• Stonehammer

    Hur länge får era tonåringar vara ute?

    När har era 15/16/17 åringar hemmatid? Jag fyller snart 18 och har nog inte haft en enda bestämd hemmatid sen jag var 14. Men låt er inte luras!!! Jag var faktiskt en av de första att ta mitt pick och pack och dra hem tidigt från de flesta fester eftersom att jag inte kände något behov av att vara rebellisk mot mina päron.

    Men jag vill veta hur andra föräldrar resonerar så tell me.

  • Svar på tråden Hur länge får era tonåringar vara ute?
  • Famous

    Dottern är 16 1/2 år. Vi släppte på det här med tider på helger i somras. Om hon kommer hem vid 00 eller 03 är oväsentligt för oss så länge hon fortsätter vara ärlig och berätta vart hon är. Och vad som händer under kvällen.

    Och det är hon :). Däremot vill vi att hon ska vara tillgänglig på telefonen och vet jag att det är nån fest brukar vi smsa nån gång och ibland ringer jag för att kolla så allt är okey. Hon har aldrig blivit arg och tyckt vi snokar :)

    Hon är otroligt skötsam och vi litar verkligen på henne. Däremot kan ju det finnas andra idioter ute..

    Vet vi att det är nån alkohol på kvällen finns alltid min man eller jag beredd att hämta. Annars möter jag henne vid bussen.

  • Stonehammer

    Då tänker du och din man precis som mina föräldrar!

    Jag har aldrig förstått grejen med att man ska ha en exakt hemmatid hela tiden, det verkar som att det bara leder till konflikt. Jag har på eget bevåg alltid talat om exakt vart jag är och vilka jag är med eftersom att mina föräldrar har visat mig tillit och jag har även talat om ifall alkohol kommer att förekomma så att de är förberedda ifall jag skulle ringa och behöva hämtning.

  • Famous

    Ömsesidig respekt och tillit till varandra gör gott för relationen :)

    Massa förbud och pekpinnar leder sällan till nåt positivt.

    Tvärtom tror jag många gör revolt istället. Att ni ungdomar, eller många av er dricker oavsett innan "godkänd" ålder vet de flesta och det är mycket bättre att istället vara öppna och ärliga. Man har ju varit 15 år själv en gång i tiden :)

    Däremot skulle vi sätta mer foten om hon kom hem och var dyngrak gång på gång.. Men oftast märks inget alls knappast och det göt oss istället stolta.

Svar på tråden Hur länge får era tonåringar vara ute?