• skakan

    Är orolig för min 10 månaders son!

    Jag har en son på 10 månader som är väldigt sen i utvecklingen. vi har en dotter sen innan som är väldigt tidig istället så jag förstår att jag inte ska jämföra dom.

    Ska försöka sammanfatta allt från början.

    När han föddes tog det väldigt lång tid innan vi kunde tyda honom. vi visste inte om han var trött, hungrig eller något annat.

    Han vart stadig i nacken efter 6 månader.

    Han började vända sig självmant vid 7 månader.

    Han har precis blivit stadig i ryggen så att han kan sitta i en matstol utan att ha massa tyg runt. Innan hängde han som en nyfödd bebis.

    I dagsläget kan han sitta korta stunder med stöd bakom för helt plötsligt slänger han sig bakåt.

    Han kan inte stödja sig på benen. Inte ens om man håller i runt magen.

    Han kan inte krypa men tar sig fram genom att rulla eller dra sig med armarna.

    Han förstår inte ord.

    Han kan inte säga några ord som mamma, pappa eller lampa.

    Han kan inte pincettgreppet.

    Jag uppfattar det som att han fortfarande har kvar vissa bebis reflexer som ska försvinna, som att hani drar ihop benen och armarna när man tar i dom. Han griper med fötterna nästan hela tiden.

    Jag har tagit upp min oro med BVC men har inte fått någon bra hjälp. Hon säger bara "ojdå det kommer säkert snart"

    Tänkte kolla om någon har haft samma erfarenhet och om barnet har utvecklats normalt senare eller om det är något som är fel.

  • Svar på tråden Är orolig för min 10 månaders son!
  • Turkosa Taxen

    Hej!

    Känner igen mig mycket i ditt inlägg, (skrev precis ett själv faktiskt)

    Min tjej verkar också vara "sen".

    Hon är 8,5mån och kryper inte, vill absolut INTE stödja på fötter/ben kniper med tårna direkt och benen är som spagetti.

    Kan sitta själv i stol och på golvet, har också kvar sina bebisreflexer, inget pincettgrepp här heller..

    Undrar också vad det kan vara? BVC säger samma sak, är orolig att det kan vara något också.

    Men alla säger att det kommer och man inte ska vara orolig ändå är det de enda man är..

    Orden behöver du inte hänga upp dig på, det kommer.. inte många bebisar som kan säga mamma el pappa tidigt :)

  • Mallemamma

    Stå på er och kräv bedömning av läkare. Om inte bara för att stilla er oro så även ifall det skulle vara något som kan förhindras/mildras om det utreds i tid!

  • kvinna1986
    skakan skrev 2016-10-27 01:22:33 följande:

    Jag har en son på 10 månader som är väldigt sen i utvecklingen. vi har en dotter sen innan som är väldigt tidig istället så jag förstår att jag inte ska jämföra dom.

    Ska försöka sammanfatta allt från början.

    När han föddes tog det väldigt lång tid innan vi kunde tyda honom. vi visste inte om han var trött, hungrig eller något annat.

    Han vart stadig i nacken efter 6 månader.

    Han började vända sig självmant vid 7 månader.

    Han har precis blivit stadig i ryggen så att han kan sitta i en matstol utan att ha massa tyg runt. Innan hängde han som en nyfödd bebis.

    I dagsläget kan han sitta korta stunder med stöd bakom för helt plötsligt slänger han sig bakåt.

    Han kan inte stödja sig på benen. Inte ens om man håller i runt magen.

    Han kan inte krypa men tar sig fram genom att rulla eller dra sig med armarna.

    Han förstår inte ord.

    Han kan inte säga några ord som mamma, pappa eller lampa.

    Han kan inte pincettgreppet.

    Jag uppfattar det som att han fortfarande har kvar vissa bebis reflexer som ska försvinna, som att hani drar ihop benen och armarna när man tar i dom. Han griper med fötterna nästan hela tiden.

    Jag har tagit upp min oro med BVC men har inte fått någon bra hjälp. Hon säger bara "ojdå det kommer säkert snart"

    Tänkte kolla om någon har haft samma erfarenhet och om barnet har utvecklats normalt senare eller om det är något som är fel.


    Hur har det gått för er ?
Svar på tråden Är orolig för min 10 månaders son!