• Kalle987654321

Gå ner i tid men kommer inte överens med jobbet

Hej,

Jag vill gånger i tid pga av att jag vill vara delaktig i familjen.

Jobbar heltid 7-16 och vill jobba 75% 7-13.

Min arbetsgivare dyrkar på att att det finns mer att göra på em.

Dem vill att jag jobbar 10-16 men det hjälper inte mig.

Snälla hjälp mig!!

• Svar på tråden Gå ner i tid men kommer inte överens med jobbet
  • enmamma

Jag var ledig en dag i veckan.( handla, städa, utflykt mm)

Företaget var nöjda och även jag.

Att börja kl 10 förstår jag bli värdelöst.

• Kalle987654321

Det får väll bli så i värsta fall om inte nån lösning hittas.

Vill verkligen jobba 7-13 då det passar mitt familjeliv

• Anonym (Nja)

Tror inte det är fullt så enkelt att arbetsgivaren kan bestämma tiderna. När jag var chef fick jag allt ta rätt stor hänsyn till önskemål. Ponera att ts har skolbarn tex, och rätt att gå ner i arbetstid pga att barnen är under 8 år. Då kan ju inte ts vara ledig på fm när de är i skolan.

• Anonym (Elsa)

Är det så då? Är det mer att göra på eftermiddagen? Chefen kan hävda att det leder till allvarliga störningar av verksamheten (och att du därför inte kan sluta kl 13). Är du fackligt ansluten? Kan ni kompromissa, t ex tre dagar i veckan 7-13 och två dagar 10-16? Eller mötas på mitten - 9-15?

• EmberEyes

Prata med facket. AG är den som sätter tiderna, men de är skyldiga att ta hänsyn till ditt privatliv. Exakt vad det betyder i verkligheten kan förhandlas om.

• Kalle987654321

Ska kolla med facket. Mitt barn är inte ens 1år och vill verkligen ha tid med det då mina föräldrar inte va delaktiga i min uppväxt pga för mycket jobb. Därför jag vill sluta tidigare är att mitt barn vaknar runt 9 börjar jag 10 så ger det mig inget. Det min vd hävdar är att det finns lite mer att göra på em. Men jag vet att det är ett jämt flöde på mitt jobb. Han gör det endast för att jävlas! Tror han vill bli av med folk pga att det inte går så bra för tillfället

• ssa123

Jag har samma problem.

Har gått ned till 80% med önskemål att vara ledig en dag i veckan. Det gick inte lösa. Istället slutar jag tolv två dagar/v.

Det är ganska surt för närvarande eftersom min dotter sover mitt på dagen. Ibland håller de henne vaken på fsk och jag hämtar ett supertrött barn som inleder våran lediga eftermiddag med att sova två timmar. Ibland sover hon på fsk och personalen ringer när hon vaknat vid två tiden och då hämtar jag.

På min arbetsplats hade jag inte så mycket att säga till om.

Chefens kommentar när jag beskrev problemet var ' så bra!då hinner du städa och handla innan du måste hämta på fsk'

Jovisst, men det är ju inte därför jag går ned i tid.

• Peterpiraten

Arbetsgivaren kan schemalägga tisdag-lördag lika gärna som måndag-fredag . 07.00-16.00 varje dag , du kan nog inte välja här... byt jobb!

• Anonym (Ellen)

Om det är så att du nyttjar en lagstadgad rätt att gå ner i tid, tex att du har barn under åtta år, så är det dina önskemål som ska gälla.
    Arbetsgivaren ska kunna påvisa påtaglig störning för att inte tillgodose dina önskemål. Och utifrån rättsfall i AD är det ganska svårt att hävda sådan påtaglig störning.

Det är chefen som leder och fördelar arbetet. Det kan till och med bli så att dina kollegor får turas om att arbeta eftermiddagar för att chefen ska få ihop helheten, om det är vad som krävs. Enligt de flesta kollektivavtal och lagar har man som chef full rätt att ändra scheman, dock med viss varsel.

Påtaglig störning kan tex innebära att man inte kan få tag i en vikarie som kan täcka upp 2h per dag, då det totalt sett inte blir så mycket arbetstid. Då uppstår en påtaglig störning för arbetsgivaren. Eller om alla på arbetsplatsen har ett kontinuerligt treskift där helger och kvällar ingår. Då kan man inte hur som helst undanta en person från treskiftet så att hen helt slipper både kvällar och helger och går dagtid. Det är sånt som kan utgöra påtaglig störning.

Men du kanske får vara beredd att jämka lite, du kanske kan jobba 7-13 tre dagar i veckan och sluta lite senare övriga två?

Oavsett vad så se till att chefen inte lägger det här på dig, det har jag varit med om förr att det blir osämja i en hel arbetsgrupp för att någon nyttjar sin lagliga rätt och för att chefen då inte tar sitt ansvar i att se till att ordna en vikarie eller i varje fall ett schema som funkar för verksamheten.

Lagtexten lyder:
    14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.
       Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.
       Har beslut i en sådan fråga som avses i andra stycket träffats på annat sätt än enligt arbetstagarens önskemål, skall arbetsgivaren underrätta arbetstagaren och arbetstagarens lokala arbetstagarorganisation om beslutet. Detta skall om möjligt göras senast två veckor före ledighetens början. Lag (2001:143).

Svar på tråden Gå ner i tid men kommer inte överens med jobbet