• Äldre 27 Oct 08:45
    3650 visningar
    2 svar
    2
    3650

    Steril efter att ha gått länge med obehandlad urinvägsinfektion?

    Hej. Jag är 19 (snart 20) år så jag har inte provat bli gravid eller så än, men jag och pojkvännen har pratat om att vi vill ha barn i framtiden.

    Jag är orolig för att när det väl är dags kan det kanske vara svårt för mig att bli gravid eftersom jag gick med urinvägsinfektion i 6 månader innan någon kunde svara på vad det var.

    Är det någon här som har någon erfarenhet av det här eller är det någon här som bara kan lugna min oro?

  • Svar på tråden Steril efter att ha gått länge med obehandlad urinvägsinfektion?
  • Äldre 27 Oct 11:13
    #1

    Nej, det har jag aldrig hört att man kan. Jag googlade det också, och kunde inte hitta någon information som stödjer det. Däremot kan man bli steril av klamydia, och klamydia kan ge upphov till UVI eller iaf likna dess symtom. Har de testat dig för klamydia?

    Hur kan du ha gått i 6 månader med urinvägsinfektion utan att läkaren hittat något? Det kräva ju bara ett urinprov för att se om någon har UVI eller ej. Hur kom de på att du hade urinvägsinfektion? Och har de kollat ditt blod så att infektionen inte klättrat till njurarna? För det är ju en av problematikerna man kan få från av UVI.

  • Äldre 27 Oct 14:48
    #2
    Fnollet skrev 2016-10-27 11:13:54 följande:

    Nej, det har jag aldrig hört att man kan. Jag googlade det också, och kunde inte hitta någon information som stödjer det. Däremot kan man bli steril av klamydia, och klamydia kan ge upphov till UVI eller iaf likna dess symtom. Har de testat dig för klamydia?

    Hur kan du ha gått i 6 månader med urinvägsinfektion utan att läkaren hittat något? Det kräva ju bara ett urinprov för att se om någon har UVI eller ej. Hur kom de på att du hade urinvägsinfektion? Och har de kollat ditt blod så att infektionen inte klättrat till njurarna? För det är ju en av problematikerna man kan få från av UVI.


    Det är ganska precis 1 år sen jag blev sjuk så fick behandling i maj i våras. Jag vet inte riktigt varför det inte visade något, jag drack mycket tranbärsjuice, citronvatten och mycket vätska i allmänhet så det kan ha varit det. Men sen vet jag att min moster känner av att hon har urinvägsinfektion innan det visar nå på testerna, hon har alltså varit och sagt att hon har UVI och fått höra att nej det har hon inte, sen har hon kommit tillbaka 2-3 dagar senare och då visar testerna att det är en infektion. Så det ligger väl kanske lite i generna också.

    Jag var till jouren och fick träffa en läkare och jag hade då börjat få ont i nedre delen av ryggen. Urinprovet visade inget och odlingen på urinen visade inte heller nå. Jag fick berätta för jourläkaren varför jag trodde att jag hade urinvägsinfektion så jag berättade allt,efter att han dunka lite i mun rygg så sa han bara att det låter inte som att det är en urinvägsinfektion och sen önska han mig lycka till och så fick jag gå. Veckan efter var jag till UM och testade för klamydia/gonorre och det provet visade ingenting. Det var först vid en gynundersökning i maj som jag fick veta vad det var, jag lämnade ett urinprov och sen tog hon sekret och gjorde en odling på det. Urinprovet visade inget men i provet hon hade tagit fanns det bakterier, så jag hade ju haft rätt från första början..
Svar på tråden Steril efter att ha gått länge med obehandlad urinvägsinfektion?