Leva på sambo utan egna pengar eller vara arbetslös med bidrag?
Jag är kroniskt sjuk, på vilket sätt vill jag inte ange. Men det innebär att jag inte kan ta vilka jobb som helst utan det måste ske anpassningar i såna fall, plugga och jobba extra är något jag inte kan göra t ex av dessa orsaker. Jag har påbörjat en utbildning som är på två år, tyvärr är mitt CSN slut sen förut så jag har alltså ingen inkomst under dessa kommande två år utan min sambo får helt och hållet försörja mig. Han är hjälpsam men jag ogillar verkligen att leva på honom. Det känns inte helt säkert att göra så ifall något skulle hända mellan oss, man vet ju ingenting om framtiden. Dessutom vet jag inte med säkerhet att yrket är något jag kommer trivas inom, jag har ingen tidigare erfarenhet av det heller utan är mest något jag känner att jag eventuellt skulle passa som. Innan jag påbörjade utbildningen hade jag pengar från Försäkringskassan men eftersom jag studerar nu så har jag ingen rätt till det längre. Min sambo har för hög inkomst för att vi ska få soc. Allt detta mynnar ut till att jag står helt utan egen inkomst under min utbildningstid vilket kanske låter som ett i-lands problem om jag har en sambo som är villig att hjälpa mig men det känns inte bra ändå.
Jag verkligen avskyr att leva helt och hållet på honom men samtidigt är inte det lockande att gå tillbaka till arbetslöshet heller. Vad ska man göra egentligen? Hoppa av utbildningen för att få pengar igen och fortsätta söka andra arbeten? (som är svåra att få) Eller gå kvar och hoppas allting löser sig i slutändan?