• Silvercross

Tidigt ultraljud vecka 7

Hej

Jag har läst att ett tidigt ultraljud görs från vecka 8+0 , men går det att göra vecka 7+3?

• Svar på tråden Tidigt ultraljud vecka 7
  • Hallonsoda2016

Klart det går, men vad förväntas du vilja se?

Jag gjorde i 6+4 och man såg bara att det fanns "ngt". Kom tillbaka två veckor senare och då fanns det ett pickande hjärta :)

• Hallonsoda2016

Jag gjorde i 6+4 och man såg bara att det fanns "ngt". Kom tillbaka två veckor senare och då fanns det ett pickande hjärta :)

• Silvercross
    Hallonsoda2016 skrev 2016-10-25 19:03:33 följande:

Jag vilö se så mycket fet går, kanske det är tidigt men det är sista dagen min mamma är i göteborg. Tänkte hon skulle vilja vara med.
  • Jag är bara jag
    Silvercross skrev 2016-10-25 19:22:36 följande:
    Jag vilö se så mycket fet går, kanske det är tidigt men det är sista dagen min mamma är i göteborg. Tänkte hon skulle vilja vara med.
    Borde absolut gå. Man kan ofta se vecka 7 också, i alla fall på slutet, men vecka 8 är det tidigaste om man vill ha klart besked.
  • hope88

Du bör se nåt litet med pickande hjärta :) i vecka 6+2 hörde vi hjärtat första gången.

Nu i vecka 10, 9+5 såg vi något som liknade en liten alien med stort huvud, 2 armar som viftade och två ben + navelsträng :) Helt otroligt! <3

• Ego Lovers

Finns risk att de bara ser en fostersäckhinna och en gulkropp och man blir orolig om man fått missfall. Bättre att vänta tills 8+0

• Jag är bara jag
    Ego Lovers skrev 2016-10-25 20:56:16 följande:
    Finns risk att de bara ser en fostersäckhinna och en gulkropp och man blir orolig om man fått missfall. Bättre att vänta tills 8+0
    Varför rekommenderar då alla IVF-kliniker VUL i vecka 8? Både här och utomlands ska tilläggas. Man ser visst vecka 8. Ser man inte har man räknat fel och är mindre långt gången.
  • Hallonsoda2016
    Jag är bara jag skrev 2016-10-25 21:47:53 följande:

Varför rekommenderar då alla IVF-kliniker VUL i vecka 8? Både här och utomlands ska tilläggas. Man ser visst vecka 8. Ser man inte har man räknat fel och är mindre långt gången.

Jag tror att det har att göra med att vid ivf vet man exakta datum för befruktning och införande av ägg i livmodern. Medans vid icke assisteradbefruktning så kan det ta upp till 10dgr innan ägget fäster.
  • lilsis

Gjorde första i v7+5 den här gången, tydligt hjärta syntes. I 9+5 såg det ut som en hundvalp

• Snurran81

Jag gjorde VUL igår. Var i vecka 7 (6+4)

Såg inte så mycket mer än ett hjärta som pickade och fick en bild. Härlig känsla faktiskt att se hjärtslag. Gjorde det för att minska oron lite ef mitt förra MF

• parmesan

Jag gjorde ultraljud i vecka 6+4, såg tydligt en liten plutt med tickande hjärta. Sedan nytt två veckor senare 8+4 då såg man små mini armar och ben och den rörde på sig massor.
    Gjorde samma med första barnet men då första i vecka 5, då såg man inte alls något mer än att något var på g. :)

• Elisa77

Gjorde vul v.4+5 och där fanns tydligt hjärta som slog. Så visst går det. (sen tror jag att jag var senare än v.4+5, men det var det hon daterade mig till.

• Snurran81
    Elisa77 skrev 2016-10-27 12:59:56 följande:

Gjorde vul v.4+5 och där fanns tydligt hjärta som slog. Så visst går det. (sen tror jag att jag var senare än v.4+5, men det var det hon daterade mig till.

Det låter jättekonstigt. Då har ju inte hjärtat ens börja slå....
  • Elisa77
    Snurran81 skrev 2016-10-27 15:55:12 följande:
    Det låter jättekonstigt. Då har ju inte hjärtat ens börja slå....
    Ja eller hur! Jag dubbelkollade i min kalender och vill korrigera till v. 5+0 Vi blev oplanerat gravida och hade aborttankar, fick tid för vul för att  fastställa graviditetslängd då (vi trodde vi var mycket längre gångna än vad vul visade). Läkaren visade skärmen och ett tydligt hjärta som slog, hon daterade oss till v. 5+0 och 2,7 mm långt. Det innebär att vi plussade på stickan i v. 3+0, jag hade mått dåligt och varit yr i en hel vecka och skämtade om att jag var gravid så jag testade sent på kvällen och fick ett starkt och tydligt plus. Nu är jag gravid i v. 35+3 enligt vul och rul som visade på samma. Men jag känner mig i v.40 minst. ; )
  • inlovewithlife

5+4 såg man dotterns hjärta och 5+5 såg man lillesyskons. Men det blir ofta en del oro om man gör för tidigt. Till mig sa de först när bara fostersäcken syntes att jag inte var så långt gången som jag trodde. Sedan när jag kom tillbaka fanns hjärtslag - MEN båda gångerna blev jag tillbakaflyttad vilket innebar att jag visst var tillräckligt långt gången för att se hjärtslag första gången men ändå gjorde de inte det. Så det är väldigt tveksamt att gå så tidigt. Ofta ökar bara oron ännu mer - även om du är tillräcklig långt gången är det inte säkert att de ser, tyvärr. När de sa att jag var i 5+5 denna gång var jag egentligen alltså i 6+4 (enl kub). Fundera på om det verkligen är värt att kanske inte se något alls...

~*~ Alicia, oktober -13 ~ Lillesyskon, april -17 ~*~
Svar på tråden Tidigt ultraljud vecka 7