste vänta 1-2 år efter vanprydnadens uppkomst innan en eventuell ersättning kan lämnas.
  • Anonym (Försäkringsfråga)
    Anonym (Kalla) skrev 2016-11-04 13:11:26 följande:
    Vad är det för försäkring du har? Ärr man får efter en olycka går ju på olycksfallsförsäkringen, men har ni en personförsäkring så går det kanske.
    Det är både sjuk och olycksfallsförsäkring, det skulle i så fall gå via sjukförsäkringen då det har krävts vård via läkare och medicinering. Medicineringen har dessutom biverkningar som lett till depression, tarmproblem mm. Det har gått mer än 4 år sedan första kontakten med läkare och idag är han (för tillfället) acnefri men som sagt svårt ärrad. Vissa ärr växer dessutom (keloidärren) och det finns en jättekrånglig och dyr behandling som kanske kan hjälpa men det är inte alls säkert. 

Har googlat lite och hittat exempel på andra som fått ersättning för acneärr som då gått under "vanprydande ärr från sjukdom". men det är bara gamla exempel. 
    Ville egentligen mest få tips om vad man ska skicka med ansökan och om man ska begära ut läkarjournaler eller hur fungerar det?
  • Studentpappa

Jag har en kollega som fått pengar för acneärr, han fick 34000 och ser inte särskilt sargad ut tycker jag.

Det enklaste är ju givetvis att du ringer och frågar vad dom vill ha på ditt bolag. Annars för min del har jag skött allt via mail, det finns iaf på mitt bolag en tidsgräns inom vilket man måste anmäla i mitt fall inom tre år, men för din son är det väl svårare att säga vilka ärr som kom när så det borde vara ett mindre problem. Men vänta inte i onödan utan ring och fråga.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Någon som kan kolla på en bild på ett ärr, om det är värt att skicka in till försäkringsbolaget?