Jag har lidit av ångest länge (haft ångest sedan jag var liten) och många olika typer, panikångest, derealisation, dödsångest, hypokondri... När min panikångest var som värst kunde jag inte sitta på spårvagnen utan att få en attack, var tvungen att hoppa av direkt. Att röra sig i stan var en omöjlighet.
Oavsett vad det är för typ av ångest så handlar det ju om irrationella rädslor och ett destruktivt tänkande, jag är på väg att tillfriskna och mår bättre nu än jag gjort någonsin. Jag har inte tagit någon medicin eller träffat någon läkare. (medicin kan dock vara bra i vissa lägen, om man har riktigt hemska tankar typ självmordstankar)
Jag började mitt tillfrisknande genom att öppna upp för min familj och mina vänner, jag började lyssna till deras råd. Jag började göra andningsövningar så fort jag kände ångesten i mitt bröst (4-7-8). Jag gjorde saker som jag blev glad av, skrattade mycket. Det var svårt i början men det blev lättare med tiden. Framförallt accepterade jag att det var en process att bli av med ångest. Vaknade jag och mådde ovanligt dåligt en dag så blev jag inte frustrerad över det, det är meningslöst att få ångest över ångesten. Jag bara ryckte på axlarna och försökte intala mig själv att jag inte brydde mig om jag hade svackor då och då, till slut började min hjärna tro på det och ångesten fick lämna plats åt positiva tankar.
Har ni provat KBT? Känner flera som har blivit hjälpta utav det.