• modsey

varför är det mer ok tycker ni att barnen är p¨å dagis om en förälder är utomlands på semester

men inte har ledigt och är hemma?
    Jag är definitivt för sk fridagar per år, dvs då man får ha barn på dagis/ fritids fast en förälder är ledig. Men jag läste nyss om en kommun som bara tillåter det om den föräldern är på semester utomlands och inte om det är för ledighet hemma.

• Svar på tråden varför är det mer ok tycker ni att barnen är p¨å dagis om en förälder är utomlands på semester
  • Birgitta02

Jag är av den åsikten att förskolan ska skita fullständigt i om en förälder är hemma eller ej. Det viktiga är att barnet mår bra när det är på förskolan. Man betalar ju faktiskt för platsen.

När mina barn växte upp så tog jag ibland en ledig dag från jobbet. Barnen var på dagis. Jag pysslade då med storstäd etc. Sånt man sällan hann med när man har två småttingar klängande runt kjolarna. Jag sa också till dagis att "är det nåt så är jag hemma". Dvs att de skulle ringa hemtelefonen och inte till jobb (mobilen var inte var mans egendom då på 80-talet). Och aldrig någonsin fick jag några problem med det.

Samhället idag är ju inte klokt. Man ska jobba när man är sjuk ("Laget Sverige" - vilket hån!!!). Man får inte ta en timme ledigt som förälder och lämna barnet på dagis. Man får inte assistans till ett svårt funktionshindrat barn - föräldraansvar. Det är föräldern som ansvarar för barnet, då ska minsann inte behövas någon hjälp. Jag är så less på myndigheternas jävla storebrorsfasoner!!!

Ursäkta, Eldade upp mig här. Och helt OT dessutom

• Frontline

Det dom inte vet om har dom inte ont av.
    Vi har med gott samvete lämnat och åkt iväg på annat håll och låtit farmor hämta barnen på vanlig tid.
    Jag har åkt utomlands och frugan har lämnat tidigare en vanligt utan problem.
    Jag jobbar natt och har satt en viss tid jag ska hämta dom och vaknar jag tidigare så får dom fortsatt vara kvar tills den tiden jag ska hämta.

Sen att barnen alltid har sagt kommer du redan kan du inte komma senare har ju spelat in för dom stormtrivs där.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Carolinek89
    Scalaren skrev 2016-10-27 16:33:50 följande:

Förskolan ska skita i vad föräldrarna gör så länge barnen mår bra!

Fast varför det? Det kostar ju skattepengar att ha barnen på förskolan vill man vara ledig utan barn tycker jag att man får skaffa barnvakt.
  • Tow2Mater
    Birgitta02 skrev 2016-10-27 15:51:51 följande:

Jag är av den åsikten att förskolan ska skita fullständigt i om en förälder är hemma eller ej. Det viktiga är att barnet mår bra när det är på förskolan. Man betalar ju faktiskt för platsen.

Man betalar bara en liten del av platsen.

Ett alternativ vore att man kan pytsa in hela summan det kostar de dagar man vill ha barnen där extra. Som att betala en barnvakt typ.
  • Mallemamma

Jag har tänkt på det där med, jag hade gärna åkt en vecka med t ex min mamma på semester, men då måste ju pappan ta semester samtidigt för att ta hand om sonen om förskolan inte tillåter det.

Separerade föräldrar måste ju kunna göra så om de har vårdnaden varannan vecka.

Tycker att föräldrar som håller ihop kan väl få ha den "fördelen" också då (jag älskar såklart mitt barn men en veckas semester på egen hand kan jag ändå tänka mig)

Att man betalar för platsen är ju bara nonsens. Betalar man vad det verkligen kostar kan det argumentet användas - endast då.

• modsey
    Mallemamma skrev 2016-10-27 17:40:24 följande:

Jag har tänkt på det där med, jag hade gärna åkt en vecka med t ex min mamma på semester, men då måste ju pappan ta semester samtidigt för att ta hand om sonen om förskolan inte tillåter det.

Separerade föräldrar måste ju kunna göra så om de har vårdnaden varannan vecka.

Tycker att föräldrar som håller ihop kan väl få ha den "fördelen" också då (jag älskar såklart mitt barn men en veckas semester på egen hand kan jag ändå tänka mig)

Att man betalar för platsen är ju bara nonsens. Betalar man vad det verkligen kostar kan det argumentet användas - endast då.

Som sagt var jag tycker sk fridagar är kanon och att de ska finnas utan värdering i vart man reser eller är och gör.
    Förstår inte heller varför separerade föräldrar får men inte sammanboende.
  • MadHatter
    modsey skrev 2016-10-27 18:20:43 följande:

Som sagt var jag tycker sk fridagar är kanon och att de ska finnas utan värdering i vart man reser eller är och gör.

Vadå finns det en regel som säger att separerade föräldrar får lämna barnet på förskola när de inte jobbar?
  • nevermind

Jag tycker inte det är okej oavsett vad man gör. Förutom när man är sjuk.

• mammalovis
    modsey skrev 2016-10-27 18:20:43 följande:
    Om ditt argument ska hålla krävs det ju att de icke sammanboende föräldrarna får semester exakt samma veckor, annars skiter det ju sig direkt ...

Som sammanboende kan man ju välja om man tar semester samtidigt eller mer går omlott för barnens skull. Sedan finns det självklart skilsmässobarn som får längre ledigheter också när en förälder har tidig semester och den andre sen. Att få åka bort medan den andre jobbar handlar ju mer om egoistiska skäl ... De separerade föräldrarna åker ju oftast på semester sina barnfria veckor.

Sedan kan man ha varannan helg och då kan umgängesföräldern åka precis när h*n vill eller 12 dagar av 14 typ ...
Svar på tråden varför är det mer ok tycker ni att barnen är p¨å dagis om en förälder är utomlands på semester