• Anonym (Eken)

Borde jag vara rädd när underläppen domnar bort?

Igår kväll så domnade halva min underläpp bort helt plötsligt. Det kändes exakt som när man får en bedövningsspruta hos tandläkaren. Läppen såg inte direkt svullen ut men den kändes svullen med små stickningar liksom och jag är osäker men tror att lite av området omkring läppen var lite okänsligt och hade samma känsla. Det satt i i ungefär 3 timmar innan jag somnade och imorse så kände jag knappt av det längre. Möjligtvis litegrann om jag verkligen kände efter.

Jag log i spegeln igår kväll och allt var symmetriskt så jag tror inte det var en stroke. Jag har inga allergier och hade bara ätit lite Marabou mjölkchoklad en stund innan det hände. Jag hade iofs haft migrän söndagkväll till måndag mitt på dagen men jag tror inte det har med saken att göra men nämner det iaf. Jag tar inga mediciner och har inga sjukdomar.

Borde jag vara orolig? Vad kan det vara tror ni?

• Svar på tråden Borde jag vara rädd när underläppen domnar bort?
  • Anonym (Anna)

Tror inte om de händer en gång de är farligt. De första jag tänkte på va MS, men då ska du ha mycket domningar o stickningar i andra kroppsdelar samt ofta att halva kroppen bara drabbas, muskelsvaghet också? Har du svårt svälja?

• Anonym (Eken)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-25 17:37:31 följande:
    Tror inte om de händer en gång de är farligt. De första jag tänkte på va MS, men då ska du ha mycket domningar o stickningar i andra kroppsdelar samt ofta att halva kroppen bara drabbas, muskelsvaghet också? Har du svårt svälja?
    Åh! Tack för ditt svar! Mina ben domnar ganska lätt när jag sitter ner men så har det varit i många år. Jag hade inte svårt att svälja igår, jag testade för att när jag googlade så läste jag att det kunde vara ett problem men det gick bra att svälja. Muskelsvaghet och stickningar känner jag inte igen direkt som tur är.

Det läskiga när du säger MS är att jag i somras låg på sjukhus i några dagar för att dom misstänkte MS pga att jag fick en enorm yrsel så att jag inte ens kunde stå på benen och bara kräktes. Men dom gjorde en magnetröntgen då och såg inga spår av MS, jag antar att dom hade sett det isf? Min diagnos blev kristallsjukan/godartad lägesyrsel. Jag hoppas verkligen att det inte är MS. Rynkar på näsan

Får väl leva på att en gång är ingen gång så länge och hoppas att det inte händer igen.
  • Anonym (Anna)

Har också haft kristallsjukan för två år sen o de va sååå otäckt :( men hm då har dom ju ändå utredigt dig.. men äter du dåligt så du kanske har brist på nån folsyra eller b12 eller liknande? Om du är vegan eller liknande? Men så länge läppen inte domnar bort igen kanske de bara va en engångshändelse :/

• Anonym (Eken)
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-25 21:15:45 följande:
    Har också haft kristallsjukan för två år sen o de va sååå otäckt :( men hm då har dom ju ändå utredigt dig.. men äter du dåligt så du kanske har brist på nån folsyra eller b12 eller liknande? Om du är vegan eller liknande? Men så länge läppen inte domnar bort igen kanske de bara va en engångshändelse :/
    Då vet du exakt hur jobbig kristallsjukan är. Bläää för den. Det var verkligen hemskt och jag drogs med den i över en månad innan jag fick rätt hjälp. Hur snabbt blev du frisk igen? Tillbaka till topic så har jag inga brister men sen kristallsjukan så tar jag extra B-vitaminer, magnesium och zink och järn ibland. Tänkte göra det ett tag för att bygga upp depåerna för säkerhets skull.

Jag vet inte om jag fick någon direkt MS-utredning men när dom la in mig fokuserade dom på stroke och MS. Sen vet jag inte vad som krävs för en riktig MS-utredning men på sjukhuset tog dom blodprov förstås och gjorde magnetröntgen. Tydligen var det inget på den som var utmärkande men dom slutade väl att leta efter MS när dom hittade kristallsjukan antar jag.

Nu ska jag inte måla fan på väggen men lite orolig blir jag allt att det skulle vara MS med tanke på det som hände med läppen.

Om någon som råkar läsa det här vet hur en MS-utredning går till så får ni gärna skriva det.
Svar på tråden Borde jag vara rädd när underläppen domnar bort?