• Anonym (Känslig)

Oförberedd, cellprovet var fruktansvärt

Jag förstår ingenting! Igår gjorde jag ett cellprov för första gången och blev så uppskakad efteråt.

Jag gick dit med ingen oro alls då jag gjort flera klamydiatest som yngre utan att tycka det är konstigt. Jag har fött två barn och tyckt det var ganska ok. Jag har tatueringar som inte kändes ett dugg. Men detta var fruktansvärt.

Slappnade ändå av en del men när hon tog provet gjorde det så ont att jag trodde jag skulle svimma av. Började nästan gråta och bad om att få slippa. Betedde mig så löjligt men blev så jäkla rädd. Vet inte om det berodde på att hon började utan att berätta vad hon gjorde? Är van vid att BM berättar lite lugnt att "nu gör jag detta" osv. Men hon bara började utan att jag "var med". Kanske är en bra taktik på andra, jag vet inte?

Hon var ju en jättetrevlig och rar kvinna i övrigt och jag tyckte hon var jättesnäll och trygg annars.

Efteråt höll jag på att kräkas. Blödde en del och BM sa att provet kanske inte blir giltigt. Tänk om jag får göra om det:( I en timme efteråt fick jag sitta i bilen och andas och försöka att inte börja gråta. Var så yr och illamående. Än idag är jag skakig när jag tänker på händelsen.

Vad händer?! Ett enkelt cellprov som ALLA verkar klara av hur enkelt som helst?!?!

Är så deppig över hur mesig jag är :/ och livrädd för att göra det igen :(

Blev sexuellt utnyttjad som väldigt ung tonåring, vet inte om det är de som spökar men man tycker ju man borde kommit över det..

Hur ska jag göra inför nästa undersökning? Är gråtfärdig och ångestfylld av tanken.. hatar mig själv just nu..

• Svar på tråden Oförberedd, cellprovet var fruktansvärt
  • Carambolan

Oj, så där är det absolut inte för alla! Det gör inte ont alls för mig och jag har aldrig blödit heller. Känns som att stoppa in en tops och gnugga lite med den.

Du har aldrig märkt av smärta eller sköra slemhinnor innan? Inte ont vid sex eller liknande?

• Anonym (Anna)

Det första du ska göra är att sluta hata dig själv och lägga skulden på dig själv. Det är ju inte ditt fel att det gör ont. 
    Det andra du ska göra är att ta kontakt med en barnmorska och berätta om den här upplevelsen. Dels för att bearbeta händelsen men också för att förbereda dig inför nästa gång. Hen kan hjälpa dig med att ta reda på om det finns någon fysisk förklaring bakom smärtan eller om det är något psykiskt.

Lycka till! :)

• Anonym (Kille)

Min sambo var med en barnmorska som var hårdhänt. Hon avbröt och sa till om att hon ville ha en annan barnmorska. Den barnmorska som utsatte dig för det där ska du se till att aldrig mer gå till..Du kommer bara att spänna dig och så blir det samma visa igen. Man måste ha förtroende för den som är där nere.

• Anonym (ledsen)

Kanske triggade hon ditt trauma genom att gå på utan att förbereda dig mentalt på vad som skulle hända?

Jag har liknande erfarenheter och aldrig haft problem vid gynundersökningar, även om jag inte direkt gillar dem. Men i samband med min första graviditet träffade jag på en gynekolog som var väldigt hårdhänt och inte förberedde mig. Efter det har det blivit en skräck för mig.

Menar inte att du behöver bli lika rädd som jag, bara att det kanske kan ha tryggat gamla minnen. 

• Anonym (..)

Jag förstår hur du känner dig, är själv livrädd för att gå till gynekologen och det mesta tycker jag gör mer eller mindre ont då jag spänner mig. En sak jag tänkte på och som hände mig senaste gången jag var hos gynekolog, det var att dom skar av en polyp på livmodertappen. Det gjorde svinont och de fick bedöva och ge mig lugnande då jag grät och skakade under ingreppet. Så nu är jag ännu mer rädd. Det är praxis att ta bort polyp om de hittar, och jag bönade och bad att de skulle sluta men de fortsatte. Kanske råkade du ut för det, men att din gynekolog inte meddelade dig? Det tas sedan prov på polypen för att se om den är godartad eller ej, vilket du kan fått provsvar på. Hursomhelst tänkte jag på deg eftersom det gjorde så ont för dig och att du blödde efteråt. Jag blödde efteråt i drygt en dag.

Skäms inte för att du gråtit under undersökning, för det har jag med <3

• Anonym (Känslig)

Åh så skönt att höra era svar! Jag satt och grät lite nu ikväll för mig själv och efteråt kändes det bättre. Och att se era svar med! :) Jag ska försöka att inte tänka på detta och oroa mig, de tvärats är att jag inte bryr mig över om det är cellförändringar mer än att jag i så fall måste göra om provet. Det är de enda må oroar mig. Men ska släppa det ett par veckor nu. Försöka <3

• Zaxika

Mitt cellprov var rätt obehagligt med. Sved/gjorde ont när hon svepte runt kring livmodertappen. Plus att hon klämde mig i blygdläppen med något av sina verktyg. Gjorde otroligt ont.

• Anonym (Känslig)

Och alla jag pratat med säger att det går så fort och känns inte direkt någonting. Därför kände jag mig så otroligt dum.. Skönt att det finns en och annan på nätet som tyckte det gjorde ont så man inte är helt ensam..

• Anonym (Känslig)
    Carambolan skrev 2016-10-27 17:43:13 följande:

Oj, så där är det absolut inte för alla! Det gör inte ont alls för mig och jag har aldrig blödit heller. Känns som att stoppa in en tops och gnugga lite med den.

Du har aldrig märkt av smärta eller sköra slemhinnor innan? Inte ont vid sex eller liknande?

Sköra slemhinnor vet jag inte, aldrig blödit utom vid mens. Däremot tycker jag det är ruskigt obehagligt (ibland smärtsamt) att ha sex i doggystyle och penisen stöter emot livmodertappen. Kanske är jättekänslig just där? Kan man göra något åt det? :/
  • Anonym (Samma här)

Är likadant för mig! Kunde varit jag som startat tråden. Vet inte om jag (vi?) är extra känslig i det området eller om man spänner sig eller hur det är. Men jag tycker också det gör jätte ont och brukar blöda lite! :( Så nu för tiden får jag lustgas, annars gör jag det inte..

Gör ont ändå, men man är i alla fall lite "borta". Har ändå haft tre svåra förlossningar...

Svar på tråden Oförberedd, cellprovet var fruktansvärt