• myrank

Öroninflammation & halsfluss som vuxen: ska det verkligen göra så här ONT?

Undrar om det är någon mer som har erfarenhet av öroninflammation i vuxen ålder. Fick pencilin mot det och halsfluss i går. Tycker värken släppt lite men det gör rent ut sagt förjävligt ont!

Är det "normalt"? Någon annan som upplevt riktigt intensiv smärta? Eller är det något som är fel?

Vänner och kollegor som haft det bruakr säga: "äsh, det gjorde ont men så farligt var det inte!". Jag ligger i sängen i fosterställning och det känns som hela huvudet bränner, värker, bankar och svider. Tror fan jag t om hellre har njurstensanfall. Då får man ju åtminstone morfin.

• Svar på tråden Öroninflammation & halsfluss som vuxen: ska det verkligen göra så här ONT?
  • Aileen Allannah

Ja, det kan göra helt vansinnigt ont, vuxna karlar gråter ibland av eländet. Alvedon, Ipren och nässpray är standardmedicin, men ibland behövs receptbelagda tabletter. Men har du fått penicillin så kommer det lägga sig inom ett par dygn.

• alexias mamma

Hej, jo jag har haft både ock... Hade så ont att jag låg och grät. Det verkar vara olika för olika personer helt enkelt. Jag hade problem med örat lääääänge efter avslutade medicinkurer (fick fel medicin först).

• Äppelcidervinäger

Den första gången jag hade halsfluss kunde jag inte ens dricka vatten och behövde spotta i ett glas. Efter 2 dagar blev det ingen förbättring så jag åkte in på akuten där de gav mig penicillin. Det hjälpte lite men efter 2 veckor hade jag fortfarande ont varje gång jag svalde. Det tog ett halvår innan besvären var helt borta.

Andra gången jag fick halsfluss gick det bort av sig själv för att jag åt vegansk mat. Det gjorde lika ont och jag behövde spotta i glas igen. Men efter jag gurglade äppelcidervinäger och drack nyttiga smoothies hjälpte det mycket. Att få ner första smoothien var mycket smärtsamt dock. Efter några dagar var besvären helt borta.

• Domesticgoddess

På ett sätt är det nog bra att det gör ont...jag hade en gång halsfluss som inte gjorde så infernaliskt ont. Sökte därför inte vård och fick en äcklig halsböld istället..inget kul och orsakat av den obehandlade halsflussen sa de på önh. Så, kroppens varningssignaler är bra på sitt sätt, även om det inte känns så när man har ont!

Svar på tråden Öroninflammation & halsfluss som vuxen: ska det verkligen göra så här ONT?